Gå till innehåll

Nybörjartips


Recommended Posts

[citat=damtralla]Jag har precis börjat med filmmakeri och behöver lite regiseringstips?

 

Ofta fattar nämligen varken jag eller skåtespelaren vad jag snackar om....

Inte bra![/citat]

 

Men är det säkert att du vet vad du vill eller spelar du bara rollen som regissör? Och varför vill du regissera film?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=damtralla]

Ofta fattar nämligen varken jag eller skåtespelaren vad jag snackar om....

Inte bra![/citat]

 

Nej, det är verkligen inte bra om man inte fattar det man själv säger.

 

Men, vi tar det från början. Jag förutsätter att du själv har varit med och skrivit, planerat och förberett filmmanuset, filmningen och rekvisita/platser. EN annan variant är att du har fått ett färdigt manus och andra har förberett såväl scenplaneringen och scriptskrivningen.

 

Som regissör så är du den som vet mest om filmen. Det är din visuella bild av filmen som de andra ska skapa. Du bestämmer om scener som spelas in duger elle om något ska ändras.

 

Vad ska en vanlig indy-regissör tänka på? När vi pratar om själva filmandet så ska regissören kunna allt, se allt, vara överallt och hjälpa alla. Om alla andra på en filminspelning skulle vara hjärndöda zombies så ska man fortfarande klara av att filma filmen. Det är regissörens ansvar. Regissören bestämmer med filmaren och ljuskillen hur scenen filmas och belyses. Regissören pratar med ljudkillen om scenen ska ha ljud eller tal eller om all ljud el musik läggs till från nån annanstans och scenljud inte behövs. Regissören pratar med skådisar, förklarar scenen, vad de ska göra, säga, känna. När ska personen A komma in i rummet, hur långt in ska denne gå, vad ska denne säga, vad ska personen B under tiden göra och vara, ska man prata högt, ska man prata med händerna, vart ska de titta osv. Regissören säger när man filmar och avbryter om något är på tok. Kom ihåg: Det är BARA regissören som avbryter eller startar filminspelningar. Kamera, ljud, ljus, skådisar, extras ja, ALLA, lyssnar på regissören. Så det gäller att ha tungan rätt i mun för jobbet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...