Gå till innehåll

En filmidé


Recommended Posts

Det här är väl inte riktigt en synops men något åt det håller, den är kort så jag postar den här.

Egentligen kommer jag nog arbeta vidare på idén till ett manus men det vore intressant att få lite kommentarer och höra om folk tycker det låter intressant, jag har inte bearbetat idén utan fick idén tidigare och skrev ner den somd et kom. :)

 

Håkan lever ett tråkigt liv i en mindre svensk tätort någonstans i den nordligaste delen av sverige.

Han har ett skitjobb på den lokala stormarknaden

och jobbar extra som croupier under helgerna för att få

ekonomin att gå runt.

På grund av allt jobb är han konstant trött och har tappat kontakten med både vänner och familj, och han håller för det mesta till i sin lägenhet där han äter, sover och ser på nyheterna.

Men vad är det egentligen grannen i lägenheten ovanför sysslar med?

Varje natt hör Håkan ljudet av tunga möbler som släpas över golvet från ovanvåningen, trots det så orkar Håkan aldrig gå och säga till utan sitter hellre och svär och retar sig på grannen i sin soffa.

En dag så får Håkan ett mystiskt telefonsamtal efter jobbet av en äldre man som undrar om Håkan tycker om utsikten från sin lägenhet.

När det visar sig att mannen börjar ringa upprepade gånger blir Håkan frustrerad, men mannen lägger på varje gång innan Håkan hinner få några svar från honom.

När Håkan ett par dagar senare upptäcker hur det står någon i hörnet tvärs över gatan och ser in genom hans sovrumsfönster börjar Håkan ana oråd, men det är inte förän han börjar råka ut för märkliga meddelanden på jobbet som Håkan börjar inse att alla är ute efter honom, och spikar igen ytterdörren till sin egen lägenhet.

Håkan inser dock alldeles försent att hotet inte kommer utifrån, utan från hans egen lägenhet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Liksom, vad är konflikten? Detta låter nästan som en utdragen version av texten på baksidan av ett filmfodral. Vem vill åt vad? Förändrar sig huvudpersonen i filmen, hur? Om du har svar på dessa frågor får du gärna skriva dem här annars är det ingen idé, men en början. Du har något som liknar en premis. 'Vad skulle hända om..?'

 

Och sen tänker jag så här. Att det finns något på insidan som hotar honom kan vara en twist och det kanske kan vara den första aktens klimax. Men hur som helst så ska resten av filmen utspela sig i en lägenhet verkar det som och frågan är om din idé har tillräckligt mycket substans att använda till en långfilm.

 

"Panic room" och "Phone booth" funkade och din idé kan också fungera. Men jag kan inte tycka så mycket eftersom din synopsis inte är komplett. Vilken genre är det? Det låter som en Thriller men kan ju även vara en Horror. En synopsis ska inte vara så mystisk att man inte vet vad filmen handlar om.

 

Hoppas det hjälpte dig något.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack alla för kommentarerna. :)

Som sagt; det här är bara idén som den kom obearbetad till mitt huvud.

Konflikten i filmen är väl just nu som jag ser det att karaktären tror att alla är ute efter honom och spikar in sig i sin lägenhet, det är första point of no return.

Senare kommer väl filmen utvecklas till en mardrömsvärld i hans lägenhet, m.a.o; det blir inte bara hans vanliga lägenhet som man ser det.

Jag återkommer när jag har skrivit något manus av det. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag måste vara barnslig för jag nappade på denna berättelse. Jag föreställer mig ett pskykotiskt trauma som spelas upp i huvudet på personen. Kanske är det nån däreuppe, kanske är det bara i huvudet som det spökar. Med tillbakablickar från hans liv, kan man undan för undan få förklarat vad som är konflikten i berättelsen.

 

I en del djävulska skräckfilmer brukar man i bland få se en präst som spikat in sig i sitt rum, och tapetserat bibeln på väggarna som skydd för demonerna. Men jag har aldrig sett en film där man får följa personen som faktiskt klistrat upp sidorna. Jag ser för min inre syn scener där spänningnen stiger genom att fokusera på tex garderobsdörren, stegrande stämningsmusik, huvudpersonen är jätterädd, tar sig mod och smyger fram och öppnar: TVÄRTYST. Inget fanns i garderoben.

 

Eller var det bara jag som var mörkrädd när jag var liten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar det där klistra-upp-bibeln-temat som du tar upp Gorse! Om man lägger in en sådan scen skulle man ju kunna tänka sig att protagonisten får syn på vissa enskilda textrader vid uppklistrandet. Dessa texter kan sedan bli något slags stöd åt huvudpersonen när han konfronterar sina dämoner, inre eller yttre.

 

Man kan ju tänka sig att huvudpersonen är troende, men på en väldigt ytlig nivå, och att filmen handlar om hur hans tro utvecklas genom ett inre och/eller yttre hot.

