Gå till innehåll

Delta i "ödet"


r_orsen

Är det en bra idé?  

6 medlemmar har röstat

  1. 1. Är det en bra idé?

    • Dålig
      1
    • Ok
      2
    • Bra
      2
    • Mycket bra
      1


Recommended Posts

Detta är ett ämne jag gillat sen barnsben, men som ofta spricker av en eller annan anledning. På tidigt åttiotal gick en brittisk serie som hette "de överlevande" som handlade om en pestliknande epedemi där praktiskt taget hela jordens befolkning dog. Rätt så spännande.

I filmer som waterword och liknande tycker jag att bakgrunden till varför det gick h-vete är på tog för dåligt motverad. Det "nya" samhället håller för strora brister för att vara trovärdig. Var fick de mat från? Var fick de ciggaretter från?

 

I ditt fall, om den enda födan är råttor, var får råttorna sin mat från? Varför blev endast Hawaii oskadat? Här gäller det att tänka till både en och två gånger hur hela rasket kommer att fundera, in i minsta detalj. Att hela världen exploderade är inte så orginellt heller, för att inte tala om hur krångligt världen kommer att fungera sen. Tar man bort för många steg i näringskedjan så försvinner HELA näringskedjan.

 

Finns det något annat INTRESSANT som skulle kunna ödelägga mänsligheten? Kometer, kärnvapen, supervirus etc är förvisso dramatiskt, men är folk verkligen rädda för det? Dock har jag inget bra förslag men vad hotar värdsbefolkningen mest i dag? Jag kan gissa på tok-länder med hetsig befolkning som numera skaffat kärnvapen (läs indien med grannländer), terrorister med mjältbrand, seccond generation HIV (afrika), mass-svält, ekonomisk kollaps, anarki och laglöshet och upplopp. Kan man komma på en finurlig appokaplyps så är saken klar, bara man tänkt igenom alla detaljer så det blri trovärdigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag såg att det stod kärnvapen. Jag vet att råttor lever på "vadsomhelst" men "vadsomhelst" består av antingen proteiner eller karbonhydrater, dvs djur eller växter. De äter inte sten, aska, plast golvmattor för sin försörjning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det verkar helt okej....

Liknar lite den här serien "Lost" och andra amerikanska "äventyrsserier"...

Men idén (med lite omskrivning kanske) kan nog bli ett riktigt bra manus...

Du verkar ha väldigt lätt för att yttrycka dig och jag tror att detta kunde bli en super spännande roman annars...

Men som film skulle det nog också bli bra om man skrev den på ett speciellt sätt...

 

Gillar idén skarpt!!

Adam

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför klarar sig bara invånarna på denna ö när alla andra i världen är döda? Vilka bor på denna ö? Hur kom dem dit? Hur fan vet dem att hela världen är radioaktiv? Säg inte att en av dem överlevande är expert på kärnvapen.

 

Är inte råttor djur? Om alla djur utplånades på ön, hur kunde då 150 personer överleva tillsammans med råttor och insekter? Hawaii har betydligt fler invånare än 150 personer, om resten dog av atombomben, är inte ön också radioaktiv då? Vart får dem vatten ifrån? Vad handlar filmen om, vad kommer att hända? Detta känns som en dålig rip off av andra överlevnads filmer och romaner. Du borde etablera protagonisten mer. Vad skiljer din film från alla andra liknande filmer och böcker (som det finns tonvis av)? Det måste finnas något hopp, vad är det?

 

Du skriver "Det har gått två år nu sedan apokalypsen och vi har förlorat många liv i brist på mat. Vi har levt på råttor och vid brist på föda, människokött från våra döda. Det är lustigt hur långt människan kan gå för sin egen överlevnad…"

- Det är väl kanske inte det bästa stället att börja filmen på? Du kanske borde börja med atombomben? Dem har levt under dessa förutsättningar i två år, vad händer efter att filmen börjat som är annorlunda än deras vardag?

 

I en roman jag läste för några år sedan åkte några ungdomar i Australien på camping till ett ställe som inte många varit på eftersom det är svårt att ta sig in. När dem kommer tillbaka visar det sig att deras land blivit ockuperat och att de nästan är de enda som inte blivit tillfångatagna. De tvingas att överleva och för ett gerilla krig mot ockupationsmakten. Det är en story där det händer saker.

