Gå till innehåll

Mysko intagningar


final_cut

Recommended Posts

Var som sagt på Fridhems folkhögskola för inte så länge sen och blev chockerad över hur integningsprocessen går till! Inte själva "stationerna", utan de anteckningar som förs av ledarna för dessa. Hur kan man bestämma om någon är tillräckligt lämpad för utbildningen genom ett par anteckningar som förs på ett papper. Visserligen vet man vilka som inte är lämpade, men hur väljer man mellan de få eldsjälar som kommit dit. Borde inte sånt här filmas och sedan analyseras av lärarna i en vecka eller två innan de bestämmer sig? Hoppas att det inte går till så över hos DI, för då lämnar jag Sverige för gott!

 

Behöver jag säga att jag inte kom in?

Länk till kommentar
Share on other sites

Skolan jag har sökt till använder bara Betyg som måttstock för hur bra man är på Film eller ljud eller vad man vill pyssla med. (alltså en Naturare utan liv :P (förlåt) kommer in de också)

 

De tyckte inte heller det var något som helst plus att man gått Medie utbilding i 3 år innan,

Men men det är väll lite skit man får ta.

 

Sammanfatting:

"Livet är skit"

"Det är inte lätt"

Länk till kommentar
Share on other sites

Fantastiskt underligt att man kan fatta en sådant beslut under en vecka. Lika fantastiskt är det att de ska ha lyckats få en bra överblick över alla som var på intagningen.

 

De ramar som användts är ett djupt mysterium.

Precis lika sorgsen jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Emil_sc]Skolan jag har sökt till använder bara Betyg som måttstock för hur bra man är på Film eller ljud eller vad man vill pyssla med. (alltså en Naturare utan liv :P (förlåt) kommer in de också)[/citat]

 

Vilken skola går du på?

 

 

[citat=Gruffman]Fantastiskt underligt att man kan fatta en sådant beslut under en vecka. Lika fantastiskt är det att de ska ha lyckats få en bra överblick över alla som var på intagningen.

 

De ramar som användts är ett djupt mysterium.

Precis lika sorgsen jag.[/citat]

 

Sverige i ett nötskal!

Länk till kommentar
Share on other sites

För fan skit i det där med filmskola! Ett stort slöseri med tid och pengar bara. Den enda nytta man har av det är att man träffar en massa folk som man kan vara bra att känna senare i karriären. Ej att förakta, men ändå inte riktigt värt besväret.

 

Ut och gör film! Det är det enda man lär sig nåt på. Ut och dra sladd på inspelningar, det får man både kontakter och lär sig saker på plus att man får ett par mål mat :)

 

@Final cut: Du har Paul Verhoeven i din signatur. Han har inte gått nån filmskola förutom en kort filmkurs på universitetet i Holland. Han läste matematik och fysik vilket han även doktorerat i (med en avhandling om relativitetsteorin). Det gick bra för honom utan filmskola. Detta gäller många av de stora i branschen.

 

De enda som bryr sig om vilken skola folk gått på är andra wannabes. Arbetsprover, CV (alltså saker du gjort, inte skolor du gått på) och referenser är det som gäller "på riktigt" och detta kan du skaffa själv.

 

/Fredrik (gick på Kulturama 1996 men hoppade av efter första året)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag glömde det viktigaste: ta körkort!!! Glad amatör med körkort kan komma långt då det alltid behövs transporter på filminspelningar.

 

Jobba som prodass utan körkort? Glöm det!

 

(c-körkort + elutbildning == elass på reklamfilm == mucho dineros)

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=alpha60]För fan skit i det där med filmskola! Ett stort slöseri med tid och pengar bara. Den enda nytta man har av det är att man träffar en massa folk som man kan vara bra att känna senare i karriären. Ej att förakta, men ändå inte riktigt värt besväret. [/citat]

 

Håller med dig. Jag tror inte att skolan är svaret för mig. Men jag känner att jag måste avancera vidare även om jag inte tror på sättet jag gör det på. Jag väljer det säkra före det osäkra - en utbildning intygar de högsta hönsen att man vet man man gör. Det är sällan som en amatörfilmare tillåts hålla i en större produktion än exempelvis Fucking Åmål (nåja, enligt den svenska modellen är det en storfilm). Jag vill inte vara en 26-åring som fotfarande håller på med egenproducerade amatörfilmer. Det är inget fel med det för de som gillar den friheten, men jag är inte den typen.

 

[citat=alpha60]Ut och gör film! Det är det enda man lär sig nåt på. Ut och dra sladd på inspelningar, det får man både kontakter och lär sig saker på plus att man får ett par mål mat :) [/citat]

 

Och om jag ska lyfta på min feta röv så blir det inte för att dra omkring sladdar. Kubrick sa nåt som jag lätt kan relatera till. Han sa att han i grunden är oerhört lat och gör endast det han tror kommer gå hela vägen hem, resten är en ofantlig slöseri med tid. Så jag kan inte riktigt se mig själv göra saker som att dra sladdar och leka kurregömma på filminspelningar. Jag är helt enkelt för lat för att ta omvägar.

