Gå till innehåll

Att göra statister nöjda


Ubbe

Recommended Posts

En statist får vänta, vänta, vänta, vänta och sen göra nåt, sen göra samma sak igen, igen, igen, igen. Sen vänta, vänta, vänta och så vidare.

Hur orkar de? Inte får de betalt heller.

Någon som har lite tips på hur man kan få statister att trivas och vilja komma tillbaka nästa dag?

Är rädd att jag skrämmer i väg mina.

Mvh Urban

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

I riktiga produktioner får väl statister alltid betalt. Även om SF körde någon fuling med ett lotteri och startade ett bråk som ledde till bildandet av Statistföreningen. Jaja...mina tips:

 

Kaffe, kakor, sittplatser och respekt kommer man långt med. Folk som ställer upp som statister har ju ett genuint intresse för film och förhoppningsvis en förståelse för att filmskapande handlar om att vänta. Men det jag tror många missar är hur mycket ett vänligt ord och kanske lite information ger. Om du fortlöpande informerar statisterna om hur långa väntetiderna är och vad som händer bör du inte få några problem. Kan även vara bra att verkligen lägga ner lite möda på regianvisningar och genomgång med statisterna så att de förstår att de är betydelsefulla för filmen. Då känns det nog roligare för dom att vara med också.

 

Glöm inte kakorna heller... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

[citat=TDA]I riktiga produktioner får väl statister alltid betalt. Även om SF körde någon fuling med ett lotteri och startade ett bråk som ledde till bildandet av Statistföreningen. Jaja...mina tips:

 

Kaffe, kakor, sittplatser och respekt kommer man långt med. Folk som ställer upp som statister har ju ett genuint intresse för film och förhoppningsvis en förståelse för att filmskapande handlar om att vänta. Men det jag tror många missar är hur mycket ett vänligt ord och kanske lite information ger. Om du fortlöpande informerar statisterna om hur långa väntetiderna är och vad som händer bör du inte få några problem. Kan även vara bra att verkligen lägga ner lite möda på regianvisningar och genomgång med statisterna så att de förstår att de är betydelsefulla för filmen. Då känns det nog roligare för dom att vara med också.

 

Glöm inte kakorna heller... :)[/citat]

 

Bra TDA!

Du har en ganska bra syn på oss statister, vi får faktiskt oftast betalt men kanske inte för arbetstiden men vi gör det för att det är roligt, och då är det bra att få ett trevligt bemötande, som ett kaffebord med bröd, kakor och snask så väntetiden inte "känns" så lång. En middag eller ordentlig lunch vid heldag ska vi ha. Som du sa om SF utlottning av en resa värde 15000:- till en statist och 99st blev helt utan knappt lunch för en hel dags arb. Det blev STATISTFÖRENINGENS START nu är vi över 120 medlemmar från Haparanda till Ystad. Därav jag medlemsansvarig.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hej på er!

 

Blev just medlem och tyckte denna tråd var intressant, då många tycker att man som statist inte har något med filmen att göra osv.

 

Jag har jobbat med Sweetwater som är Collin Nutley´s bolag och det var hur bra som helst att jobba med dom, Collin kom in till oss statister som hade ett eget rum med kaffe och kakor/godis och talade om för oss vad filmen handlade om och vad det var vi skulle filma under de dagar vi var där. Sedan så sa de magiska orden "Det är viktigt att ni fungerar för om ni inte gör det så fungerar inte scenen" jag blev fruktansvärt förvånad och glad över att äntligen kom en kille som vet vad han snackar om, och han fyller på med " är det något ni undrar över eller om ni har frågor så var inte rädd för att fråga vi är en familj nu" följ av "Det kommer att bli sent men jag hoppas att alla kan stanna kvar tills vi är klara". Helt otroligt vi som statister lägsta pinnen enligt många får fråga eller tala om för regissören eller någon annan om vi har problem att ta sig fram på ett naturligt sätt tack vare att lampan ligger ivägen på golvet eller så. Detta var ett jobb från eftermiddag till sent på natten så vi fick mackor innan vi gick hem med samt middag +++++

Länk till kommentar
Share on other sites

I dvd'n Muraren, som har två dokumentärer av Stefan Jarl, den ena om Bo Widerberg och den andra om Tommy Berggren, berättar Tommy B. om Bo Widerberg när han hade en statist i en film.

 

Det hela gick ut på att de hade en arbetare (målare vill jag minnas) som skulle sitta vid ett bord eller vara i bakgrunden på en scen, och någon frågade honom om varför en person som inte är skådis ska vara i scenen. Bo svarade på ringande Båstad skånska "Ja, han kan inte säga ett ord, men han ser så naturlig ut" (inte exakt citat) och Bo är ju känd för "Liv till varje pris" citatet.

 

Point? What Point?

Jo detaljerna gör filmen, statister är människor de med, och en del av filmen.

Nöjda statister gör bra från sig, och det blir bättre film. Så enkelt är det.

Lika viktigt är det att alla på filmteamet från gaffer till superkändis är nöjd och känner sig delaktig. Annars kan man lika gärna skita i det. Det är min åsikt iaf...

