Gå till innehåll

Adobe Encore DVD


filmlabbet

Recommended Posts

Kan man göra ett bildspel i Encore 1.5

 

Hur går det till någon som vet

 

Om jag har en film på 60 min den är uppdelad i fyra kapitel

Kan jag välja att spela bara tex kap 2?

När jag lagt in kapitel och valt att spela från säg nummer två så spelar det inte bara det kapitlet utan från kapitel två till slut.

 

Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=filmlabbet]Kan man göra ett bildspel i Encore 1.5[/citat]

Ja, men det blir mindre bra än om man gör det i ett redigeringsprogram där man kan zooma och panorera lite snyggt i bilderna.

 

[citat=filmlabbet]Om jag har en film på 60 min den är uppdelad i fyra kapitel

Kan jag välja att spela bara tex kap 2?[/citat]

Nej, tyvärr så går det inte. Det går iofs att lösa genom att dela upp filmen i fyra separata clip i redigeringsprogrammet och ytterligare ett där hela filmen ligger. Det tar ju mer plats så den lösningen fungera mindre bra ibland.

 

[citat=filmlabbet]Ska nu göra en DVD på ca 90 minuter. Är det möjligt och hur ska jag på bästa sätt gå till väga.[/citat]

Ja, det är möjligt, sänk bit raten på filmen, antingen när du exporterar den från AVID eller under transcodingen i Encore. Här kan du räkna ut hur hårt du skall transcoda för att filmen skall få plats: DVD Video Bit Budget Calculator

 

[citat=filmlabbet]Det finns något som heter transcode i Encore måste jag köra det för att koprimera filerna ännu mer så der får plats eller går det att göra innan jag tar in dem i Encore.[/citat]

Vad tar du in filmen i för format, avi, mpg, mov?

 

Tar du in avi så skall (måste) du transcoda den i Encore.

 

Tar du in mpg så är filmen redan transcodad och klar för bränning. Om du väljer att trots det transcoda den igen i Encore så tappar du kvalitet.

 

Tar du in Quick Time så måste du transcoda den i samband med att du importerar den i Encore.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren

 

Tar in som mpeg 2 efter att jag kört en qiucktime referece från avid som jag squeezat i Sorensen squeez. Nackdelen är att jag kan inte välga bitrate själv utan två typer av dvd fil en small eller en large. Körde filmen med det lilla filformatet och det får plats på DVD och jag får bra kvalitet men jag tycker att det syns skillnad från den stora.

 

Kan man importera qt ref kanske i Encore och transcoda den där?

Får prova det.

 

Att jag inte använder AVI är för att aviden inte gör det bra tycker jag. Jag får det inte att bli bra kvalitet på filerna av det. Kanske någon som kan hjälpa mig här

 

Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=filmlabbet]Att jag inte använder AVI är för att aviden inte gör det bra tycker jag. Jag får det inte att bli bra kvalitet på filerna av det. Kanske någon som kan hjälpa mig här[/citat]

Exportera inte som QT Reference, exportera som QuickTime DV och strunta i Sorensen Squeeze och låt Encore ta hand om transcodingen. Sorenson eller inte är väl mest en smaksak så ta det som passar dig bäst. Efterssom jag är van med inställningarna i Encore väljer jag att jobba där. Vanans makt...

 

Skillnaden mellan QT Reference och QT DV får någon annan fylla i med för det kan jag inte själv.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ska testa det

 

Mina DVDfilmer som jag har gjort det senaste blir randiga när personerna rör på sig. Bilden ar klockren när personerna inte rör sig så fort eller kameran inte gör några hastiga rörelser. Men så fort det blir det så tenderar det att bli randigt. Förstår du vad jag menar dålog kvalitet så blir det ju pixligt ( rutor ) men nu blir det ränder istället.

 

Vad beror det på. Jag har komprimerat mpegfilen olika hårt för att men det blir samma även på så bra kvalitet som möjligt.

 

Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=filmlabbet]Mina DVDfilmer som jag har gjort det senaste blir randiga när personerna rör på sig. Bilden ar klockren när personerna inte rör sig så fort eller kameran inte gör några hastiga rörelser. Men så fort det blir det så tenderar det att bli randigt. Förstår du vad jag menar dålog kvalitet så blir det ju pixligt ( rutor ) men nu blir det ränder istället.

