Gå till innehåll

Skugga i 3d studio max


Broman

Recommended Posts

Alltså du menar om man tillexempel har ett foto på en byggnad som bakgrundsbild och om man kan belysa bilden så att byggnaden skapar en skugga? I så fall nej, det kan man inte. Vad man däremot kan göra är att återskapa byggnaden i 3d och sedan placera den framför bygganden på bilden och sedan belysa den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag såg en tutorial om camera tracking (eller vad det heter)

Hursomhelst, där hade dom en bakgrundscen med ett bord. Sen la dom på en liten noshörning på det. Och då kom det skuggor.

Fast dom kanske gjorde som ni sa...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Mathe shadow ligger på precis samma ställe som alla andra material. Var ett halvår sedan jag satt i max men jag har för mej att det ligger under window/material edditor.

Bara tryck på det så att det hamnar i din matrial lista och dra det sedan med mittenknappen till det objekt du vill lägga det på.

Man kan även använda Mathe shadow till att maska.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ayame]Animate.se Är ett jäkla bra forum, inget negativt med att bli medlem där.[/citat]

 

Varför finns det mycket om 3d studio max på forumet men inget eller väldigt lite om Maya? Gjorde bara en snabb överblick på överskrifterna.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Diabubblo]Mathe shadow ligger på precis samma ställe som alla andra material. Var ett halvår sedan jag satt i max men jag har för mej att det ligger under window/material edditor.

Bara tryck på det så att det hamnar i din matrial lista och dra det sedan med mittenknappen till det objekt du vill lägga det på.

Man kan även använda Mathe shadow till att maska.[/citat]

Tack, men jag vet hur det funkar nu.

[citat=Ayame]Animate.se Är ett jäkla bra forum, inget negativt med att bli medlem där.[/citat]

Jo, jag har blivit medlem där nyligen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Clown][citat=Ayame]Animate.se Är ett jäkla bra forum, inget negativt med att bli medlem där.[/citat]

 

Varför finns det mycket om 3d studio max på forumet men inget eller väldigt lite om Maya? Gjorde bara en snabb överblick på överskrifterna.[/citat]

 

Har fått intrycket att 3DSMax är ett klart populärare program, åtminstone på hobbynivå och i sverige. (Därmed inte sagt att det inte är populärt på proffesionell nivå.. menar bara att det verkar vara fler som använder Max än Maya m fl program på hobbynivå).

 

Varför det är så? En gissning är kanske att Max känns lite mer lättstartat.. plus att lär man sig 3d från någon och de flesta man känner som håller på med 3d använder 3DSMax så är det naturligt att man väljer Max också.

 

Som en liten gissning bara. Själv använder jag lite av varje beroende på humör, vad jag känner för och vad det är för väder ute typ ;-)

 

Edit: Upptäckte nu också att det är ett dedikerat 3dstudiomax-forum också. Alltså inget allmänt 3d-forum. http://www.mayaforum.se/ är ett alternativ om jag förstått det rätt.

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Clown][citat=Ayame]Animate.se Är ett jäkla bra forum, inget negativt med att bli medlem där.[/citat]

 

Varför finns det mycket om 3d studio max på forumet men inget eller väldigt lite om Maya? Gjorde bara en snabb överblick på överskrifterna.[/citat]

 

Kanske bara för att sidan drivs av creative tools som är återförsäljare av Max i sverige ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr.Man][citat=Clown][citat=Ayame]Animate.se Är ett jäkla bra forum, inget negativt med att bli medlem där.[/citat]

 

Varför finns det mycket om 3d studio max på forumet men inget eller väldigt lite om Maya? Gjorde bara en snabb överblick på överskrifterna.[/citat]

 

Kanske bara för att sidan drivs av creative tools som är återförsäljare av Max i sverige ;)[/citat]

 

På detta viset ^^

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...