Gå till innehåll

Studera Film och andra frågor


Spartacus

Recommended Posts

När jag gick i 9:an och skulle välja gymnasieprogram hamnade jag i en lustig position. Liksom, hur skulle man kunna veta vad man vill satsa på när man knappt har fyllt 16 år. Jag valde Samhäll.

 

Ett år gick förbi och jag skulle återigen hamna i samma sits igen. Denna gång var det inriktning som gällde. Inget tilltalade riktigt. Jag visste fortfarande inte vad jag ville göra i framtiden. Trots att mitt intresse för film ständigt var närvarande. Det vart Ekonomi.

 

Nu efter ett år av ekonomi har jag kommit fram till två saker: Ekonomi är tråkigt och jag vill arbeta med Film.

 

För tillfället verkar det som om jag tänker hålla ut ett år till för att sedan försöka komma in på någon form av utbildning inom Film eller liknande.

 

Såg nu att det finns Filmgymnasium på Gotland. Varför vart inte jag informerad om det i nian?

 

Iaf. Hur är det om man vill söka någon form av Filmutbildning efter gymnasiet. Vad krävs för att kunna få någon form av liknande utbildning?

 

Känner att mitt val av Sam-Eko inte lär hjälpa mig om jag vill ansöka.

 

/F

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet du vad du vill hålla på med inom film? Låna böcker kring det elementet och använd din kunskap i praktiken. Vill du regissera, spela in kortfilm. Vill du skriva manus, skriv långfilmsmanus osv. En medie-intriktad gymnasieutbildning är nog en merit men flera skolor tar in dig på intervju eller kräver arbetsprover och det är där du får skina.

 

Jag tror inte att något mediaprogram på gymnasienivå har mycket kunskap att erbjuda som inte går att snappa upp genom lite bokläsning. Att vara disciplinerad med inlärningen plus lite talang borde ta dig dit du vill. Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Riktigt bra att denna tråd kom upp. Sitter just nu själv i samma situation när jag valt teknik till gymnasiet men har ett enormt intresse till film. Men om jag förstod rätt så kommer det inte göra så mycket att man inte gått media på gymnasiet för framtida filmutbildningar?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Lukas]Riktigt bra att denna tråd kom upp. Sitter just nu själv i samma situation när jag valt teknik till gymnasiet men har ett enormt intresse till film. Men om jag förstod rätt så kommer det inte göra så mycket att man inte gått media på gymnasiet för framtida filmutbildningar?[/citat]

 

Kan du kompensera en gymnasieutbildning med inlärning på egen hand så visst. Det blev inte mycket film i mitt gymnasium och jag tror att en veckas bokläsning hade försett mig med mer kunskap än 3 års skola.

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen är jag självlärd, vilket inte betyder att jag tycker utbildning är fel.

 

Men, man får aldrig glömma att det finns mycket man kan lära på egen hand och vissa saker man (nästan) bara kan lära på egen hand, som ditt personliga uttryck. Lek runt med mediet ett par år, testa att göra små filmer så du får lite kött på benen innan du väljer att söka vidare till eventuella utbildningar.

 

Själv började jag gör små stop-motion animationer på block när jag gick på lågstadiet, i 2:an skulle jag tro. Jag fortsatte jag därifrån till att göra hela kortfilmer (man behövde som tur var inte bläddra fram dessa i block). När man väl lyckas fånga en rörelse på film så väcks ett behov av att skapa mer, hos mig iallafall. Jag slösade halva min barndom och hela tonåren på film, 4 - 8 timmar dagligen, och jag har svårt att tänka mig att en utbildning kan ersätta den erfarenhet och skapar glädje som de åren gav mig, kanske är jag lite trångsynt?

 

Nu har jag tappat bort min slutkläm och poäng, men man kan väl säga att har man inte den passion för mediet att man är redo att offra hela sin fritid, ska man nog tänka till innan man satsar på en karriär inom branschen.

 

Nu blev det här inläggen både backvänt och inkonsekvent men tanken var iallafall att säga:

 

- Hej, jag är ny här på forumet, hm, kalla mig Bob.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...