 

Vad beror det på. Jag har komprimerat mpegfilen olika hårt för att men det blir samma även på så bra kvalitet som möjligt.[/citat]

Svårt att säga utan någon rörlig bild att titta på men rent spontant tror jag det har med Field Order att göra. Om man har en DV fil vars field order är satt till Lower och gör om den till MPEG men sätter nu field order till Upper så får man liknande problem som du beskriver. Samma gäller tvärtom, dvs DV i Upper som man gör en MPEG satt till Lower. Se till att din film har samma field order från redigeringen ända till DVD. Prova på någon minut av filmen och se om det blir någon skillnad.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=filmlabbet]Vilken fieldorder ska man välja från början. Vad är skillnaden?[/citat]

Jag kan inte alltför mycket om det men jag har ett Matrox RT.X10 och där sätts field ordern automatiskt till upper i ett Matrox Project. I ett Standard DV Project i Premiere Pro sätts det automatiskt till lower. Det går inte att ändra detta i efterhand. Hur det är i AVID vet jag inte men jag tror det är samma där, dvs att det sätts automatiskt.

 

Enligt Matrox är det upper fields som gäller för PAL och lower fields för NTSC. Dom hävdar att dom följer "the blue book" medans standarden bland alla redigeringsprogram är upper fields för NTSC och lower för PAL.

 

Så visst har det hänt att jag fångat VHS-band och exporterat ut och att det blivit pannkaka av det. Det går ju att rädda lätt genom att exportera filmen igen och vända på Field Order, men det tar ju längre tid än om det hade blivit rätt från början.

 

Här finns lite mer ingående info: http://www.lurkertech.com/lg/fields/fields.html

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för svaret

 

har inte hunnit prova att köra ut med en anna fieldorder ännu. Återkommer när jag gjort det

 

Har inte hitta i Avid vad som är förinställt men är det som du säger att pal är lower så börjar jag med att testa det.

 

Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=BelGarion Raptor]Encore vägrar att en importera. Kan man ändra på det.[/citat]

Nej, man kan endast importera formaten PAL respektive NTSC, dvs 720x576, 704x576 eller 720x480, 720x486 samt 704x480.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=filmlabbet]Om manhar en film som är i NTSCformat

men vill göra en DVD av den i PAL[/citat]

Om du bara skall bränna en NTSC-DVD kan du ju vara kall och bara bränna den efterssom dom flesta DVD-spelare klarar både PAL och NTSC utan problem. Man kan ju också konvertera NTSC > PAL i Canopus ProCoder 2.0.

 

Att blanda NTSC och PAL på samma disk skall inte gå. Hur resultatet blir om man ändå gör det vet jag inte efterssom jag inte provat själv men jag gissar på att det blir dåligt eller att det överhuvudtaget inte fungerar.

 

Efterssom jag aldrig gjort det själv så får du bäst svar/tips här: Adobe Encore DVD User Forum

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående de linjer som jag skrev om ovan som blev framförallt vid rörelse i filmen antingen av personer föremål eller kamerans egen rörelse.

Jag har en teori som jag vill prova på er

 

HAr fått x antal filmer som jag ska bränna på DVD

Från början är de inspelade som PAL och redigerade därefter och lagda på lika många dvband

 

Sedan ha ha som vill ha DVD lagt alla filemr på ett och samma band. Men har då gjort det i ett project i premier som har formatet NTSC

 

Jag visste inte om detta utan har lagt in dem i Avid i ett PALprojekt sedan redigerat bort en del som inte skulle vara med på DVD.

Sedan som jag alltid gör exporterat en QT reference som jag squeezat i sorensen squeeze.

 

Nu uppstod då detta problem med lijner/ränder vi rörelse i bilden. Jag har squeezat på tre sätt i sorensen lower field, upperfield och progressive som fanns som alternativ också

 

Kan det vara detta att det varit utkört som NTSC en gång i mellan som gör att jag får dessa ränder?

 

Tacksam för åsikter och synpunkter.

 

Får tacka för alla svar hittills, det är kul att när man slänger ut en fråga som ställer många upp och försöker att hjälpa en.

 

Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=filmlabbet]Kan det vara detta att det varit utkört som NTSC en gång i mellan som gör att jag får dessa ränder?[/citat]

Jag vet inte var ränderna kommer ifrån, men att ta in film i PAL-format i ett NTSC-project och redigera filmen i det projektet är inte en bra utgånspunkt. Att flaxa runt bland formaten utan dedikerad mjuk- eller hårdvara är inte att rekomendera. Är filmen PAL från början så skall den vara i PAL ända till slutet. Så att problemet kommer därifrån låter inte omöjligt.

 

Kort och gott:

PAL hör hemma i PAL project och NTSC hör hemma i NTSC project.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Det verkar som det är något i Avid 4.0 som gör så att det blir så här eller att det är något jag gör fel i det programmet.

 

Jag lade in 3,5 som jag hade innan där detta fenomen inte har uppstått och då fungerade det igen utan linjer

 

kan det vara så at jag har för lite kraft i dator för detta nya program ( vilket inte är den senaste versionen ) eller är det någon anna som kör avid som upplevt samma sak?

 

Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...