 

Bo Widerberg gjorde en annan kul grej, han tog Tommy till sidan vid en film inspelning och sa "jag kommer att skälla ut dig och kritisera dig som fan nu. Men ta inte åt dig du gör skit bra från dig, okej". Tommy gick med på det och mysket riktigt Bo skällde ut Tommy efter ett par "misslyckade" tagningar, och gick sedan till de andra skådisarna och bad om ursäkt för att de var tvugna att ta om så många scener idag men att de var jätte duktiga och att han inte var något annat än nöjd med deras prestationer, men den där jobbige Tommy var värdelös.

 

Ett fall av omvänd psykologi för att få biskådisar och statister att slappna av och bli mer naturliga och självsäkra. Och det fungerade....

 

Se Muraren den är kul, informativ och Stefan jarl är en lysande filmare...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

[citat=DanyaelX]Bo Widerberg gjorde en annan kul grej, han tog Tommy till sidan vid en film inspelning och sa "jag kommer att skälla ut dig och kritisera dig som fan nu. Men ta inte åt dig du gör skit bra från dig, okej". Tommy gick med på det och mysket riktigt Bo skällde ut Tommy efter ett par "misslyckade" tagningar, och gick sedan till de andra skådisarna och bad om ursäkt för att de var tvugna att ta om så många scener idag men att de var jätte duktiga och att han inte var något annat än nöjd med deras prestationer, men den där jobbige Tommy var värdelös.

 

Ett fall av omvänd psykologi för att få biskådisar och statister att slappna av och bli mer naturliga och självsäkra. Och det fungerade....

 

Se Muraren den är kul, informativ och Stefan jarl är en lysande filmare...[/citat]

 

Asbra! Det, snask och mat.

 

Men hur mycket kostar mat och snask egentligen, per 10 statiskter ?

Kan va bra att veta när man tigger pengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=damtralla]

Men hur mycket kostar mat och snask egentligen, per 10 statiskter ?

Kan va bra att veta när man tigger pengar.[/citat]

 

beror väl typ på hur mycket du kostar på varje statist, men om de ska ha en kaffe, en kaka och en smörgås en läsk och lite godig blir det typ:

 

5+2+10+8= 25 kronor

25·10=250 :-

 

men du kan ju alltid snåla in lite och bara köra en kakburk och ett kaffe paket då kan du nog komma undan rätt billigt.. och det räcker till alla.. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är statiskter? =D

 

Som jag sa till wallin som oxå var ohövlig nog att fråga..... *grr*

"Statiskter är små vita tomtar med gröna prickar som sedan första världskriget har levt som slavar under de förskräckliga mullvadsfolket"

Filmidé kanske? :)

 

Jamen, det är ju ingenting. Vi säger 500 spänn för 10 statiskter, mer än nog för en liten produktion a lá det-jag-gör.

 

Om man dessutom har en budget så är ju allt perfekt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Att snåla på matbudgeten är bara dumt. När folk ställer upp gratis så är mat och dryck det minsta de kan begära. Och jämfört med alla andra kostnader i samband med filminspelning så är det inte så farligt att lägga tusenlappar på att se till att det alltid finns mat, mackor, godis, kaffe, läsk etc.

 

Om man verkligen har ont om pengar och vill försöka spara så skall man börja i en annan ände, nämligen med att se över sin planering. Se till att inte ha fler statister än du behöver, och se till att de inte behöver vänta så länge. Då behövs det inte så mycket mat.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket bra inlägg jbergman, right on the spot!

 

Ett glatt team jobbar mycket, mycket effektivare än ett trött, uttråkat och allmänt missgynnat team. Vinum et panem (eller hur fanken det stavades :) )

så, sparar man ihop mer pengar i effektivitet än man sparar på en snål matbudget!

Länk till kommentar
Share on other sites

det här är säkert lite kontroversiellt men ge dem inte för mycket. statister, alltså den semiprofessionella varianten som springer på beckinspelningar varje vecka och sover i svt's foajé däremellan, har en obehaglig vana att kräva mer och mer och vara rätt dryga. fast mat och fett med respekt ska de ha. och som sagt info om vad som händer.

 

jo och när de närmar sig dina skådisar, vilka tydligen ses som bästisar, med anekdoter om hur de jobbat med ulf brunnberg och att den där bergman han var då en riktig kuf, då ska du snabbt säga åt dem att sitta ner snällt och äta sin bulle så hämtar någon dem när det är dags. :-)

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
  • 2 månader senare...

Var med i den sommaren 2003 på Bullandö i Sthlm.. Vi fick super bra service.. Alla var skit schyssta och vi hade ett mysigt partytält där alla skådisar och alla i produktionen åt tillsammans, fikade och hade sig... Dessutom fanns en brygga där vi kunde ligga och sola och mysa hela dagarna..underbart! självklart fick vi bra betalt utöver det=)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Grymt med mat och dryck, och ägna ett par minuter åt att själv mingla och be även skådisarna, producenten osv att göra det, så statisterna känner sig viktiga och respekterade. Dom är där för att se hur det går till och få vara på plats, ge dom det då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Statister är för det mesta trevliga men Proffs-statiser är varje statistansvarigas mardröm, som tur är så har de flesta produktionsbolag lärt sig att införa en lista på de statister som de upplever som jobbiga och otrevliga så de slipper att ha med dem att göra. Skönt som fan är det.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...