Gå till innehåll

Att komma ihåg dialoger?


Anna_Dea

Recommended Posts

[citat=gorse]Fantastiskt!!

Jag antar att man som bonus får dialoger som låter mer naturliga och inte som om man läser upp innantill ur minnet, med stakningar och omtagningar....[/citat]

 

Precis.

 

Det är för övrigt den gamla teaterräven Hans Hellberg som lärt mig freiremetoden (och mig veterligt den enda i Svreige som gör det, förutom jag då.)

När Hasse var lärare på scenskolan, för många år sedan, var det många som blev helt förundrade över att metoden inte var standard på skolan, då den överglänste alla andra inlärningsmetoder. Traditionalismen vann dock och metoden kastades i papperskorgen. Den var väl inte FIN nog. (Många skulle baxna om de visste hur traditionsbundet och bakåtsträvande svenskt skådespeleri har varit (är...) om man jämför med resten av europa/världen.)

Nu har jag dock hörts ryktas att Hasse har fått en ny tjänst på Teaterhögskolan i STHLM, så freiremetoden kanske gör återtåg där snart. (Obekräftad upppgift)

Ifall det är sant, så kan ju alla filmmakare snart andas ut och även använda scenskoleelever i sina lågbudgetproduktioner, utan att få den fadda scenskolebismaken på skådespeleriet. ;)

 

 

tack så mycket

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Det finns en metod som heter "freiremetoden". Med den kan man, med lite övning, lära sig minst en A4 utantill på tre genomläsningar.

 

I grunden går det till såhär:

 

 

1. Läs texten högt och tydligt en gång utan att färga texten med känslor. När motläsaren läser sina repliker läser du också dem, fast tyst.

 

2. Gå upp och spela upp scenen. (Du kommer förmodligen inte komma ihåg så mycket mer än vad scenen handlar om. Strunta i att försöka minnas replikerna, utan improvisera scenens handling. Dyker ett ord från manus upp i huvudet, säg det. Fastnar ni så bryt och gå tillbaka till...)

 

3. KONTROLLÄSNING! Läs texten högt och tydligt en gång utan att färga texten med känslor. När motläsaren läser sina repliker läser du också dem, fast tyst.

 

4. Nu får regissören säga vad den vill. Bara här får regissören tala.

 

5. Hoppa till steg 1.

 

 

Att kontrolläsa efter varje "improvisation" är MYCKET VIKTIGT. Ni kommer att märka att varje gång ni går upp och kör scenen, minns ni mer och mer. Efter tre-fyra gånger kommer texten att sitta mer eller mindre perfekt.

Det är mycket viktigt att aldrig läsa manus hemma. Man får heller aldrig ha med manus på "scen". Manus får endast läsas vid steg 1 och 3.

Jag garanterar att detta fungerar. Efter en tids vana vid metoden kan man faktiskt nästan lära sig en A4 efter EN genomläsning...

 

En "bieffekt" av metoden är attt man dessutom lär sig alla andras repliker utantill också.

En annan "bieffekt" är att man inte riktigt vet vilken nästa replik är i förväg - den triggas av situationen - vilket också per automatik gör att repliken kommer naturligt. Perfekt för film med andra ord.

 

Vad som händer är att man skapar frågor i huvudet när man är uppe på golvet. När man sedan kontrolläser, får man svar på de frågorna.

Hjärnan fungerar så att om man "formaterar" ett stycke hjärna för en viss sorts information, (man undrar något) och sedan får den informationen, (man får svar på frågan) kommer man ihåg det "för alltid". (Samma fenomen som att en person kan vara "dålig" på att lära i skolan och samtidigt veta allt om t ex fotboll.)

 

Jag har använt och haft workshops i den här metoden i många år och jag har aldrig varit med om att någon inte klarar av en A4 efter fyra genomläsningar.

 

 

tack så mycket

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...