Gå till innehåll

HDCAM?


topsy

Recommended Posts

En proffsig 35mm filmkamera? Ganska jäkla mycket med tanke på att till och med filmbolagen hyr in kamerorna från (oftast) Panavision.

En 35mm filmkamera ger bättre kvalitet än en HDCAM (förutsatt att fotografen vet vad han sysslar med givetvis).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

En 35-kamera av någon slags äldre eller billigar modell bör inte kosta så mycket, man skulle säkert kunna få tag en sådan för nån stans mellan 30 och 60 tusen, men då har du problemet att optiken också är dyr och att 35-film kostar skjortan. 3 min för 3500 kr eller så tror jag så det kan kännas lite kämpigt. Anledningen till att folk hyr Panavision kameror är att de inte är till salu utan bara kan hyras.. Men det finns som sagt andra kameramärken att filma på om man behagar.

 

HD kameror är digitala och dyra. Mellan 1 och 3 mille om jag inte fått allt om bakfoten.

 

Om du har skitmycket pengar och tänker filma på nån slags film eller med HD så föreslår jag glatt 16mm film i stället för 35. Det kostar hälften så mycket och blir jättefint. Jag tror att du skall hyra/låna kamer i stället för att köpa, oavsett om du skall filma på 35 eller 16. 16 funkar bra och kan blåsas till 35 när allt e klart och då blir det mycket bra..

 

Ja, oj nu blev det nån slags utläggning men så kan det gå..

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Traxx: När jag skrev det hade jag nog någon färsk bild i minnet av eftertexterna från någon hollywood film där det brukar stå "Cameras provided by Panavision" eller nåt liknande :)

 

Är Arri ett fristående företag? Har av någon anledning fått för mig de ägs av Panavision... :q

Länk till kommentar
Share on other sites

Panavision är ett Amerikanskt företag och helt fristående från det tyska bolaget ARRI (Arnold & Richter). Däremot äger ARRI numera det Amerikanska bolaget Moviecam sedan ett par år tillbaka.

 

När man filmar med Panavisions utrustning måste man ha en av deras logos i slutet. Det gäller inte Arri. Panavisions kameror är väldigt bra och har en extremt skarp prime-serie objektiv. Dom är byggda som studiokameror och är minst sagt bökiga att ha med på location. Sökaren sitter t ex fast monterad bakom kameran så att man måste använda ett vevhuvud vilket bara det är en mycket svår konst. Det gäller inte Arri som är berömda för sin ergonomi och möjlighet att ha med sig på svåra inspelningsplatser. Jag föredrar helt klart Arri med Zeiss-objektiv. Men mest föredrar jag Sony.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...