 

[citat=alpha60]@Final cut: Du har Paul Verhoeven i din signatur. Han har inte gått nån filmskola förutom en kort filmkurs på universitetet i Holland. Han läste matematik och fysik vilket han även doktorerat i (med en avhandling om relativitetsteorin). Det gick bra för honom utan filmskola. Detta gäller många av de stora i branschen.[/citat]

 

Ja, men hans samarbete med manusförfattaren Gerard Soetman är rätt underskattat i media. De arbetade ihop på alla av Pauls holländska filmer, och orsaken till att dessa filmer blev så bra är att de delade samma syn på saker och ting. Gerard Soetman är en bra dramaturgiker medan Paul är en suverän berättare. Och det är en magisk kombination.

 

[citat=alpha60]De enda som bryr sig om vilken skola folk gått på är andra wannabes. Arbetsprover, CV (alltså saker du gjort, inte skolor du gått på) och referenser är det som gäller "på riktigt" och detta kan du skaffa själv.[/citat]

 

Verhoeven och Soetman arbetade på ett sätt att de båda skrev samma historia från varsitt håll, och så småningom kunde de enas om hur det slutliga utkastet skulle se ut. Och det är exakt vad jag är ute efter. En blodgivare som kan ge mig ett alternativt perspektiv på den historia som jag vill berätta. Jag vill se det såsom åskådaren ser det; jag vill se vilka känslor det väcker. Och det kan jag endast göra genom att låta någon annan återberätta min historia. Endast då ser jag vad publiken kommer att se. Men att hitta en likasinnad manusförfattare är som att hitta sin "drömkvinna".

 

[citat=alpha60]Fredrik (gick på Kulturama 1996 men hoppade av efter första året)[/citat]

 

Har tänkt söka in på Kulturamas filmregilinje, men de kräver grundläggande behörighet från gymnasiet. Är det ett faktum eller bara ett sätt att sänka antalet sökare. Jag vet att man ibland brukar se mellan fingrarna på dessa saker, har fått för mig att Josef Fares kom in på DI utan varken betyg eller större erfarenhet. Men vad fan tänker jag på, inte kommer man in utan att visa nåt man har gjort, och jag har inte gjort nåt...

Länk till kommentar
Share on other sites

ska prova att söka in till kulturama nästa år, får se hur det går.. Fick g i betyg i film och jag gick på media linjen då i 3 år. Men man fick aldrig visa vad man gick för på lektionerna och läraren var en riktigt sur fitta så ja hoppas att de inte ser så mycket på betygen..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut][citat=Nizze]Fares hade väll vunnit ett antal amatör festivaler tror jag.[/citat]

 

Troligen... Med Lukas Moodysson, då?[/citat]

 

Men han har ju gett ut två diktsamlingar, om man gör sånt så kommer man automatiskt in på DI. Helst ska det vara lite jag-vill-testa-en-ny-grej-för-det-verkar-cool attityd också, då blir man garanterat antagen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Nizze][citat=final_cut][citat=Nizze]Fares hade väll vunnit ett antal amatör festivaler tror jag.[/citat]

 

Troligen... Med Lukas Moodysson, då?[/citat]

 

Men han har ju gett ut två diktsamlingar, om man gör sånt så kommer man automatiskt in på DI. Helst ska det vara lite jag-vill-testa-en-ny-grej-för-det-verkar-cool attityd också, då blir man garanterat antagen.[/citat]

 

Jag är själv något av en lokal poet här även om jag inte har publicerat nåt i bokform än. Skriver ännu lite då och då när jag känner pulsen, men man kanske skulle publicera dikterna och säkra sin plats på DI. Eller publicera lite annat som man skrivit...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle nog ranka - möjligheten till att skaffa kontakter - som det bästa anledningen för att gå en utbildning eller kurs inom film. Samma kunskap om inte bättre kan du få genom att läsa böcker, utrustning från resurscentrum (eller köpa egen, alternativt hyra rätt billigt) och lära dig genom att använda din kunskap i praktiken.

 

Du får väl lika mycket tid till att skapa film om du inte går någon utbildning/kurst men då kanske du måste skaffa jobb och det är väl inte heller fel att tjäna ihop till en egen utrustning eller ha råd att hyra etc om du t.ex. vill bli fotograf.

 

Resten av din fritid och under tiden du egentligen ska sova kan du ägna åt ditt intresse. Jag tror att man har större chans att lära sig nåt om man ägnar sin tid åt att hitta praktik på inspelningar etc.

 

För en manusförfattare har jag svårt att tänka mig att en 3 årig författar-utbildning är något att hänga i granen. Tänk hur många manus och romaner man hinner läsa under den tiden. Man hinner läsa alla böcker som finns om manusförfattande. Man hinner se många filmer. Man hinner gå på många workshops/seminarier och filmfestivaler. Man hinner skriva ungefär 2 långfilmsmanus under den tiden.

