Gå till innehåll

Royaltyfritt, igen...


Hane

Recommended Posts

Detta har kanske tjatats tillräckligt men jag tycker det är lite märkligt att det ska vara så svårt att hitta royaltifri musik. Tänker på dom gamla bevingade orden "all reklam är bra reklam". Finns det verkligen ingen sajt där oupptäckta band kan lägga upp sina demos och inspelningar? Bra för banden och förbannat bra för fattiga filmskapare.

 

Jag tycker det låter som en vettig ide och har svårt att förstå att en sån här site inte finns. Hade det funnits en site för osignade band så hade man väl sluppit allt det här med att gå genom skivbolagen och bara kunnat kolla lite snabbt med banden.

 

Min fråga är väl slutligen finns det verkligen ingen site som samlar musik från band som inte kräver ekonomisk ersättning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Oookey,, så det finns lite sånt ändå, det var ju för väl. Och vad gäller denna typ av musik så räcker det med bandets / artistens medgivande för att få använda deras material??

 

Nu jäklar ska jag på jakt!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste man alltid ha förlagets godkännande också? Jag hörde att ett teatergäng som ville använda musik från Kristina från Duvemåla fick tvärnej på uppstuds från förlaget, men att B&B sa ja när de lyckades komma fram till dem med en fråga. Och då var det lugnt att köra på.

 

Eller gäller det bara just dem?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är artisten som bestämmer, men förlaget har säkert ett avtal med artisten och om artisten lovar bort något kanske artisten kommer i konflikt med förlaget, men det är inte ditt problem utan mellan artisten och förlaget. Men om man vill slippa bli indragen i konflikter, se till att alla aspekter är uttredda.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

äh, jag skiter i sånt.. jag tar vilken låt jag tycker är bäst.. sedan får det brista eller bära.. jag gör ju mina filmer privat och då är det väldigt liten chans att artisten eller dylikt kommer på mig. när jag var på novemberfestivalen har jag sett filmer med låtar från broder daniel och Spiritualized, tror ni verkligen dom har frågat om lov?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Riverman]äh, jag skiter i sånt.. jag tar vilken låt jag tycker är bäst.. sedan får det brista eller bära.. jag gör ju mina filmer privat och då är det väldigt liten chans att artisten eller dylikt kommer på mig. när jag var på novemberfestivalen har jag sett filmer med låtar från broder daniel och Spiritualized, tror ni verkligen dom har frågat om lov?[/citat]

 

NÄe det är sant. Jag tänker nog lite i dessa banorna också. Man får ju så klart tänka över målgrupp och distributionskanaler men i många fall är det nog nästan fritt fram. Här dyker väl till exempel med jämna mellanrum upp filmer i "kolla min film" trådarna som har tagit musik både här och därifrån. Kan inte tänka mig att alla dessa har fått musiken godkänd, kan inte heller tänka mig att någon bryr sig nämnvärt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänker mer så att har man en film vill man ju kanske inte göra om massa grejer senare. Utan kunna känna att man kan sälja den när det dyker upp utan att behöva säga att man måste bara byta ut musiken först. En film är ju något som man har i sitt "arkiv" och försöker sälja hela tiden när man dyker på nya kontakter. Nu producerar jag inga filmer själv men känner endel producenter som verkar jobba så :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag undrar hur noggrant det är egentligen. När jag vara nere i Göteborgs Filmfestival förra året såg jag en tysk film.När jag pratade med regissörerna efter filmen frågade jag om den skulle gå upp på bio i Tyskland och de svarade att det inte skulle vara möjligt eftersom de inte hade rättigheter till musiken, men på filmfestivalen verkade det helt okej att använda sig av valfri musik. Någon som vet hur det ligger till med regler? Finns det något undantag på festivaler, eller är de bara mindre noggrana eftersom de är så få visningar per film?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte men jag skulle tro att det inte är lagligt. Det troligaste är väl ungefär som att köra bil för fort; Man märker att många kör för fort och skulle polisen komma så får man böter. Men kommer inte polisen så går det bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=Hane]Detta har kanske tjatats tillräckligt men jag tycker det är lite märkligt att det ska vara så svårt att hitta royaltifri musik. Tänker på dom gamla bevingade orden "all reklam är bra reklam". Finns det verkligen ingen sajt där oupptäckta band kan lägga upp sina demos och inspelningar? Bra för banden och förbannat bra för fattiga filmskapare.

 

Jag tycker det låter som en vettig ide och har svårt att förstå att en sån här site inte finns. Hade det funnits en site för osignade band så hade man väl sluppit allt det här med att gå genom skivbolagen och bara kunnat kolla lite snabbt med banden.

 

Min fråga är väl slutligen finns det verkligen ingen site som samlar musik från band som inte kräver ekonomisk ersättning?[/citat]

 

Jag skriver gärna musik till manus...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

SVT har avtal med både IFPI och STIM och kan därmed använda i stort sett all musik utan att fråga upphovsmännen. Men detta gäller endast produktioner som görs helt inom SVT, vid alla inköpta produktioner måste respektive producent ha klarat ut rättigheterna.

 

Har däremot hört ngt rykte om att det ska vara fritt att använda musik i dokumentärer.... låter väldigt konstigt enligt mig eftersom en dokumentärfilm i sig räknas som ett enskilt verk. Är det ngn som är mer insatt i ämnet?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Musik får användas om visning av filmen endast är för privat bruk, vänner och i hemmet. Ska filmen distribueras eller visas på festival ska användandet rapporteras till STIM/NCB. http://www.stim.se för mer info.

 

Många gör ju s.k. Temp tracks medan de producerar och klipper filmen för att ha någon referens, men sedan måste de anlita en kompositör eller plocka licensfri katalogmusik för att göra det hela lagligt. All musik behöver godkännande från kompositören/artisten om inte låten är förlagd då kan det vara förlaget som har rättigheterna.

 

/MrFusion

Kompositör/Ljudtekniker/Musikproducent

http://music.crepro.com - om Ni behöver musik, hör av Er!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ähum. Stim är ingen myndighet utan en intresseorganisation. Stim tar in avgift för publikt framförande av musik av stimanslutna artister och musiker och ger pengarna till artisterna. Stim lägger inte pengarna i någon kassakista som man skulle kunna tro, utan bevakar artisternas intressen, så att de får betalt för sin musik när den tex spelas på radio.

Men det är fritt att själv förhandla med artisterna om hur mycket man skall betala till artisterna, till och med avgiftsfritt dvs gratis även om artisten heter Per Gessle. Om artisten är stimansluten måste man betala till stim i alla fall, och om artisten inte vill ha betalt skall artisten betala tillbaka dina pengar (som artisten får av stim). Konsekvensen är att stimanslutna musiker måste betala stimavgift för sina egna spelningar (som får tillbaka dem av stim). Med andra ord, man dealar inte med stimanslutna artister.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...