Länk till kommentar
Share on other sites

Han är kanske inte troende till en början, men blir det under resans gång, i desperation. Att klistra sidor på väggen är mer lysande än jag först föreställde mig. Att läsa några rader, avbryta klistrandet med en tanke, ett INSERT av nått minne som är starkt och sen klistrar han med ännu mer frenesi.

 

Jag har läst en bok en gång om paranoia och det är skitspännande. Särskillt som läggningen faktiskt finns hos oss alla till mans. Det som skulle förstöra denna ide är om man visar ett "monster" på bild. Man får inte underskatta publikens fantasi.

Hur man avslutar är inte trivialt, men jag skulle kunna tänka mig att personen spikar bräder, konstrar och har sig tills dess att grannarna ringer 911 och när brandkåren och ambulanspersonal försöker bända sig in till personen är det naturligtvis "demonerna" som anfaller så det är bäst att kämpa emot. När ambulanspersonalen äntligen lyckas bryta sig in, så är filmen slut.

 

Om intresse finns för teamwork för att göra klart manuset anmäler jag härmed intresse att vara med.

 

Edit; När jag delade hus med en annan familj i ett tvåfamiljshus med gemensam trädgård för länge sen så fick grannens älsta grabb en psykos med paranoia. Jag kanske kan bidra med lite scenarios vad de kan hitta på, de små liven.

Länk till kommentar
Share on other sites

Wow, hela klistra bibelsidor på väggen grejen var ju en jättebra idé, hade inte tänkt tanken själv innan!

Det vore ju en väldigt naturlig sak att göra om man hemsöks eller torteras av demoner på något sätt att söka tröst hos Bibeln/Gud, eller att försöka finna tröst.

Jag skulle inte ha något emot teamwork då jag märker nu att folk har riktigt bra idéer att bidra med.

Jag har ännu inte skrivit något alls på manuset, men om vi ska arbeta med det som teamwork så vill jag inte att vi är fler än 3, allra mest 4 stycken, för det blir svårt att arbeta under sådana omständigheter.

Alla får givetvis komma med idéer! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar påhittet att han har tomtar på loftet. Men om man skall teamarbeta så är det kanske lättare om kör via emailgrupp eller gruppostar vid sidan om voodoofilm. Och när det finns nått att visa så publicderar man det här för synpunkter. En person behöver nog vara lite samordnare som kan skriva ihop allt spån.

 

Exempel på ett litet scenario.

 

Inne i lägenheten, i hallen i hyreshuset.

Håkan hör ett ljud, smyger fram till ytterdörren och lägger örat mot dörren. Man hör hissen, fotsteg. Lite rassel. Mer fotsteg. Han öppnar dörren lite grann, en smal springa och sneglar ut. Utanför finns en äldre man, som står framför grannens dörr. Han är gammal, kanske pensionär, och skall just sticka in nyckeln i nyckelhålet. Den gamle mannen avbryter nyckelinstickandet och vänder upp huvet mot Håkan och ser på honom. Deras blickar möts och ligger kvar. Den gamle mannen gör ingenting, bara tittar. Håkan drar snabbt igen dörren, ställer sig med ryggen mot dörren och andas häftigt, har hjärtklappning. Vad vill den gamle mannen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Inne i lägenheten, i hallen i hyreshuset.

Håkan hör ett ljud, smyger fram till ytterdörren och lägger örat mot dörren. Man hör hissen, fotsteg. Lite rassel. Mer fotsteg. Han öppnar dörren lite grann, en smal springa och sneglar ut. Utanför finns en äldre man, som står framför grannens dörr. Han är gammal, kanske pensionär, och skall just sticka in nyckeln i nyckelhålet. Den gamle mannen avbryter nyckelinstickandet och vänder upp huvet mot Håkan och ser på honom. Deras blickar möts och ligger kvar. Den gamle mannen gör ingenting, bara tittar. Håkan drar snabbt igen dörren, ställer sig med ryggen mot dörren och andas häftigt, har hjärtklappning. Vad vill den gamle mannen?

 

 

Du verkar ha fattat poängen, Gorse! Jag skulle själv kunna skrivit något väldigt liknande som ett scenario före filmens första vändpunkt. :)

Hur visste du att det fanns en hiss i huset föresten? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=EzekielMartyr]Du verkar ha fattat poängen, Gorse! [/citat]

 

Okay, då är saken klar. Jag har email gse@ida.liu.se

Det är bara att köra igång.

 

[citat=EzekielMartyr]Hur visste du att det fanns en hiss i huset föresten? ;)[/citat] Jag tror du nämnde "våningen ovanför" så det borde vara ett hyreshus och hyreshus har hissar - och det är klart det skall vara en hiss. Hissar är läskiga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...