Gå till innehåll

Minutfilmsbidrag


Recommended Posts

kändes lite syrefattigt, samt så borde du kolla till dina stavningsfel, det ger fel signaler med stavfelen. Lite mycket V.O. enligt min smak, även om jag gillar det så kan du ju variera dig lite, även om det är en enminutsfilm, så betyder inte det att den ska ha mindre förarbete än en "vanlig" film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Istället för att hon kommer springande efter honom så borde hon och hennes kompisar garva åt honom istället. Blir lite mer oväntat plus att det räcker med att se en enda romantisk komedi så tycker man redan att "pojken får alltid flickan i slutet"-grejen är uttjatad.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=T-kock]Istället för att hon kommer springande efter honom så borde hon och hennes kompisar garva åt honom istället. Blir lite mer oväntat plus att det räcker med att se en enda romantisk komedi så tycker man redan att "pojken får alltid flickan i slutet"-grejen är uttjatad.[/citat]

 

Det är ju det som är typiskt rom-com, att dem får varandra. Men andra slut har också fungerat.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Felet är att den känns typiskt "sett förut" och att den dessutom blir lite för gullig. Det jag tänkte var - om det kunde ha varit så enkelt... Sedan tycker jag att det finns lite för mycket beskrivningar i manuset som inte går att riktigt visa i bild. Tänk på att du bara ska skriva sånt som tittaren ser i bild.

 

"Han lutar sig tillbaka med en aning av ångest och saknad" - där borde du snarare skriva: "Han lutar sig tillbaka och ser dyster/sorgsen/kraftlös ut." (Uttrycket är för övrigt inte en metafor som Asterix skriver utan bara en beskrivning av hur han lutar sig tillbaka.)

 

Om du tänker till en gång och försöker skriva om manuset med samma tema, (dvs "Tar du aldrig chancen lyckas du aldrig heller") inser du att det finns många sätt att skriva det på och att det kanske finns intressantare sätt att skriva det på än du har gjort det. Prova att t ex göra en liknelse med någonting annat... eller att använda en metafor som grund till filmen ;)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Håller tyvärr med om att den känns meningslös... Dock så ska du ha props för att ha skrivit en film som bara är en minut, är otroligt svårt. Kolla bara hur många usla reklamfilmer det finns på en minut som försöker få in nån form av budskap. Min kortaste var fem sidor och då helt utan dialog. Kämpa på!

Länk till kommentar
Share on other sites

Först av allt. Jag är imponerad som någon annan härinne skrev över den snabba handlingen, känns verkligen som att den går att göra på en minut. Men konflikten blir inte speciell tydlig i manuset just nu. Jag är också kanske inne på att göra slutet lite jobbigare tror det skulle sticka ut mer då.

 

Om det är en manustävling så rekomenderar jag att se över eventuella stavfel. Annars är det bara att filma in och skicka till SVT.

 

Lycka till!!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...