Gå till innehåll

Filmandet


blackheim

Recommended Posts

Svårt att sätta rubrik på det här...

 

Jo, om man kollar på en film på TV så ser den ju lite mer annorlunda ut än vad den gör om t.e.x. jag går ut med min personliga videokamera. Varför gör det det? Och hur får man "TV/Film-stuket" på sin egen film? Har det något med kameran att göra?

 

Hoppas ni förstår vad jag menar. På TVn blir det ju lite mer... oskärpa, eller vad man ska säga...

 

/Claes

Länk till kommentar
Share on other sites

förstår exakt vad du menmar.... har funderat en del över det också.... har kommiut fram till att det förmodligen är att de ofta kör med riktig film.... och i en film som ex. sagan om ringen är ju också kulisserna och ljuset så bra som man aldrig skulle kunna rigga med egna, privata grejer; det gör ju en del också.

//Olle\\

Länk till kommentar
Share on other sites

I det stora hela är det Film/video skillnaden ja, men jag vill påpeka lite ytterligare detaljer som gör att video kan se mer ut som film och tvärtom:

 

Progressiv (p) vs. Interlace (i) scanning

Film är progressivt, det är "hela" bildrutor som man spelar in (24 b/s vanligtvis) som projiceras i 48 b/s. Video delar upp de hela bildrutorna i två bilder varannan linje (radsprång) så att varje delbild får 312,5 linjer vardera (tillsammans 625).

 

Testa att plåta med en progressiv videokamera så ser ni skillnaden ganska uppenbart, och det är betydligt snyggare och "mjukare"!.

 

Video är skarpt

För skarpt! Bildplattorna är knivskarpa i videokamerorna och det ger en bild som är lite onaturlig att titta på (som att titta i det blåa "neonljuset" i badrummet - man ser alla blämmor och skit i ansiktet). Film är visserligen också skarpt, men inte skarpt.

 

Färger och exponering

Filmen kan ju svälja massa mer information än video. Därmed blir både färgerna och exponeringen bättre, man klarar ett par bländarsteg mer i omfång än vad man gör hos en videokamera. Färgerna är också skit på en videokamera, 8-bit. Jämför med filmens 14 bitars.

 

Traxx, har du några exponeringsargument att tillföra? :e (tänker på dig vs. Adam på Independent)

Länk till kommentar
Share on other sites

Blackheim,

 

Alla kan köra bil men alla kan inte köra bil som Kenny Bräck.

 

Skillnaden mellan dina egna filmer och de flesta Amerikanska är väl ett antal hundra miljoner kronor i budget gissar jag. Och med dem ett antal extremt skickliga tekniker och yrkesmän.

 

Man kan få video att se ut som film. Dom som kan det betraktar kunskapen som affärshemlighet och det är ingenting man åstakommer på enkel väg. Men det är stört omöjligt att få en enkel konsumkentkamera att producera ett resultat som liknar en Amerikansk storfilm plåtad på 35mm. Sony PD150 och Canon XL1 är minimumkravet.

 

Du kan däremot få dina enkla videofilmer att se bättre ut om du lär dig allt om ljussättning och filtrering och allt om efterarbete och bildmanipulation. Det är fruktansvärt svårt och kräver massor av kunskaper. Dagsarvodet för en skicklig yrkesfotograf (film) i Sverige ligger mellan 7-15 000 vilket säger en del om yrkeskunskaperna.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Jag är ingen mästare, men jag har lite tips på hur man kan få dv inspelad material att få lite mer filmkänsla över sig.

 

Jag har endast gjort det i en final cut pro (FPC)redigering och vet inte vad dessa effekter heter i andra redigeringsprogram.

 

-Använd en effekt som heter deintelace (i FPC) då får du mjukare rörelser i bilden som påminner om hur film beter sig. Är inte helt säker på vad det egentligen gör( Nån som vet?)

 

-För att få en mer softat bild så är ett tips att göra en kopia på videostripen och lägga den direkt ovanpå original stripen. Den understa "stripen" lägger du sedan något slags blur på. Det ska vara väldigt suddigt. Jag har använt gaussian blur. Efter det ska du göra den översta bilden lite genom genomskinlig. I FPC är det lättast att dra i den svarta linjen på "stripen". (hänger du med?) På det sättet skiner den andra bilden igen, och det gör att det ser ut som ingen i filmen någonsin har haft en antydan till acne. Om du låter den understa "stripen" skina igenom för mycket kommer din film se ut som amerikansk relationsdramafilm där alla är änglar.

 

- färgkorrigera, lägg tex på lite gamma. Ger sköna färger.

 

Det här gör inte att din film ser ut som det som visas på TV, men det kan bättra på den.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att nästan alla optiska tillvägagångssätt ska göras under inspelningen med hjälp av filter, ljussättning etc. I andra hand bör man gå in på redigeringens optiska alternativ. Färgkorrigering däremot, tycker jag är viktig - där bör man vara lika väl insatt som i själva fotandet.

 

%2$s skrev:
-Använd en effekt som heter deintelace (i FPC) då får du mjukare rörelser i bilden som påminner om hur film beter sig. Är inte helt säker på vad det egentligen gör( Nån som vet?)

 

Den tar bort en av de två delbilderna (videobilden är ju uppdelad i två delbilder - 312,5 linjer i vardera), men man mister halva av den vertikala upplösningen. Däremot finns det andra typer av filter som sammanfogar båda delbilderna till ett, exempel: http://www.joemaller.com/fcp/joes_field_blender.shtml

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...