Gå till innehåll

Officiella: Vilken Kamera Ska Jag Köpa? Tråd


Ronnie

Recommended Posts

Hittade en XM2 for $500USD styck men da maste man kopa minst 2 i England.

http://www.alibaba.com/catalog/11195138/Canon_Xm2_Gl2e.html

 

Saiten heter Alibaba viket betyder "Tjuv" pa Arabiska sa det kanske finns en vettig forklaring till pris lappen ;) Men om man ar over i London sa kan det nog vara vart besvaret att kolla upp dem om man vagar........

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Von Bromsen]Hittade en XM2 for $500USD styck men da maste man kopa minst 2 i England.

http://www.alibaba.com/catalog/11195138/Canon_Xm2_Gl2e.html

 

Saiten heter Alibaba viket betyder "Tjuv" pa Arabiska sa det kanske finns en vettig forklaring till pris lappen ;) Men om man ar over i London sa kan det nog vara vart besvaret att kolla upp dem om man vagar........[/citat]

 

Vem har lurat i dig att Alibaba betyder tjuv på arabiska :-D På Bagdad-slang, ja...men inte på arabiska generellt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mjg][citat=Von Bromsen]Hittade en XM2 for $500USD styck men da maste man kopa minst 2 i England.

http://www.alibaba.com/catalog/11195138/Canon_Xm2_Gl2e.html

 

Saiten heter Alibaba viket betyder "Tjuv" pa Arabiska sa det kanske finns en vettig forklaring till pris lappen ;) Men om man ar over i London sa kan det nog vara vart besvaret att kolla upp dem om man vagar........[/citat]

 

Vem har lurat i dig att Alibaba betyder tjuv på arabiska :-D På Bagdad-slang, ja...men inte på arabiska generellt.[/citat]

 

Ok, nu kanske det in galler hela Arabvarlden men I Irak sa gapar de Ali baba nar ngn blir ranad, lurad eller nar ngn snattar. I kontext med att saiten heter alibaba och XM2:an kostar 500$ sa passar det nog ganska bra ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

[citat=woxaz]Jag har nyligen köpt en vx1000. Tycker att det är en mycket bra kamera. Man kan göra alla möjliga sorters manuella inställningar. Mycket bra färgåtergivning. Kan rekomendera kameran starkt då du även kan få den väldigt billigt.

 

Jag tror inte vx1000 får något speciellt bra betyg om du jämför med en splitter ny kamera för 24 000:-. När man kan få en vx1000 för mindre än 10000. Jag gav faktiskt 7500 för min.

 

Jag har väldigt svårt att tro att en hc39 skulle ha bättre bildkvalité. Om den nu skulle råka ha det, så har den ju inte alla manuella inställningar och allt som nu finns på vx1000. En sak jag såg nu också som får det att verka mera omöjligt är att hc39 har en ccd på 1/5" och vx1000 har 3 ccd på 1/3". Jag tror siffrorna talar för sig själv :p

 

Många gnäller på att det inte finns någon lcd-skärm. Jag tycker det funkar hur bra som helst utan. Inte om man ska använda den på en steadycam dock, då får du nog köpa till en monitor.

 

Jag har aldrig prövat på någon av de kameror som du talar om så kan tyvärr inte jämföra ;)[/citat]

 

Låter som bra resonemang och som du sade, man behöver knappt någon lcd skärm om man inte använder steadycam .. men köpte du den ny och fick den för 7500 ? var isåfall ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska köpa en dv-kamera för att spela in kortfilmer. Jag är nybörjare men vill inte ha något skräp. Hade tänkt mig någonstans kring 5-6000kr. Möjligtvis lite mer. Har fått tips om Panasonic NV-GS150 och Panasonic NV-GS180? vilken av dessa två verkar vara bäst? Eller finns det några bättre förslag?

 

-Jerry

Länk till kommentar
Share on other sites

Har tittat på panasonic nv-gs300, tyvärr hittade ingen under 8000 vilken jag tror är lite för mycket för mig eftersom jag måste köpa allt ifrån firewirekort till stativ o.s.v. Är det väldigt stor skillnad mellan panasonic nv-gs150, 180 och 300? Och är det värt att för en fattig student att betala skillnaden mellan dessa?