 

Sen vill jag tillägga att jag inte gillar sättet du skriver din "synopsis" på. Skriv en vanlig klassisk synopsis som klargör vad din story handlar om. Du försöker även att låta poetisk, lägg av med det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomasz1985]

Sen vill jag tillägga att jag inte gillar sättet du skriver din "synopsis" på. Skriv en vanlig klassisk synopsis som klargör vad din story handlar om. Du försöker även att låta poetisk, lägg av med det.[/citat]

 

Håller med om att man kanske ska använda det klassiska sättet... men jag förstår inte vad det är för fel med att vara poetisk?? Poesi är berättelsens blod....!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88][citat=tomasz1985]

Sen vill jag tillägga att jag inte gillar sättet du skriver din "synopsis" på. Skriv en vanlig klassisk synopsis som klargör vad din story handlar om. Du försöker även att låta poetisk, lägg av med det.[/citat]

 

Håller med om att man kanske ska använda det klassiska sättet... men jag förstår inte vad det är för fel med att vara poetisk?? Poesi är berättelsens blod....![/citat]

 

Jag undrar vad man hade sagt om jag pitchade mitt manus i form av en dikt.. nej men ärligt.. Det är amatörmässigt att hålla på att hitta på egna former för synopsis, loglines mm som är helt off. Ett synopsis kan skrivas på olika sätt och för olika ändamål men jag anser att detta flaskposts format är löjligt och dem fina orden köper jag inte, det låter inte äkta. Ett manus bör se ut som ett manus, ett synopsis som ett synopsis. Är det för eget ändamål får man göra precis som man vill men när man som här vill pitcha sin idé bör man följa "synopsismallen". Det är bara ett tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomasz1985]Sen vill jag tillägga att jag inte gillar sättet du skriver din "synopsis" på. Skriv en vanlig klassisk synopsis som klargör vad din story handlar om. Du försöker även att låta poetisk, lägg av med det.[/citat]

 

Jag tror någon har attitydproblem. Du kanske kan formulera det där så att det inte låter som en jävla order?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TheBrotherOfLight][citat=tomasz1985]Sen vill jag tillägga att jag inte gillar sättet du skriver din "synopsis" på. Skriv en vanlig klassisk synopsis som klargör vad din story handlar om. Du försöker även att låta poetisk, lägg av med det.[/citat]

 

Jag tror någon har attitydproblem. Du kanske kan formulera det där så att det inte låter som en jävla order?[/citat]

 

Jag vet inte vad ditt problem är men jag misstänker att du inte gillar mig pga mina inlägg i dina trådar. Det du citerar från mitt senaste inlägg är grundläggande. Jag förstår att du inte tycker om mallar eller struktur men det finns saker som är standard.

 

Folk har förutfattade meningar. Om du som producent har en hög med manus som bara växer och nästa manus på tur är skrivet med röd text kommer du nog tänka att den här personen säkerligen skrivit ett dåligt manus. Du lägger undan det. Tänk på att du inte stött på ett bra manus på flera år och att det gått hyfsat lång tid sedan du producerade en film. Du vill hitta guld.

 

Även om det handlar om ett synopsis på ungefär en sida är det viktigt att komma ihåg att det finns mallar för synopsis. En kombination av en svag story formulerad i ett amatörmässigt format är inget man bör eftersträva. Produktionsbolag får in massor av manus och vissa har till och med manusstop.

 

Ofta stämmer förutfattade meningar. Ett synopsis som ser amatörmässigt ut är oftast det. Varför skulle någon vilja läsa något som ser amatörmässigt ut? Det finns ju andra synopsisar att läsa, andra manus, högen är stor.

 

Det jag skrev i mitt förra inlägg vad konstruktiv kritik. Gör inte si utan så, det fungerar bättre. Sen tvingar jag ingen att lyssna på mig men det jag skriver är baserat på fakta och sunt förnuft och andras sunda förnuft osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomasz1985][citat=TheBrotherOfLight][citat=tomasz1985]Sen vill jag tillägga att jag inte gillar sättet du skriver din "synopsis" på. Skriv en vanlig klassisk synopsis som klargör vad din story handlar om. Du försöker även att låta poetisk, lägg av med det.[/citat]

 

Jag tror någon har attitydproblem. Du kanske kan formulera det där så att det inte låter som en jävla order?[/citat]

 

Jag vet inte vad ditt problem är men jag misstänker att du inte gillar mig pga mina inlägg i dina trådar. Det du citerar från mitt senaste inlägg är grundläggande. Jag förstår att du inte tycker om mallar eller struktur men det finns saker som är standard.

