Gå till innehåll

The Police (kort action)


ymmit

Recommended Posts

Har nu lagt ut min första film jag har gjort. Jag har spelat in den själv och har fått ställa kameran på olika ställen å sen klippa bort de i Windows Movie Maker. Allså har jag använt mej av redigerings programet MM för att göra filmen.

 

Kommentera gärna och säg om de är nåt jag kan göra bättre

 

 

Kort om handlingen:

Det handlar om en Terroist som är misstänkt för mord och han som fångar honom levande får en belöning på 3000$

 

 

Filmen kan du hitta på följande länk:

http://s4.yousendit.com/d.aspx?id=1J8OBOF8A1OF80QDR2TCFTT8IP

 

 

Edit: oj såg att ljudet blev lite efter nu när jag har lagt upp filmen men äch hehe.

Länk till kommentar
Share on other sites

Få dit lite kompisar som kan hjälpa dig, blir lite tråkigt när kameran står still hela tiden. Annars verkar det lovande, lär dig lite program, få dit lite polare så kan du nog få ihop några riktigt kul rullar i framtiden:)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Usarpe89]Få dit lite kompisar som kan hjälpa dig, blir lite tråkigt när kameran står still hela tiden. Annars verkar det lovande, lär dig lite program, få dit lite polare så kan du nog få ihop några riktigt kul rullar i framtiden:)[/citat]

 

 

Men har ju inga program. vet du nån länk du kan skicka en sida där man kan

ladda hem ett bra program. har letat länge. Jag har After Effects 6.5 men bara i 15 dar till. och jag vill helst ha Vegas 5 och After Effects så de vore kul om du kunde någon sida höhö

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit][citat=Usarpe89]Få dit lite kompisar som kan hjälpa dig, blir lite tråkigt när kameran står still hela tiden. Annars verkar det lovande, lär dig lite program, få dit lite polare så kan du nog få ihop några riktigt kul rullar i framtiden:)[/citat]

 

 

Men har ju inga program. vet du nån länk du kan skicka en sida där man kan

ladda hem ett bra program. har letat länge. Jag har After Effects 6.5 men bara i 15 dar till. och jag vill helst ha Vegas 5 och After Effects så de vore kul om du kunde någon sida höhö[/citat]

 

 

Behöver du program för att dra ihop ett gäng kompisar och göra film? Eller menar du att du tycker det är meningslöst att göra film utan att kunna lägga till effekter?

Länk till kommentar
Share on other sites

hehe. allså. vi har ju gjort ett manus som är ganska mycke action i. å då behöver man även bra program för de ska bli bra oxå. vi ska lixom hoppa ner från träd som Rambo å sen typ sätta en kniv i pulsådren satt de sprutar blod så ide`er är de gott om :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror du de använda dataprogram till actionrullar förr i tiden? ;)

Alltså du kan alltid uppnå balla och bra effekter som du gör direkt på plats. Sen finns det ju iofs mycket som måste göras i datan om man inte har en fete budget. :p Men det som du snackar om att blod ska spruta, görs säkerligen snyggast på plats, inte i datorn ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit]hehe. allså. vi har ju gjort ett manus som är ganska mycke action i. å då behöver man även bra program för de ska bli bra oxå. vi ska lixom hoppa ner från träd som Rambo å sen typ sätta en kniv i pulsådren satt de sprutar blod så ide`er är de gott om :P[/citat]

 

Gör så här: Redogör för vilka effekter ni behöver (ganska så noggrant) posta det här eller i en ny tråd så får vi hjälpa er så gott vi kan.

Har ni tur så kanske det räcker med moviemaker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gör så här: Redogör för vilka effekter ni behöver (ganska så noggrant) posta det här eller i en ny tråd så får vi hjälpa er så gott vi kan.

Har ni tur så kanske det räcker med moviemaker.

 

 

Ok. först å främst vill jag bara säga att jag har tillgång till Adobe After Effects 6.5 nu oxå.

