Gå till innehåll

Officiella: Vilken Kamera Ska Jag Köpa? Tråd


Ronnie

Recommended Posts

Är på jakt efter en ny videokamera och kan inte bestämma mig, hoppas ni kan hjälpa mig.

 

Canon MV-X350i var jag inne på först, tyvärr utgick den ur Canons sortiment och ersättaren heter MV-X450i, dock har den sämre kvalitet.

 

Då finns fortförande MV-X40 som kan vara intressant i min prisklass.

 

Panasonic NV-GS180, frågan är om den är okey, den har 3CCD men vad jag har hört så är det lite si och så med mörkare filmning på den. NV-GS300 blir för dyr tycker jag om inte kvaliten blir mycket bättre jämfört mot andra.

 

Sony DCR-HC94, har aldrig testat Sonys kameror och har alltid tyckt att man betalar mycket onödigt för märket Sony, vad säger ni? är det en bra eller kass kamera, den är i allafall bra pris på.

 

Har ni andra kameror som ni kan rekommendera, bör ligga i 5-7000kr klassen max.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! Till er som ser detta.

Jag har ett problem och ser ingen lätt möjlighet till att lösa detta. Är det någon som känner till denna kamera och kan hjälpa mig ur denna situation?

Jag har en kamera som ni ser i rubriken, när jag använder dito med två mikrofoner från ingångarna (XLR) CH1 & CH2 rear. Då får jag följande resultat. När jag kör capture från kameran med min Macintosh, då får jag båda ljudkanalerna in i redigeringsprogrammet. Men när jag använder min PC, då får jag bara in en kanal CH1. Jag använder Adobe Premiere 7 i PC:n och i Macintosh:en använder jag det program som OS har.

Jag har bytt ljudkort och kostat på PC:n en hel del men det har inte hjälpt.

Är det någon som känner till problemet, eller är det bara jag som av slumpen skall ha det lite jobbigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Förr i tiden när vi körde med stora 16 mm Arrikameror brukade vi nyhetsfilmare använda "plankor" av lättmetall med handtag längst fram för att bekvämt balansera kameran på axeln. Detta eftersom de gamla bröststativen fick kameran att tilta i takt med andningen.

 

Men små dv-kameror kan du sätta på ett delvis hopfält enbentstativ. Håll kameran i enbentstativet med händerna brett isär. Stadigt som f-n. För höga bilder fäller du ut benet helt och håller längre ner. Du kan också ställa stativet på skärpet. Vid höga panoreringar vrider du hela överkroppen.

För låga bilder vänder du allt upp och ner. Låt kameran hänga i enbentstativet. Vikten gör att den lodar rätt. Hemma i datorn vänder du bilden rätt igen.

Du kan även göra vandringar odyl, om du håller om stativet nedanför kameran och bär den med utsträckt arm. Enbentarn blir en motvikt, som lodar kameran. Är kameran tung kan du hänga en extravikt längst ner på stativet.

Jag har gått ett steg längre och kör även även handkamerabilder med ett lätt trebenstativ under, delvis hopfällt. Så ofta som möjligt får ekipaget stå på marken, men handkamerabilderna blir stadigare med stativets vikt under.

ERIK FAGERHOLM (OJ DÅ Inslaget hamnade ev på fel tråd. Var ett svar till JMalmsten om plankbitar)

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det någon som har HDV kameran HVR A1E.?. I så fall undrar jag vad ni betalade för den och vad ni tycker om den, jag har personligen tänkt på att köpa en sån men har inte riktigt råd med det.

Var tror ni man kan köpa den biligast?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Du måste ha en videoingång till din dator (composit, s-video) för att kunna föra över filmen du spelat in. Annars finns det en compositvideo överföringshjälpmedel från t.ex Clas Ohlson , Teknikmagasinet för runt 600:-. Men om du vill få bästa möjliga bildkvalitet på filmen så rekommenderar jag dig att köpa en mini-DV kamera. Idag kan få en sådan för ca 2800:-.

 

Undrar du något annat så hör gärna av dig :)

 

//Alexander

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan är horungar om ni vill köpa en kamera värd priset och aldrig ångra er köp Panasonic märkt Kamera för då Spara du pengar , tid och massa skitsnack runt omkring forumet. Jag rekommenderar den nya Panasonic nvgs500 3ccd kamera om du köper den här kameran då har du allt tro mig för jag är expert. Gå runt till alla forum runt nätet och läs i månader och till sist kommer du att inse jag hade rätt.

jag säger det för att du ska slippa lida!!! jag har letat och lidit för din skull.