 

Folk har förutfattade meningar. Om du som producent har en hög med manus som bara växer och nästa manus på tur är skrivet med röd text kommer du nog tänka att den här personen säkerligen skrivit ett dåligt manus. Du lägger undan det. Tänk på att du inte stött på ett bra manus på flera år och att det gått hyfsat lång tid sedan du producerade en film. Du vill hitta guld.

 

Även om det handlar om ett synopsis på ungefär en sida är det viktigt att komma ihåg att det finns mallar för synopsis. En kombination av en svag story formulerad i ett amatörmässigt format är inget man bör eftersträva. Produktionsbolag får in massor av manus och vissa har till och med manusstop.

 

Ofta stämmer förutfattade meningar. Ett synopsis som ser amatörmässigt ut är oftast det. Varför skulle någon vilja läsa något som ser amatörmässigt ut? Det finns ju andra synopsisar att läsa, andra manus, högen är stor.

 

Det jag skrev i mitt förra inlägg vad konstruktiv kritik. Gör inte si utan så, det fungerar bättre. Sen tvingar jag ingen att lyssna på mig men det jag skriver är baserat på fakta och sunt förnuft och andras sunda förnuft osv.[/citat]

 

Jag tror han mer syftade på att det fanns en aning av en otrevlig ton i ditt inlägg ;) Även om det var hjälpsamt så ska man liksom inte vara för hård mot folk som inte kan lika mycket som en själv. Visst, för vissa ger det motivation att göra det bättre tills nästa gång men vissa kan ju liksom inte ta kritik :I

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=T-kock]

Jag tror han mer syftade på att det fanns en aning av en otrevlig ton i ditt inlägg ;) Även om det var hjälpsamt så ska man liksom inte vara för hård mot folk som inte kan lika mycket som en själv. Visst, för vissa ger det motivation att göra det bättre tills nästa gång men vissa kan ju liksom inte ta kritik :I[/citat]

 

Jag förstår inte vad problemet är. Det är konstruktiv kritik. Som sagt så säger jag gör si istället för så och kanske den personen tänker till och tänker i andra banor. Jag behöver inte vara trevlig i mina inlägg men att jag har en otrevlig ton vad något nytt.

 

Jag skrev:

Sen vill jag tillägga att jag inte gillar sättet du skriver din "synopsis" på. Skriv en vanlig klassisk synopsis som klargör vad din story handlar om.

- Någon otrevlig ton i detta?

 

Och:

Du försöker även att låta poetisk, lägg av med det.

- Ett bra tips. Dem finaste orden (som här används på ett klyshigt sätt) behövs nödvändigtvis inte. Men klart att klyshor inte är klyshor för personer som inte läst, sett, hört samma saker som redan används många gånger. Jag förstår inte hur det jag skrev kan uppröra någon.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomasz1985][citat=T-kock]

Jag tror han mer syftade på att det fanns en aning av en otrevlig ton i ditt inlägg ;) Även om det var hjälpsamt så ska man liksom inte vara för hård mot folk som inte kan lika mycket som en själv. Visst, för vissa ger det motivation att göra det bättre tills nästa gång men vissa kan ju liksom inte ta kritik :I[/citat]

 

Jag förstår inte vad problemet är. Det är konstruktiv kritik. Som sagt så säger jag gör si istället för så och kanske den personen tänker till och tänker i andra banor. Jag behöver inte vara trevlig i mina inlägg men att jag har en otrevlig ton vad något nytt.

 

Jag skrev:

Sen vill jag tillägga att jag inte gillar sättet du skriver din "synopsis" på. Skriv en vanlig klassisk synopsis som klargör vad din story handlar om.

- Någon otrevlig ton i detta?

 

Och:

Du försöker även att låta poetisk, lägg av med det.

- Ett bra tips. Dem finaste orden (som här används på ett klyshigt sätt) behövs nödvändigtvis inte. Men klart att klyshor inte är klyshor för personer som inte läst, sett, hört samma saker som redan används många gånger. Jag förstår inte hur det jag skrev kan uppröra någon.[/citat]

 

Visst fan är det konstruktivt, har inte sagt något annat :) Vet egentligen inte vad det är men av någon anledning känns dina inlägg otrevliga och nedlåtande. Fast jag orkar egentligen inte bry mig för nu ska jag se på Shrek. Hejdå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ouch nu känns 'mina inlägg' otrevliga och nedlåtande. Det betyder att inte bara det inlägget lät otrevligt och nedlåtande utan fler. Jag ska försöka låta trevligare men då får folk lova att försöka lägga ner mer tid på det dem skriver och läsa en bok om hur man skriver manus, då är det en deal, då blir jag lycklig. Men that´s another show som Ricky Lake och gästerna brukar säga.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TheBrotherOfLight]Det har ingenting med dina inlägg i mina trådar att göra. Men först läste jag att du tyckte att en av killens saker "sög", sedan säger du "lägg av med det". Du kanske kan säga att "jag tycker bla bla bla" istället.[/citat]

 

Herregud.. Hasse Larzon. Jag undrar om det namnet inte är lite Liza marklund inspirerat. Bengtzon.. Larzon.. aja. Alltså detta är ingen story. Jag tycker att din idé suger.

