Gå till innehåll

Att komma ihåg dialoger?


Anna_Dea

Recommended Posts

När jag kollar på film och läser manus. Så märker jag att det är ibland minuter långa dialoger. Hur gör dem igentligen för att komma ihåg allt? Det har jag funderat länge på, och eftersom jag är en amatör inom det här yrket så skäms jag inte så mycket om jag skulle få en utskällning här eller där nu ;D

 

Mvh: Andreas J

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är inte skådespelare, men ibland håller jag föredrag, typ lärare. Det är lite samma problem om man har skrivit hela rasket på papper som dialoger. Om dialogerna är bra skrivna så faller det naturligt, men när jag pratar så har jag skrivit stödord som är lätta att komma ihåg och orden därimellan hittar jag medan jag pratar. För det mesta blir de samma som jag tänkt från början och det låter naturligt.

 

Antagligen har de som har erfarenhet av film ett bättre förslag.

Länk till kommentar
Share on other sites

För att komma ihåg långa dialoger till en scen är det väl bara att öva tills man kan det. Även om det tar lång tid så är det värt det för att få en bra scen.

Eller har någon ett bättre förslag?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Anna_Dea]När jag kollar på film och läser manus. Så märker jag att det är ibland minuter långa dialoger. Hur gör dem igentligen för att komma ihåg allt? Det har jag funderat länge på, och eftersom jag är en amatör inom det här yrket så skäms jag inte så mycket om jag skulle få en utskällning här eller där nu ;D

[/citat]

 

Liksom med allt annat man lär sig är det viktigt man förstår vad dialogen går ut på, och går i djupet på den istället för att bara memorisera hela stycket.

Det gäller bara att kunna relatera till dialogen, antar jag, då förstår man den.

När jag tänker efter, detta var orsaken till att det brukade gå dåligt i skolan för mig, jag memoriserade saker utantill och glömde bort allt lika snabbt.

Länk till kommentar
Share on other sites