Gå till innehåll

Bra kamera?


Sudde

Recommended Posts

XM-1 och XL-1 är inte riktigt jämförbara.

XM-1 är föregångaren (och utgången modell) till XM-2 som också finns på sidan du länkade till.

 

XM-1 borde ligga runt 10.000 - 15.000 beroende på skicket.

XM-2 kostar runt 25.000 ny och XL-1S kostar runt 40.000.

 

Själv hoppas jag kunna köpa en XM-2 till sommaren men i "värsta" fall får det bli en XM-1 eller liknande.

 

Man kan jämföra priserna på olika tillverkare och se vilka som är ungefär jämförbara. Mitt favoritställe (och det billigaste jag hittat hittils i Sverige) är http://www.cyberphoto.se

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja precis, det är föregångaren till xm-2:an jag tänker på... Tänkte köpa begagnat eftersom man inte har det så fett just nu...

 

Men jag funderade på om det fanns andra kameror med ungefär jämförbara prestanda

Länk till kommentar
Share on other sites

Har själv en XM-2:a och är mycket nöjd. Mycket god ljuskänslighet, avservärt bättre än t ex XL-1s. Dessutom kan de filma med slutarhastighet 25 vilket är mycket bra i mörkare miljöer.

Den stora skillnaden mellan dessa kamereor är enligt mitt tycke kvaliteten på objektiven där XL1s är ett strå vassare. Skillanden på CCD chippen är dock inte märkbar för ögat, utan ser bara bra ut på pappret.

Har sjäv testkört dessa kameror en hel del och jag tycker att XM2:an är en av de bästa DV kamerorna på marknaden just nu, speciellt om man ser på prissättningen. Jämför med Sonys PD150 som har ett par år på nacken, den kostar fortfarande 40 lakan medans en XM2a kan du få ny för 22 idag. Skulle aldrig köpa Sony, visst är de "kvalitet" man får, men man betalar en hel del bara för märket.

 

ha de

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...