Gå till innehåll

Undertexter


Gate13

Recommended Posts

[citat=Diktator]Är det någon som vet hur man gör undertexter till sin film, jag använder just nu Vegas Video och Adobe Premiere.[/citat]

Vill du göra det i Premiere, tryck F9 för att starta Adobe Title Designer.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 år senare...

(edit: oj orginalposten var ett par år, men detta kan kanske vara även till gagn för andra)

Är det bara några få textrader som ska in så funkar Title Designer, men ska man ha en längre sekvens med text föreslår jag att man gör det i något annat program.

 

Jag brukar använda Subtitle Workshop för att lägga in och synka texten. Det kan exportera till en hel massa format. Bl.a. .sub, .srt och Encores format.

Jag brukar synka till en ljudfil då det (iaf på min gamla burk) hände att videofiler inte riktigt höll rätt tid när man hoppade fram och tillbaka.

 

Tänk på att kolla så att inga texter överlappar varandra (brukar bli fel vid inläsning till Encore annars) och att radbryta undertexterna manuellt (i Encore) för att undvika memory overflow (kan vara fixat i Encore CS4-5).

 

Det finns tidsförskjutnings- och konverteringsfunktioner för olika framerates i SW men enklast är att justera det i spelaren.

 

http://lmgtfy.com/?q=delay+subtitles

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hejsan!

 

En fråga om undertexter i Premiere Elements. Jag har en ca 50 minuter lång film som jag måste texta, kan jag göra det med de s.k. vanliga titlarna? Jag har hört någonstans att om man lägger för många titlar så skär sig filmen hela tiden, vet ej om det stämmer? Filmen kommer att visas endast på internet (spelar det någon roll i det här fallet?) så jag måste troligtvis dela upp den i flera delar eftersom man inte får ladda upp så stora filer någonstans...

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...