Gå till innehåll

Var skicka sin manus?


spektra

Recommended Posts

[citat=tomasz1985]"Att sälja sin film"

 

Det är ett manus man säljer som manusförfattare.[/citat]

 

Sorry, jag kanske borde sagt att ni skulle kolla på reportaget. Det handlar mer om hur man säljer på idéstadiet snarare än att sälja färdiga produktioner. Reportaget är inte särskilt djuplodande men har en del bra tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

hur man kontaktar svt?

 

1. surfa in på deras hemsida

2. under kontakter hittar du de olika kontaktpersonerna inom respektive område

3. skicka ett ödmjukt mail med din fråga där du ber om att bli dirigerad vidare om du inte har kommit rätt

4. den personen du ska skicka filmen till brukar höra av sig efter ett par dagar

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

De stora är omöjliga att nå. De får sina manus genom agenturer, som oftast tar betalt för att läsa någons manus. Det finns dock en del som jobbar gratis mot provision på det de säljer.

 

Sen finns det ju indipendent bolag lite här och var, som oftast har mindre budget och det är inte altid man får betalt... Istället utlovas man en bit av kakan.

 

Surfa lite på google och sök på "screenplay looking for" så kommer det nog fram annonser från större och mindre bolag och så får du se vad de letar efter.

 

Min erfarenhet från internationella bolag är att de är väldigt aroganta. Förvänta dig inget svar om de inte gillar idén.

Länk till kommentar
Share on other sites

De stora är omöjliga att nå. De får sina manus genom agenturer, som oftast tar betalt för att läsa någons manus. Det finns dock en del som jobbar gratis mot provision på det de säljer.

 

Sen finns det ju indipendent bolag lite här och var, som oftast har mindre budget och det är inte altid man får betalt... Istället utlovas man en bit av kakan.

 

Surfa lite på google och sök på "screenplay looking for" så kommer det nog fram annonser från större och mindre bolag och så får du se vad de letar efter.

 

Min erfarenhet från internationella bolag är att de är väldigt aroganta. Förvänta dig inget svar om de inte gillar idén.

 

 

Okej :). Tack för svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en fråga. Kan en okänd svensk manusförfattare, kontakta ett amerikanskt filmbolag med ett manus dom har skrivit? Eller är det helt omöjligt att ens nå dom?

 

Haha, jag skrattar åt det inlägget.

 

Många vet nog varför.

 

Men jag berättar: Jag gjorde det och den ska bli film. Det du behöver är: En bra synopsis som de läser, du ska va målmedveten, manuset ska va superb och du ska ha en bra story och du ska sikta på vilket filmbolag som helst. Får ditt manus en budget på 1000 dollar är bra, får du en budget på 300.000 så har du tur. Mitt manus som jag skriver till mitt filmbolag är inte stor, men inte liten iheller. Den är mer in vad jag kunnat begära. Jag vet inte riktigt summan, men tillräckligt för att köpa in rekvisita och hyra in autentiska fordon till en WW2-film.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...