 

Är det nån som vet om Panasonic nv-gs 150 är bättre än panasonic nv-gs180 trots att den är äldre. Jag får som det intrycket. (Den ska användas för kortfilmer)

 

Är väldigt tacksam om det finns nån som har kanske några fler förslag på dv-kameror med 3ccd som ligger i samma prisklass.(Den ska användas för kortfilmer)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Eric]Finns ett par stycken på eBay men då lär du inte få Pal tyvärr.

 

http://search.ebay.com/search/search.dll?sofocus=bs&sbrftog=1&from=R10&fstype=1&catref=C6&satitle=vx1000&sacat=23781%26catref%3DC6&bs=Search&sargn=-1%26saslc%3D2&sadis=200&fpos=ZIP%2FPostal&ftrt=1&ftrv=1&saprclo=&saprchi=&fsop=1&fsoo=1[/citat]

 

Okej, tackar . fast utan PAL är ju inte mycket att ha. Eller går det att koda om på något smart sätt ?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jykken]Har tittat på panasonic nv-gs300, tyvärr hittade ingen under 8000 vilken jag tror är lite för mycket för mig eftersom jag måste köpa allt ifrån firewirekort till stativ o.s.v. Är det väldigt stor skillnad mellan panasonic nv-gs150, 180 och 300? Och är det värt att för en fattig student att betala skillnaden mellan dessa?

 

Är det nån som vet om Panasonic nv-gs 150 är bättre än panasonic nv-gs180 trots att den är äldre. Jag får som det intrycket. (Den ska användas för kortfilmer)

 

Är väldigt tacksam om det finns nån som har kanske några fler förslag på dv-kameror med 3ccd som ligger i samma prisklass.(Den ska användas för kortfilmer)[/citat]

 

Ta en kik på http://www.pana3ccduser.com/ där kan du hitta mycket info och en del små filmer gjorda med olika Panakamror.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jykken]Har tittat på panasonic nv-gs300, tyvärr hittade ingen under 8000 vilken jag tror är lite för mycket för mig eftersom jag måste köpa allt ifrån firewirekort till stativ o.s.v. Är det väldigt stor skillnad mellan panasonic nv-gs150, 180 och 300? Och är det värt att för en fattig student att betala skillnaden mellan dessa?[/citat]

 

Det där får du avgöra helt..

Jag personligen tycker att en NV-GS300 för 8000:- är mer prisvärd än en NV-GS150 för kanske 5-6000:-

 

GS150 är en av de första modellerna i panasonics 3CCD serie i konsumentklassen.

 

GS300 är en sprillans ny, förbättrad version där man har kunnat förfina i stort sett allt.

 

Men om man funderar på att köpa en NV-GS300 för 8000:- så kanske man borde tänka om för då är det inte så långt till en NV-GS400 som närmast kan jämföras med riktiga proffskameror eller semiproffs.

 

Så i slutändan är det plånboken som får avgöra vilken kvalité man vill ha på sin kamera.. med en NV-GS150 kommer du upptäcka att den har en del brister som du kommer störa dig på, t.ex. att den så gott som suger i sämre ljusförhållanden.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hej! har tänkt å köpa en kamera för största användingsområde utomhus och i snöförhållanden.. snow/ski rullar, är det nått speciellt man ska tänka på då? min budget ligger runt 15000 för kameran exkl tillbehör.. vill gärna kunna sätta på en fish eye lins. två ja spanat in är raynox HD-FXR180 (http://raynox.co.jp/english/video/hdrfx1/index.htm) eller DCR-FE180PRO (http://raynox.co.jp/english/dcr/dcrfe180pro/dcrfe180proindexeg.htm)

 

tips, förslag på kamera.. etc etc, allt ni kan komma med

Länk till kommentar
Share on other sites

hej,

 

jag har tänkt att köpa en kamera för ca: 20 000 kronor. har någon något tips, jag funderar på Canon DM-XM2, är det vettigt? jag har hittat den i tyskland för 16500:-

 

jag funderade lite på Sony DCR-VX2100E, den hittade jag från staterna för ca16000:- fast den i sverige ligger på 27000:- men jag blev lite avskräckt att beställa från staterna, vet inte hur det funkar med garanti och reperation osv.

