Gå till innehåll

Filmmanus: Men orka


o_stenborg

Ar manuset bra?  

6 medlemmar har röstat

  1. 1. Ar manuset bra?

    • Daligt
      5
    • Hyfsat
      1
    • Bra
      0
    • Superbra
      0


Recommended Posts

Jag klarar inte av alla felstavningar och bristen på Å, Ä och Ö. Låt någon korrekturläsa. Sen är det inte på långa vägar rätt formerat, inte för att jag är något proffs men.. Ja du förstår nog. Kolla in voodoofilms filmskola, där står det hur du ska formatera ditt manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tappade intresset ganska tidigt i manuset. Jag fann ingen riktig historia, mest massa prat. Om någon skulle säga att det är en scen ur Woody Allen skulle jag nästa tro på det.

 

Jag förslår också en titt på filmskolan här på voodoofilm. Frågor att ställa är;

 

Vem/vilka är protagonisten?

Vem är antagonisten?

Vad är konflikten?

Var är första vändpunkten?

Var är andra vändpunkten?

Vad är upplösngen?

Hur är presentationen?

Vilka är karaktärerna? Om karaktärerna byter repliker, förändras berättelsen då? Om inte, då är karaktärerna för svaga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hela manuset var språkmässigt dåligt skrivet. Värst var nog:

EXT. TYP GÖTGATAN - NATT

 

"TYP"?? :)

 

För att då se till historien. Allting före Aspiranten dyker upp fyller ingen funktion. Det hör till en annan historia, och det får läsaren att tro att vad allt kommer att handla om är hur och om de kommer att ta sig dit de vill. När Aspiranten dyker upp blir det en helt annan historia.

 

Ingen av karaktärerna var trovärdiga. Manuset försöker vara överdrivet, men det måste göras med måtta och även överdrivna karaktärer måste kännas trovärdiga eller åtminstone möjliga.

 

Antingen borde filmen handla om att ta sig från staden ELLER om Aspirantens jakt på automattjuvarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...