Gå till innehåll

Officiella: Vilken Kamera Ska Jag Köpa? Tråd


Ronnie

Recommended Posts

I denna tråd ska alla köpfrågor när det gäller nya kameror samlas. De gamla trådarna kommer att finnas kvar, men nya kommer att stängas med hänvisning till denna tråd.

 

Glöm inte bort sökfunktionen där ni kan hitta diskussioner om val av kameror.

 

I denna tråden HÄR finns det länkar till kamerarecensioner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag funderar på att spela in en film till enminutsfilmstävlingen som bland annat SVT var med och arrangerade. Det jag undrar då är om jag kan använda mig "antika" videokamera? Det är en Samsung av modellen VP-A30 (PAL) som vi köpte runt millenieskiftet. Jag har inga program på datorn som man kan redigera filmen med, vad jag vet går den inte ens att ansluta till datorn.

 

Har någon någon erfarenhet av den modellen? Kan man, om man misslyckas med en scen, ta bort snutten och spela in scenen igen? Går det att stänga av ljudet vid inspelningen och spela in det i efterhand? Är det överhuvudtaget värt ett försök eller ska jag lägga ner? Har ni några idéer?

Länk till kommentar
Share on other sites

Känner inte till kameran alls och har aldrig hört talas om den. Men försöker ge lite tips ändå.

 

Kan bli lite krångligt då du inte har redigerings program på datan. Men det går ju alltid att redigera i kameran. Det är knappast det bästa alternativet men det går ju. Annars så kan du se efter med dina vänner och bekanta om det är någon som har en dv- eller om det är en mini dv kamera som du kan använda för att föra över filmen på datorn. Sen finns det ju en del gratis Redigerings program och 30-dagars versioner av program. Ett exempel är Avid Free DV.

 

http://www.avid.com/freedv/index.asp

 

Självklart kan du "ta bort" en scen. Du spelar bara över den ;)

 

Ljudet behöver inte stängas av då du kan ta bort ljudspåret i redigeringen (på datan) och ersätta det med nytt.

 

Tycker absolut att det är värt ett försök. Kör hårt! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hur bra är en Sony VX1000 idag? Kan den konkurrera med andra kameror inom prisklassen 20-30.000 eller är den knappt bättre än de nya, mindre kamerorna? En jag pratat med påstår t ex att en HC39 ger bättre kvalitet överlag, vilket jag har svårt att tro.

 

Hur bra är den jämfört med en PDX10, exempelvis?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har nyligen köpt en vx1000. Tycker att det är en mycket bra kamera. Man kan göra alla möjliga sorters manuella inställningar. Mycket bra färgåtergivning. Kan rekomendera kameran starkt då du även kan få den väldigt billigt.

 

Jag tror inte vx1000 får något speciellt bra betyg om du jämför med en splitter ny kamera för 24 000:-. När man kan få en vx1000 för mindre än 10000. Jag gav faktiskt 7500 för min.

 

Jag har väldigt svårt att tro att en hc39 skulle ha bättre bildkvalité. Om den nu skulle råka ha det, så har den ju inte alla manuella inställningar och allt som nu finns på vx1000. En sak jag såg nu också som får det att verka mera omöjligt är att hc39 har en ccd på 1/5" och vx1000 har 3 ccd på 1/3". Jag tror siffrorna talar för sig själv :p

 

Många gnäller på att det inte finns någon lcd-skärm. Jag tycker det funkar hur bra som helst utan. Inte om man ska använda den på en steadycam dock, då får du nog köpa till en monitor.

 

Jag har aldrig prövat på någon av de kameror som du talar om så kan tyvärr inte jämföra ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Funderar på att köpa PDX10 eller VX2100.

 

Vilken är mest värd pengarna tycker ni?

 

Fördelarna med PDX10 tycks vara xlr-ingångarna och dvcam-formatet.

Fördelarna med VX2100 är storleken/vikten (lättare att panorera osv) och att den har större lins (Har inbillat mig att det är bra för kvalitén).