 

Kortare utbildningar/kurser is the shit.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Final Cut: Intagningar är knepiga håller med om att många skolor inte anstränger sig speciellt mycket. Kan iaf försäkra att Dramatiska Institutet antecknar en del under intervjun sen slipper man det otyget fram tills slutövningen då dyker blocken upp igen.

 

När det gäller Josef Fares så är det möjligt att han saknade betygen (Jag vet inte) men han hade gjort runt hundra egna kortfilmer och då får man en viss vana av att filma och berätta så jag tror nog att det var det som gjorde att han antogs till utbildningen. Naturligtvis spelar nivån på inspelningarna in men jag ser det som naturligt att han måste ha utvecklats under den här perioden annars hade det nog varit ganska tråkigt både för honom och för de som såg filmerna.

 

El Turboroberto: Grattis!! Jag har själv gått Molkoms Videolinje HT2002/VT2003.

Länk till kommentar
Share on other sites

När det gäller intagningen på Dramatiska Institutet så är ju den baserad på en serie intagningsprov. För t.ex. filmregi ser den ut ungefär så här:

 

1. Ansökan, inklusive personligt brev samt en egen film.

2. Intervju

3. Praktiskt prov med andra sökande

4. Slutprov med andra sökande

 

Man måste alltså gå vidare i varje enskilt steg, och till slut kanske två killar och två tjejer kommer in på regilinjen. Vartannat år. Den här information finns på Dramatiska Institutets hemsida, som just nu är halvtrasig.

 

Så nej, man kommer inte in hur lätt som helst om man har skrivit en diktsamling, det har med en massa saker att göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=giulietta masina]Man måste alltså gå vidare i varje enskilt steg, och till slut kanske två killar och två tjejer kommer in på regilinjen. [/citat]

 

Är det inte lite sexistiskt att välja efter kön istället för kompetens? Tänk om man har fyra killar som inte kan jämföras med någon annan på intagningen (oavsett kön) men måste utesluta två av dem för att två tjejer ska få plats. Eller för att vara politiskt korrekt, tänk om man hade fyra tjejer som inte kan jämföras med.... (etc.)

 

Men jag ser att du har ett stort KANSKE i ditt inlägg. Men vem vet hur folk i dessa kretsar funkar egentligen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=giulietta masina]När det gäller intagningen på Dramatiska Institutet så är ju den baserad på en serie intagningsprov. För t.ex. filmregi ser den ut ungefär så här:

 

1. Ansökan, inklusive personligt brev samt en egen film.

2. Intervju

3. Praktiskt prov med andra sökande

4. Slutprov med andra sökande

 

Man måste alltså gå vidare i varje enskilt steg, och till slut kanske två killar och två tjejer kommer in på regilinjen. Vartannat år. Den här information finns på Dramatiska Institutets hemsida, som just nu är halvtrasig.

 

Så nej, man kommer inte in hur lätt som helst om man har skrivit en diktsamling, det har med en massa saker att göra.[/citat]

 

Vad är det egentligen man gör på det praktiska provet och slut provet?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut][citat=giulietta masina]Man måste alltså gå vidare i varje enskilt steg, och till slut kanske två killar och två tjejer kommer in på regilinjen. [/citat]

 

Är det inte lite sexistiskt att välja efter kön istället för kompetens? Tänk om man har fyra killar som inte kan jämföras med någon annan på intagningen (oavsett kön) men måste utesluta två av dem för att två tjejer ska få plats. Eller för att vara politiskt korrekt, tänk om man hade fyra tjejer som inte kan jämföras med.... (etc.)

 

Men jag ser att du har ett stort KANSKE i ditt inlägg. Men vem vet hur folk i dessa kretsar funkar egentligen.[/citat]

 

Vad jag hörde på antagningarna till DI så har foto en plats kvoterad dvs. den platsen konkurerar bara tjejerna om. När det gäller de andra antagningarna finns det ingen officiell kvotering.

 

Däremot om man tittar på Dramatiska Institutets hemsida under "press" på vilka som kom in kan man se att det är ungefär 50/50 så en viss kvotering förekommer säkert men jag tror inte att de väljer en tjej före en kille bara för hennes kön.

 

Hon är säkerligen minst lika bra som killen så om två kandidater är likvärdiga så väljer de säkerligen tjejen.

 

Det här är inget som vi killar ska använda som gnällargument heller. Tjejer har haft det värre än oss väldigt länge och att de får liknande möjligheter som oss är bara bra i ett samhällsperspektiv.

 

Istället får man inse att man måste bli bättre själv och inte bara sura över att tjejer har lika stor chans som killar att komma in. Det som är jobbigt för oss killar är att fler killar söker så det blir svårare att klara första cuten till intervjun ex. Medan tjejer lättare kan sticka ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...