Gå till innehåll

synopsis på min första kortfilm


tomgrejs

Recommended Posts

Tjena. jag har kommit på en schysst idee till enkortfilm.

jag är inte bra på att skriva och ser aldrig när jag skriver fel- även om jag läser igenom det. men det är inte det viktiga här.

 

om ni vill kan ni få läsa igenom det, och se ifall det skulel hålla som kortfilm. om ideen är bra. ja allt, skriv allt ni tänker på. jag har som sagt inte stor erfarenhet av det här och vill ha all hjälp jag kan få!

 

filmen ska jag ev spela in med några kompisar i sommar. vi har inte nån stor budget. det är en grabbig film., som har mycket pang pang och ska vara rätt så tuff.

tomgrejs-tavlan.rtf

Länk till kommentar
Share on other sites

det är samma skådespelare som klär ut sig till poliser. och vapnen har vi. typ softairguns eller liknande som ser ut som riktgia vapen.

 

Pandan: vad är det som är manusmodellen? hur kan jag skriva om den för att det ska bli lättare att läsa den?

 

tror ni handlingen håller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Manusmodellen finns här på Voodoofilm att lära sig, kolla in Voodoofilms filmskola som är väldigt bra på den grundläggande nivån! Var så jag kom in på den här sidan.

 

Sen finns det flera manus upplagda här som du kan kolla in, titta på de som fått många svar, de har fått det av en anledning! Jag har precis lagt upp två nya manus också som behöver kritik som du kan titta på. Kom ihåg, för varje manus du skriver bör du ha läst tio. Annars blir det aldrig bra.

 

lycka till!

/pandy

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag läste det där som en synopis och då kvittar väl formatet. Manus var det inte precis.

 

Jag tycker berättelsen är lite tunn om det inte är lite pangande som är det enda man vill visa. Det är inte mycket till vändpunkter och jag ser inga motiv eller konflikter mer än att skurkarna vill ha tavlan men polisen lägger sig i.

 

Det finns regi-anvisningar i synopsen. Det ljudläggningsanvisningar tex hårdare musik. Fel.

 

Det finns en plantering, att de inte tankade innan kuppen och skörden är att bensinen tog slut. Bra! Att tanten sett hela rasket under bordet syr ihop fortsättningen så det kommer någon polis. Helt ok, även om jag skulle hitta på nått annat.

 

Hur fick de veta att tavlan fanns där? varför är den värdefull? Varför måste de råna en gammal tant på hennes tavla med full terrorist-utrusting när det vore enklare att bara gå in och hämta den iklädd kostym? Varför kör de som tokar om ingen jagar dem? De tog ju bara en tavla.

 

varför är polisen så intresserad att ta tillbaka tavlan med full terroristutrustning?

 

Varför säljer de tavlan till en oljeshejk? Har han beställt tavlan? Vad skall de göra med pengarna?

 

 

Förslag till förbättring (om än kanske inte så bra)

 

Inled med att en oljesheik vill ha en sällsynt tavla från en familj med skumt förflutet (kanske har de stulit tavlan från sheiken?). Sheiken förhandlar med skurkarna. Sheiken berättar att ägaren är kanske beväpnad. Lovar mycket pengar. Skurkarna tvekar.

 

Skurkarna råkar i dilema så de behöver pengar, (bilen är jättetrasig, eller nått?) De kontaktar sheiken igen och gör upp.

 

De sätter iväg för att hämta tavlan, men misslyckas med biltankningen ungefär som i berättelsen.

 

De hämtar tavlan men Ägaren till tavlan ringer nån, vem är oklart (antagligen de egna beväpnade gorillorna)

 

Skurkarna rymmer fältet, men tappar massa grejor och är lite klantiga när de ger sig iväg. De kör fort och stressat. Bensinen tar slut. Man har problem att rymma. Allt trasslar. Man gömmer sig i ett hus.

 

På morgonen därpå är de omringade av gorillorna, och de tvingas in i eldstrid. Efter mycket pangande och springande och allt vad det hör till vinner de striden.

 

Avsluta med att de ger tavlan till sheiken och de får en stor säck med pengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Rätta mig om jag har fel men ska inte ett synopsis vara som en löptext där man beskriver handlingen och filmen rakt igenom i väldigt grova drag?

Bara för att ta första bästa exempel:

 

Silent Hill:

 

A woman desperate to save her dying child finds herself trapped in an alternate reality as she searches for her daughter in a dangerous world of demons.

 

Rose cannot accept the knowledge that her daughter Sharon is dying of a fatal disease. Over the protests of her husband, she flees with her child, intending to take the girl to a faith healer. On the way, she ends up driving through a portal in reality, which takes her to the eerie and deserted town of Silent Hill.

 

Sharon disappears in Silent Hill, and Rose follows what she thinks is her daughter?s silhouette all over town. It?s soon clear the town is not like any place she?s ever been. It?s inhabited by a variety of creatures and a living darkness that descends and literally transforms everything it touches. The human inhabitants?the ones who are left?are trapped and fighting a losing battle against the Darkness.

 

Joined by a cop named Cybil, who has been sent to bring her and Sharon back, Rose searches for her little girl while learning the history of Silent Hill and that Sharon is just a pawn in a larger game.

 

To save her daughter, Sharon makes a deal with a demon in the form of a little girl.....

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=EzekielMartyr]Rätta mig om jag har fel men ska inte ett synopsis vara som en löptext där man beskriver handlingen och filmen rakt igenom i väldigt grova drag?[/citat] Jo, det är helt riktigt. Fast jag tycker inte det är så noga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där är lite olika faktiskt:)

Synopsis altså, ett film synopsis ska vara högst 2 sidor om det är en långfilm.

Det som ska vara med är Börja mitten och slutet, sen är det rätt mycket upp till Författaren hur han lägger upp det. Synopsis är till för dig själv för att kunna skriva din berättelse, den är också till för tex producenter, så att de kan få en uppfatning av vad det är för slags film du vill göra.

 

 

Peace

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, fast hur många här behöver skriva synopsis för producenter? De flesta sammanfattningar av filmen här är ju mest som arbetspapper för att bringa ordning på sina tankar och ideer. Om det är en riktigt synopsis för filmpresentation så skall det naturligtvis vara rättstavat och korrekt formaterat precis som ett manus. Om man skall skriva manus enbart för egen räkning behöver inte manuset vara korrekt formaterat. Det går säkert att rita storyboard direkt ur huvud och kalla det för manus om det bara är en själv som skall läsa det. Men ingen annan lär begripa nått.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...