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej bananskal,

det är så många skillnader, jag kan lista fördelarna med resp kamera, så är det underförstått en brist på den andra kameran;

 

VX2100:

suveränt ljuskänslig

ND filter

ordentliga manuella kontroller av bländare etc i displayen

mer vidvinklig lins

handtag

 

PDX10:

äkta 16:9 på CCD

bättre ljud (?)

större LCD

kompakt

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet att det finns oändligt många recensioner, trådar, bilder och hela fadderullan angående kameror. Men det känns inte som att jag hittar något relativt konkret svar på mina funderingar, så jag gör en ny tråd ;D

 

Till saken. De filmer jag gjort hittills har spelats in med en Sony DCR-TRV 145E, en helt ok DV-kamera men som tyvärr saknar flera vitala funktioner (manuell fokus!). Så nu ska det inhandlas något nytt och bättre.

 

Något som stör och förvirrar åtminstone mig är variationen mellan pris och kameror. Ofta verkar det som att man får betala det mesta för storleken, har en vän som köpte en kamera för 8.000:- men som visade sig vara pytteliten. Jag _hatar_ små Dv-kameror, rent ut sagt. Visst är det kanske bra för familjen som ska filma sina småglin när de badar på Santorini, men det är inget som intresserar mig. Det ska vara stablit, robust och gärna stort.

 

Så, för 10.000 kr, kan man få något vettigt som inte är så litet att man kan spola ned den i toaletten? SONY DCR-VX1000 ser intressant ut, men jag vill höra lite här på forumet först innan tusenlappar bränns på något. Tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har nyligen köpt en sony vx1000e. Är väldigt nöjd med den. Riktigt fin bildkvalité och bra funktioner och annat. Jag lyckades få ner min från 9000:- till 7500:- så det var ett lyckat köp. Fast fick världens otur. Blev glapp i sökaren och en buntsladd till kontrollpanelen gick av. Men det är ett väldigt vanligt fel på vx1000. Var bara att lämna in den. Men det hade inte hänt förra ägaren innan så det var väl dags. :p Jag menar att det händer ju säkert alla kameror förr eller senare. Så om man köper en kamera som det hänt förrut på så kan man vara ganska säker på att det inte händer en själv. :)

 

Men om du ska köpa en vx1000 så kolla lite på dessa saker. Vicka lite på sökaren medans du kollar i den och se så den inte blir svart. Sen ska du också kolla så att att sladden till kontrollpanelen ser ut att vara i bra skick. Fråga också om dessa saker hänt honom.

 

Om dessa saker ser bra ut så tycker jag absolut att du ska satsa på den. Det är en väldigt prisvärd kamera måste jag säga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för intressant info! :)

 

Är det egentligen någon skillnad mellan vx1000e och vx1000?

 

Och skulle någon med kameran kunna ta ett foto med referens för storleken, t.ex. en person, tangentbord eller hand? Har letar efter bilder men bara hittat med kameran separat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har faktiskt ingen som helst aning vad skillnaden är. Men kan tänka mig att vx1000e är en senare släppt version eller något.

 

Jag har inte kameran hemma just nu men jag ska försöka fixa en bild så fort som möjligt. Men kan säga dig att jag trodde den skulle vara mycket större faktiskt ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns det en billig kamera i storleksordningen standard-vhs-kamera, alltså sån där som påminner om en bergsprängare som man har på axeln? bildexempel: den som Doc springer omkring med i tillbaka till framtiden. det skulle ju underlätta mycket i fråga om stabiliteten.

 

annars har jag tänkt mig att man kan ta en plankbit borra ett litet hål och sätta fast kameraskruv på ena änden och sätta lagomt med vikter på andra för att simulera den sortens kameror... någon som testat?