 

Men här är nåra effeckter vi hade tänkt å ha med:

 

1.Blue/greenscreena en bil att man sitter i bilen å lägger in en annan bakrund typ som en bil jagt istället för garaget (undrar försej överhuvetaget hur det här med bluescreen funkar. jag vet ju att man sätter upp en blå skärm å belyser den. Men allså ska man filma både med och utan blue/greenscreen? + fattar jag ej hur man lägger till t.e.x. en explsion lr som sagt en jagande bil istället för den blå skärmen. förresten går de bra med typ ett ljusblått lakan?

 

2.Att man zomar in med kameran i nåns öga sen så ser man en explosion i ögat som man gör i en del filmer.

 

3.Undrar även hur man gör skotthål typ i en vägg när de är skottlossning även mynningsflammor. den på orangelab funkar ej för mej så om nån vet en annan guide vore dä bra.

 

4.Det här är ingen datra effekt men undrar även hur man kan göra typ att de ryker till som ett skott har träffat marken när man skjutit å sen ha flera sånna träffar i rad. Undrar även hur man kan göra de bästa blodet. De jag använder är ljus sirap , lite vatten och röd och gul karammelfärg.

 

5. Undrar även hur man gör så att filmen går baklänges å om man kan göra de i slaymosion lr va de heter då med. Sen de sista jag undrar är hur man gör som dom gör i den här 58 grader North som en har lagt ut på voodoofilm när dom när typ bakrunden går bakåt och han dom filmar kommer nära kameran lr va dom gör. Jag undrar allså hur man gör den effekten.

 

 

 

P.S ja de kanske blev lite mycke men är mycke tacksam för svart

 

MVH//Timmy , ymmit bakåfram höhö...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag svarar på det som jag orkar nu eftersom jag ska jobba snart. Observera att jag är trött så kanske sluddrar ;)

 

1. Det man gör är att man keyar bort det blåa och ersätter med det blå med ett annat filmklipp. Vet inte riktigt om jag förstår det du sa om att man ska filma med och utan bluescreen. Men det du vill ska synas i det blå måste du då självklart spela in. Om du till exempel vill att det ska se ut som att någon sitter och kör fast bilen egentligen står still, så ska du spela in ett klipp på till exempel ett landskap från en bil som kör. Sedan lägger du det på de blåa. Låter kanske krångligt men e lite trött.

 

2. Kan tänka mig att det lättaste då är att du först och främst använder ett stativ så kameran står stadigt. Sen zoomar du in ögat mycket. Sen så finns det en del klipp på explosioner att ladda ner. Då kan du klippa in det så att det täcker ögat och dra ner opaciteten. Sen får du sudda bort lite av kanterna så det blir runt och fint. (Finns säkert någons som kan komma med en bättre idé eller kan förklara bättre)

 

3. Det absolut lättaste är att göra dem i t.ex. photoshop. Då ska du även i det här fallet använda stativ annars är det jobbigt att hålla på. Alltså få dem att vara på samma ställe när kameran skakar runt. Sen samma sak men mynningsflammor. Jag håller just nu på och arbetar med att fixa ett gäng mynningsflammor och skotthål och massa annat till min sida, så det är nog uppe snart. (Meddelar när det e klart)

 

4. Ang. blodet så är jag säker på att du kan hitta ett bra recept via google. Annars så tror jag faktiskt att det finns lite trådar här på forumet redan. Röken vet jag faktiskt inte tyvärr.

 

5. Filmbaklänges och Slowmotion (inte slaymosion) ;) går att göra i de flesta redigeringsprogram. Vad har du för redigeringsprogram nu? Den effekt som du talar om i 58 grader north svarar nog de grabbarna själva på bäst. Men jag har försökt mig på den lite. Jag har gjort så att jag zoomar ut långsamt samtidigt som kameran går mot personen. Vet inte om det är samma sak men men.