- Idén suger. Jag ville att denna person skulle tänka till och inte bara få höra positiva kommentarer på en slarvig och dålig idé (från bland annat dig). Det är inte många som skriver och ger konstruktiv kritik utan ofta är det folk som skriver nåt i stil med "shit det där är bra" Sånna inlägg få folk att tro att deras idéer är felfria. Det ger ingen hjälp för att få idén att bli bättre.

 

Sluta haka upp dig på sånna grejer och vara så dryg här i forumet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill bara säga att jag tycker Tomaz har rätt i vissa saker han säger. Väldigt många skriver bara, oj det var bra! Eller nått liknande. Det kan inte kallas för konstruktiv kritik. Tycker inte heller att säga att någons Idé suger är konstruktivt för den delen heller. I det här fallet så är det väl upplägget och formuleringen av Idén som suger? Har jag fel? Det säger ju inte att grund idén är dålig. Det enda det säger är att idén bör vara mer väl formulerad i sitt upplägg, och där har man mycket hjälp av mallar så som ett korrekt upplägg av en synopsis.

Jag kan också hålla med om att tonen i Tomaz inlägg är aningens elak. Det har nog också med formuleringen att göra. Ord som Suger, dåligt och gör så! Är väldigt negativt laddade. Och så negativt laddade ord har folk oftast väldigt svårt att ta till sig, i stället för att ta till sig av kritiken så vänder man den andra kinden till och avfärdare personen som en elak jävel. Detta kan inte direkt ses som Konstruktivt. Men däremot det han säger är rätt, men vad gör det för skillnad om ingen kommer att lyssna på det?

Man kan i stället formulera sig på ett inte allt för nedvärderande sätt. Förklara saker, använda sig av liknelser m.m.

Det här är ju trots allt ett amatör forum, de flesta här har ingen aning om hur saker funkar. Då är det de som vet mest och har mer erfarenhet och kunskaps Plikt, tycker jag, att informera på ett så bra sätt som möjligt så att också de lär sig.

 

PEACE

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok jag antar att jag har en viss negativ ton och jag vet att jag har någon sorts ironi inplanterad i mig som kan uppfattas som elak. Ordet suger är inte konstruktivt men i mina inlägg har jag försökt att peka på några brister som var uppenbara och gett tips på vad man borde göra. Detta har gått helt över styr och jag anser att det här är löjligt. Min egen formulering kan ha varit lite hård men med ett gott syfte. Ni kan hålla på och ta ut ord ur dess sammanhang som "suger" och peka på att man inte borde använda sånna ord men den konstruktiva kritiken finns i inläggen och att vara hård kan vara bra när alla andra är för snälla.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TheBrotherOfLight]Nu överreagerar du. Sluta kalla mig saker är du snäll.

 

Och jag tycker hans idéer är bra. Ingenting är perfekt.[/citat]

 

Det är ju just sådana kommentarer som förstör. Du tycker att det är bra men kan inte peka på vad som är bra eller vad som kan göras bättre. Vad är meningen med ditt inlägg? Hur kan det hjälpa till?

Länk till kommentar
Share on other sites

Uppmuntring heter det. Jag låter honom veta att jag läst manuset. Om ingen kommenterar så är det lätt hänt att man tror att ingen gillar det man gjort.

 

Och det är en synopsis. Jag visste inte ens att det fanns regler för hur en sådan skulle skrivas. Jag hakade inte upp mig på något ändå.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TheBrotherOfLight]Uppmuntring heter det. Jag låter honom veta att jag läst manuset. Om ingen kommenterar så är det lätt hänt att man tror att ingen gillar det man gjort.

 

Och det är en synopsis. Jag visste inte ens att det fanns regler för hur en sådan skulle skrivas. Jag hakade inte upp mig på något ändå.[/citat]

 

varför skulle det inte finnas regler för synopsis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...