 

Man kan ju även vika undan benen på ett stativ och lägga dem på axeln...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! Jag skulle heltklart köpt en: Panasonic NV-GS400, istället för Sony's vx1000 !!! Men men. Varför i hela friden ska man skruva på sin kamera på en planka och sätta den på axlen? om du bill bygga nått så kan du väll försöka bygga en stedycam istället? det blir ju inte stabild att gå omkring med en planka på axlen! men testa! vem vet?

 

 

Mvh/ Martin L

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, bra och billig? hur billig är billig 3000-5000 eller 5000-10 000. vilka funktioner vill du ha och vad ska du filma med kameran?

 

lite lättare att ge råd om man vet nivån på dina ambitioner!

 

/bleckert

 

__________________________________________________________

Har någon sett min Rörtång?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sound_front]Hej! Jag skulle heltklart köpt en: Panasonic NV-GS400, istället för Sony's vx1000 !!![/citat]

 

Okej men då har du helt plötsligt också höjt budgeten med 5000-7000 kr ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har en liten fundering, vad menas egentligen med "broadcast"-kvalité? Att det är dugligt för att sända, jovisst, men något som är nära DVD-kvalité då alltså? (Iaf. närmare DVD än VHS, right?)

Länk till kommentar
Share on other sites

Snabb fråga bara... Vilken är egentligen bäst, Canon DM-MVX3i (http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/canon/video/mvx3i.php) eller Panasonic NV-GS400 (http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/pana/gs400.php)

 

MVX3i är den jag tänkte köpa... mest pågrund av min budget då... men är Panasonicen, trots 3ccd:en så mycket bättre? Det skiljer 4000-5000 kr...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

[citat=sound_front]Varför i hela friden ska man skruva på sin kamera på en planka och sätta den på axlen? om du bill bygga nått så kan du väll försöka bygga en stedycam istället? det blir ju inte stabild att gå omkring med en planka på axlen! men testa! vem vet?

 

 

Mvh/ Martin L[/citat]

 

Det jag ville var bara det att jag tycker miniDV-kamerorna är för små och lätta, med betoning på lätta. Ju tyngre kamera, desto jobbigare att vobbla med den. Den blir av naturen stadigare... Alien säger dom spelades in med mycket axelkamera bara som ett exempel...

 

just plankan var bara att jag bor på landet och diverse brädlappar är bland det lättaste att hitta gratis... Det är lätt att borra hål i dom, lätt att tälja ur lite lagomt för att få bekvämt för axeln, och man kan spika ihop en på en pisskvart, Vikterna kan ju bestå av järnskrot som hålls på plats av ytterligare fastspikade brädlappar. man kan sätta fast en krok/handtag för att hänga den i ett snöre som man kan sätta fast i en arm och hänga ett par centimeter över marken bredvid en framrusande bil... eller kanske bygga en störtbåge för att göra ännu farligare kamerastunts... there's no end to the possibilities...

 

Jag får starta en egen tråd för det här projektet känner jag...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=Gremanz]Tack för intressant info! :)

 

Är det egentligen någon skillnad mellan vx1000e och vx1000?

 

Och skulle någon med kameran kunna ta ett foto med referens för storleken, t.ex. en person, tangentbord eller hand? Har letar efter bilder men bara hittat med kameran separat.[/citat]

 

Jag har en VX1000E med ett serienummer lägre än 44000. Fördelen med den är att jag lyckats programmera om den så att den har DV-IN. De som har högre serienummer lär man inte kunna "manipulera" (det är ett EU-problem som vanligt). Gränsen går inte exakt vid 44000, räkna med +/- 100.

Det enda jag saknar är äkta 16:9.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hej.

 

Jag ska nu köpa en kamera och testa på.

 

Jag har tyvär bara ca 3000-4000kr att lägga på en kamera.

 

Jag kommer filma mkt på kvällstid så bra bild i sämre ljus skulle vara super bra, och en kamera som klarar att filma saker som rör sig.

 

Vilken kamera ger mest kamera för pengarna då.

 

Mvh Ludde

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Gäst
Detta ämne är nu stängt för inlägg.

×
×
  • Skapa nytt...