 

Hoppas mina svar har hjälpt lite :) Dags att jobba!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där i 58 grader north heter the hitchcock zoom eller contra-zoom. Det användes för första gången av hitchcock i filmen Vertigo och som woxaz sa zommar man in på någon och sedan zommar man ut i samma fart som man rör sig närmare personen (eller tvärt om)

Länk till kommentar
Share on other sites

DEt fungerar inte för mig :S det står så här:

 

"Unfortunately your file has expired. A link is valid for 7 days or 25 downloads, whichever occurs first. Once the link expires, the file is automatically deleted and cannot be recovered."

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder mig av After Effects 6.5 lite. fast de går ut snart typ om 10 dar men då får jag ladda hem de igen lr nått. Iaf de enda jag egentligen fick svara på var väll 59 garder North frågan. Du kanske kan nämna nån guide som är svensk på hur man gör de där med ögat och det där med bluescreen. Jag började med After Effects för typ nåra dagar sen och är fortfarande på amatörnivå så behöver då lite extra hjälp. Fatta tuvärr inte ett smack va du snacka om , sorry. men guide som sagt eller bättre förklaring vore fint. Det där med 58 north ska jag genast prova :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fråga vilket redigeringsprogram du hade, och AE är inte ett redigeringsprogram ;)

 

Kan tänka mig att det hela blev rörigt det där med explotionen men var bara något som poppa upp huvudet när jag satt vi datan. Men ska se om det går att göra isf så ska jag posta det här.

 

Det om bluescreen finns här på forumet, leta! Sök på bluescreen, chroma key eller keying. Eller så kan du leta igenom Specialleffekter forumet ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej har testat detta (explosionen i ögat) i AE nu. Blev faktiskt bra. Ska försöka förklara det här så gott det går. Sen ska jag lägga upp det på min sida ändå, där det nog kommer förklaras bättre.

 

1. Du kan börja med att ladda ner en explosion. Jag använde den här:

 

http://www.micropyrotechnics.com/stock-mpgs/BSU2Natural_mpgs/BoomBoom01.mpg

 

2. Dra sedan in klippet med ögat i Timelinen i AE och sedan klippet med explosionen ovanför.

 

3. Tryck sedan på pilen till vänster (till vänster om filnamnet) på explosionslagret. Tryck sedan på pilen bredvid transform och dra ner opaciteten till 70%, eller lägre beror på hur klippet ser ut.

 

4. Högerklicka sedan på explosionslagret och välj Blending Mode / Add eller Lighten.

 

5. Gör nu explosions klippet mindre och passa in det till ögat genom att trycka på det i Preview fönstret och dra in i de gula fyrkanterna i hörnen.

 

Hoppas du förstod detta annars är det bara att fråga.

Länk till kommentar
Share on other sites

hehe. lär ju inte bli nån känsla då men. Nån som har lite fler tips på va man kan göra i en film. coola effekter som man kan göra i AE så får ni gärna säga dom på den här tråden tack...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit]hehe. lär ju inte bli nån känsla då men. Nån som har lite fler tips på va man kan göra i en film. coola effekter som man kan göra i AE så får ni gärna säga dom på den här tråden tack...[/citat]

 

Spelar väll ingen roll om det blir känsla eller inte? Det rör ju sig bara om ett test.

Länk till kommentar
Share on other sites

hehe jo. men va de nån som kunde nån bra effekt lr bra sett att få t.e.x. sanden att flyga i luften när nån skjuter flera gånger i rad å samma ska med om nån skjuter i vattnet så hade vi tänkt å ha typ en helekopter som ska jaga en som sitter på en båt. nån som vet hur man kan keya typ hela båten å sen sätta dit en cool båt som jagar typ allså en sida typ med bakrundsgrejer som jagar. sen undrar jag även hur man gör när man skjuter på vattanet så typ de kommer två jagande rännor med skott som typ jagar själva båten om ni fattar hur jag menar. Sen vet jag faktiskt inte hur man gör sen när man gör allt i AE å har två klipp. ett klipp när man har bluescreen på alla kanter på båten å en utan bluesreen å sen lägger man dom på två olika spår i AE. nån som vet hur man gör allt eller iaf nåt av de jag jämnt vote de bra hehe :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...