Gå till innehåll

16mm, 35mm eller DV?


Zhyron

Recommended Posts

Någon som kan svara om vad är det som gör att man inte kan uppnå filmkvalité med en DV-kamera (ex. Canon xl2) som man kan uppnå med en 16mm-kamera?

 

Hitills har jag alltid trott att jag kunde uppnå film-look med en avancerad DV-kamera, men efter att ha läst hela den här tråden, känns det på något viss omöjligt.

 

??

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...

Jag har jobbat på kort och novellfilmer både med s16, dvcam, hdv, dv, imx, dvcpro 25/50.

Jag tycker att IMX med en pro35 adapter ser riktigt bra ut. Inte lika bra som film men fullt godkänt. Jag tycker att film/video debatten är lite onödig för har man inte en bra historia så spelar det ingen roll vad man filmar med, det blir skit ändå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Onödig skulle jag ju inte anse att den är. På filmteknik forumet bör man ju just diskutera saker som har med teknik att göra. Självklart är blir en film aldrig bättre än historien är från början, men om man nu har en bra historia som man tror på och vill göra en så bra film rent tekniskt som möjligt, så är ju debatten intressant.

 

Problemet är ju att alla vill att det skall se ut som 35mm film, men väldigt få har budget till att använda detta format. Så då söker man ju naturligtvis efter sätt att komma så nära som möjligt så billigt som möjligt. Det gör jag själv också, och jag kan tycka att det är intressant att läsa om detta. Så skulle inte påstå att debatten om hur man får så filmlikt resultat som möjligt med billiga metoder är det minsta onödig.

 

Men det är förstås bara min personliga åsikt då :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Min erfarenhet säger mig att de flesta unga filmare "börjar" i fel ände. De börjar med tekniken och sedan på historien. Självklart så är det kul med bra teknik, men att filma på 35mm är få förunnat. Mitt tips en proggresiv minidvkamera och en pro35 adapter så att man får det korta skärpedjupet. Vad jag menar är att har man en bra historia så spelar inte tekniken inte så stor roll, titta på filmen festen, den är filmad på en sony pd100. Men har man en bra historia så är det såklart roligare att se den tekniskt perfekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, det är säkert många som börjar i "fel" ände så att säga. Det är först när allting faller samman och är bra som man kan uppnå det där som liknar perfektion ;)

 

Men dessa pro35 adaptrar... vad kostar de? Var kan man få tag på dem? Och hur fungerar de? Något jag länge undrat över. För just det oändliga skärpedjupet är nog det jag irriterar mig mest på vad gäller vanliga DV-kameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har jobbat på tre produktioner där vi använt pro 35 adapter. Två av dom filmades på IMX, en på HDV. Jag måste säga att IMX materialet ser mycket bra ut, det som filmades på HDV har jag inte sett än.

Pro35 och Mini35 kan man hura på tex Dagsljus eller Litegrip. Dagsljus tar 1700 SEK per dag. Litegrip tar 2500 per dag för Mini35 inklussive optik Zeiss HS kit: 18,25,35,50 mm Zeiss 2,1 85mm.

Pro35 kostar 3500 per dag inklusive optik.

 

Kolla in http://www.litegrip.se/ för mer info. Där finns även en manual att ladda ner.

http://www.pstechnik.de/ är länken till dom som tillverkar adaptrarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...