Gå till innehåll

Sony Digital Videokamera DCR-PC8


goodtimes

Recommended Posts

Sony Digital Videokamera DCR-PC8

(Länk till Scandinavian Photo)

 

Hej!

 

Jag hade tänkt att köpa en skanner och en digitalkamera men så tipsade min vän mig om att man kanske skulle satsa på en videokamera i stället. Jag pysslar med webbproduktioner så det är inga glassiga trycksaker som bilderna ska användas till!

 

Jag har önskat mig en videokamera och denna verkar jättefin. Givetvis är det inte samma peng det rör dig om... men en skanner står ju endå mest och samlar damm!

 

***

Vad man vill är ju givetvis att kunna använda grejerna också. Jag har faktiskt FireWire på min PC som är en 2 år gamal Dell. Jag ska för övrigt köpa på mig lite bärbart från Apple snart också.

 

Man kanske ska köpa någon av de mjukvaror som finns längre ner på samma sida??

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det är stillbilder du vill ha så är det en stillbildskamera du ska köpa. För 11000 får du en riktigt bra stillbildskamera, medan bildkvalitén från en videokamera i den prisklassen (eller i någon prisklass över huvud taget för den delen) inte är något vidare för att använda som stillbilder. För webproduktioner och om du inte är någon avancerad fotograf kan du nog nöja dig med en stillbildskamera för runt 5000 spänn eller ännu mindre. Upplösningen och kvalitén är ändå överlägsen jämfört med video.

 

Om man verkligen vill optimera kvalitén och priset ska man satsa på en analog systemkamera (en billig för 3000 spänn kanske eller 1500 begagnat). Fast då måste man ju ha en negativscanner också, vilket inte är så dyrt (kanske 3000 spänn), men omständigt att använda, plus att man måste lämna in filmen på framkallning.

Länk till kommentar
Share on other sites

OK, efter gårdagens inlägg har jag surfat vidare, dels tack vare länkar från detta forumet.

 

På Cyber Photo, http://www.cyberphoto.se/sony/pc8i.shtml går att läsa...

 

citat:

 

Kompakt

Nedanstående test avser PC9. PC8 är samma kamera som PC9 men utan

kortläsare. PC8 ersätter PC6 och PC101 ersätter PC9. PC8 är en mycket

kompakt kamera som lätt ryms i en jackficka.

 

/citat

 

Följdaktligen väljer man inte en PC8 utan PC9. Men eftersom PC101 ersätter PC9 kanske PC101 är ett bättre alternativ.

 

Värstingen i denna PC-serie heter (av de som finns på cyberphoto) PC120 och eftersom den bara kostar drygt 2.000 spänn mer kanske det är lika bra att slå till på den.

 

Men, och det finns alltid ett men, nu är prislappen 5.000 spänn mer än den PC8 som tråden handlar om!

 

På CyberPhoto finns lite testbilder och dom är inga höjdare, det måste jag medge. Rätt sunkiga faktiskt.

 

Men om man är beredd på att det blir sunkiga stillbilder så kanske det inte gör så mycket. Då får man investera i en stillbildskamera vid ett senare tillfälle.

 

(För övrigt så har jag redan en systemkamera som är laddad med dia-film och en automatkamera som är laddad med pappersfilm. Så det analoga köret har jag redan.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...