Försök köp electroniska prylar utomlands så att du slipper försörja Göran Persons Mage.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Laoan]Hejsan är horungar om ni vill köpa en kamera värd priset och aldrig ångra er köp Panasonic märkt Kamera för då Spara du pengar , tid och massa skitsnack runt omkring forumet. Jag rekommenderar den nya Panasonic nvgs500 3ccd kamera om du köper den här kameran då har du allt tro mig för jag är expert. Gå runt till alla forum runt nätet och läs i månader och till sist kommer du att inse jag hade rätt.

jag säger det för att du ska slippa lida!!! jag har letat och lidit för din skull.

Försök köp electroniska prylar utomlands så att du slipper försörja Göran Persons Mage.[/citat]

 

Eller hur. GS500 har tydligen inget hörlursuttag. Detta gör kameran i princip oanvändbar om man vill ha koll på ljudet. Men visst, dra på ett fett fish-eye och du kan göra precis likadana skaterullar som alla andra redan gör...

 

/jens...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är synd att man inte ska köpa en ferrari värde av en ford bara för att ferrarin inte har mughållare! vilken ljud snälla ***** inte mitt huvud. Det är sant att den inte har jacken som nvgs400 har (äldre moddellen) Men ring panasonics support så får du se hur de knäcker dig stilla stående. Att producera hörlursuttagen med i kameran kostar bara 15 kr extra. Så det är inte värsta grejen som du tror. Att anklaga min tidigare text bara för den inte har hörlursuttag då är själva "anklagen" inte värd att anklaga.

 

Ps: tänk på Mughållaren

 

Inga fula ord

 

//Orange

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Laoan]Det är synd att man inte ska köpa en ferrari värde av en ford bara för att ferrarin inte har mughållare! vilken ljud snälla knulla inte mitt huvud. Det är sant att den inte har jacken som nvgs400 har (äldre moddellen) Men ring panasonics support så får du se hur de knäcker dig stilla stående. Att producera hörlursuttagen med i kameran kostar bara 15 kr extra. Så det är inte värsta grejen som du tror. Att anklaga min tidigare text bara för den inte har hörlursuttag då är själva "anklagen" inte värd att anklaga.

 

Ps: tänk på Mughållaren[/citat]

 

Imponerande språk. Det finns fler problem med GS500. Den är så liten och lätt så man måste ha den på stativ för att slippa skakningsoskärpa. Den är plastig och har taskigt med reglage. T ex. den lilla zoomkontrollen är för liten och inte så hastighetsvariabel som man förväntar sig. Dessutom ogillar jag personligen lösningen med den lilla joysticken, som man ska styra kamerans funktioner med.

 

Positivt med kameran är den finfina optiken, den grymma 1/4.7" 3ccd:n (samma som i sonys motsvarande modeller) och en OK bildstabilisator för storleken. Men jag har svårt att se att denna kamera ska vara mer prisvärd än t ex. en begagnad Sony pdx10 eller en Canon XM-2.

 

/jens...

Länk till kommentar
Share on other sites

Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 4 §.

Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören.

 

Vårda språket.

 

Mvh Pace

Administratör, Voodoo Film forum

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Laoan]Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 4 §.

Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören.

 

Citat från Laoan. Se föregående inlägg.

 

Mvh Pace

Administratör, Voodoo Film forum[/citat]

Det har du visserligen rätt i, men vad har det med kameror att göra?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Andreas Furumo]Någon som använder Canon XL-2? Är helt out of the loop när det gäller kameror. Vill ha en jäkligt bra kamera med bra bild och ljud, får kosta högst 50 000.[/citat]

 

 

Nej, men XM-1. Riktigt bra måste jag säga. Måste bara utbygga den med filter o objektiv o 35mm-adapter. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Är på jakt efter en dv-kamera som jag kan ställa ljudnivå på när jag spelar in. Filmar mycket konserter och vill ha en liten kamera. Har en Sony PC8E som jag kört med i tre år och är extremt nöjd med...bortsett från att jag inte kan ställa in-nivåerna på ljudet....

 

Något förslag?

 

Mvh / Ragge

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst
Detta ämne är nu stängt för inlägg.

×
×
  • Skapa nytt...