 

om någon vill förbarma sig över en teknisk idiot så vore jag lycklig.

 

tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

 

Efter att länge ha tvekat över att införskaffa en ny rejäl kamera och haft ångest över hd eller vanlig sd så har jag kommi fram till att jag ska vänta ett tag. Dock behöver jag en kamera ganska snart för lite mindre grejer, främst webbproduktion.

 

Vad ska jag köpa om jag vill ha ungefär det här:

- äkta widescreen

- tillbehörssko för att fästa extern mic/belysning (ej samtidigt)

- manuella inställningar av vitbalans, fokus, slutartid

- minidv som lagringsmedium

- inte kostar över 10 000:-

 

Finns det något vettigt därute?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Princess sir Toby]hej,

 

jag har tänkt att köpa en kamera för ca: 20 000 kronor. har någon något tips, jag funderar på Canon DM-XM2, är det vettigt? jag har hittat den i tyskland för 16500:-

 

jag funderade lite på Sony DCR-VX2100E, den hittade jag från staterna för ca16000:- fast den i sverige ligger på 27000:- men jag blev lite avskräckt att beställa från staterna, vet inte hur det funkar med garanti och reperation osv.

 

om någon vill förbarma sig över en teknisk idiot så vore jag lycklig.

 

tack[/citat]

 

När du köper från staterna så är det med största sannolikhet ntsc. tyvärr. Jag har själv gått och haft ångest då jag hittade världens bästa pris på en xl1000 ..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=filmpro][citat=Princess sir Toby]hej,

 

jag har tänkt att köpa en kamera för ca: 20 000 kronor. har någon något tips, jag funderar på Canon DM-XM2, är det vettigt? jag har hittat den i tyskland för 16500:-

 

jag funderade lite på Sony DCR-VX2100E, den hittade jag från staterna för ca16000:- fast den i sverige ligger på 27000:- men jag blev lite avskräckt att beställa från staterna, vet inte hur det funkar med garanti och reperation osv.

 

om någon vill förbarma sig över en teknisk idiot så vore jag lycklig.

 

tack[/citat]

 

När du köper från staterna så är det med största sannolikhet ntsc. tyvärr. Jag har själv gått och haft ångest då jag hittade världens bästa pris på en xl1000 ..[/citat]

 

ja, jag fick hora det och det ar ju surt som ronnbar..jag fick lite kalla fotter ang. garanti och sadana saker med.

har nog bestamt mig att kopa fran sverige i stallet.

har du nagot att saga ang.

Canon DM-XM2 eller Sony DCR-VX2100E

 

det lutar at sony:n...

 

tack

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=kingen]är du beredd att lägga kring 20000 så tycker jag att du borde kolla efter beggad sony pd 150[/citat]

 

ok, jag hittade en för 28500:- då ingick en del saker:

 

Nyservad Sony PD150P proffessionell DV/DVCAM 4:3/16:9 videokamera i gott skick med originalkartong säljes i paket med flera tillbehör. Endast ca 700 timmar drum time.

 

- 1 st vidvinkelkonverter SONY VCL-HG0758 - x0,7

- 1 st telekonverter SONY VCL-HG1758 - X1,7

- 1 st batteriladdare SONY BC-V615

- 4 st batterier SONY InfoLITHIUM NP-F960 (ca 5 tim drift/st för kamera, 7,2V/38,8Wh)

- 1 st batteri SONY InfoLITHIUM NP-F330

- 1 st kameralampa SONY HVL-20DW, 2x10 watt för ca 1,5-2 tim drift med batterierna i spec. ovan.

- 1 st kameraväska PortaBrace

- 1 st nätdel/laddare SONY AC-L10B

- 1 st kamera remotekontroll SONY RMT-811

- 1 st extra ögonmussla m avskärmning

- Originalkartong m instruktionsböcker

 

är det ett vettigt pris tror du?

varför tycker du att jag ska ha den istället? vad är det som skiljer dom åt? och hur är det med begangnat? min magkänsla tänker att det är lite "säkrare" att köpa nytt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst
Detta ämne är nu stängt för inlägg.

×
×
  • Skapa nytt...