Gå till innehåll

"Explosion" med en vitamindriven mjölkanon! :)


WeirDoc

Recommended Posts

Jag och en polare har gjort ett första test med ett hemmabygge. Det är en vanlig halvliters läskflaska som är kopplad till en ventil och sen vidare till ett rör. Röret fyllde vi med en pappersbit i botten och sen upp till kanten med mjöl. Sen gillrade vi upp en snubbeltråd som var kopplad till ventilen. Till sist stoppade vi i 6 brustabletter c-vitamin i flaskan och stängde till skapligt snabbt. Sen var det bara att vänta i 3 minuter tills flaskan var stenhård av trycket. Då sprang polaren förbi och triggade snubbeltråden så att mjölet sprutade ut.

 

Hur det såg ut? Nja, för att vara en lågbudgetgrej och första testet så är jag rätt så nöjd. Jag har slängt upp en film som är lite omgjord (lite ändrade färger och en fejkad ljuskälla bakom träden samt lite ljudeffekter, men "röken" är orginal). Ta en titt och säg vad ni tycker: http://hem.bredband.net/b297101/filmer/001.wmv

mv01.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Mr.Man: Nja, jag provade med bakpulver innan brustabletterna och jag fick aldrig tilll ett riktigt bra tryck, sen är ju tabletter enklare att ha med sig. Dock kostar dom mer, om man inte jobbar på ett företag som tillverkar dom!! :)

 

wääuu: Jag testade med en "party-popper", en sån där som skjuter iväg några såna där "girlanger" när man drar i ett snöre. Det funkade också rätt så bra, inte samma tryck som brustabletterna med ändå helt ok. Jag ska göra en film med några sådana också framöver.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett hett tips! Titta inte ner i en party-popper när ni drar i snöret!!! :) Jag skulle bara aptera den lite, men drog nog lite för mycket i snöret. Jag använder dock alltid skyddsglasögon, men jag såg rätt larvig ut med en hög färgglada snören över hela ansiktet! :)

 

Ett tips bara!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker faktiskt att det inte blir speciellt mycket explosion av det hela. Men ta det inte så negativt. För kan tänka mig att det kan se riktigt grymt ut i större skala då man kan bland in aska och annat istället för mjöl. Grym idé! Men som sagt så ser det inte så mycket ut. Mer som en tigersmällare :P Ska nog testa om det går att göra större. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

woxas: Nej, det blir ingen jättemaffig smäll. Dels beror det på att vi använde oss av ett rör som mjölet låg i. Innerdiameter var väl runt 10mm så det blir mer som en fackla. Nu har vi en bredare variant där vi lassar i mjölet eller askan eller vad det nu blir och så har vi lärt oss lite mer om vilken mängd vatten kontra luft samt tabletter som fungerar bäst. Vi packar även pulvret nu, vilket gör en stor skillnad, så det är bättre nu. Blir nog att testa en variant med en 2 liter PET och ett rör tabletter till helgen. Berätta gärna hur det går för dig om du testar!!

 

För er som är intresserade så smällde jag ihop en liten sida med en lite mer utförlig beskrivning på hur vi gjorde detta. Den finns på: http://hem.bredband.net/b297101/vm/

Länk till kommentar
Share on other sites

wane be bra: Tack tack! Jo, absolut. Det handlar ju om att få ett högt tryck att blåsa iväg en lagom mängd pulver. En 2 liters flaska med kanske 10 tabletter bör ju ge ett högre tryck, jag ska försöka hinna testa det i helgen så slänger jag upp en film till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan byta ut tabletterna mot lite citronsyra från kryddhyllan med vatten och några vita skolkritor då bildas koldioxid precis som från brustabletterna, eller om man vill vara farlig kaustiksoda och aluminiumfolie = vätgas, Kalciumkarbid och vatten = acetylen (svetsgas), eller så fyller man på med flytande butan från en tändargasflaska de tre sista är brandfarliga men brinner olika fort... det kanske kan användas vid lite mer maffiga smällar?

 

 

Edit: Det kan vara livsfarligt om man gör fel bara så ni inte spränger fingrarna v er när ni provar, flaskan blir väldigt varm av kaustiksoda metoden och jag vt inte om det kanske bildas syrgas också vid den metoden = flaskan kan sprängas

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan tänka mig att dessa blandningar inte är direkt vad en kulventil är byggd för, inte slangarna heller antagligen! :) Istället för butangas och acetylen som inte är alldeles hälsosamma så kan man ta co² istället, det finns små fina patroner som säkert kan blåsa iväg ett paket mjöl! :)

 

Jag har inte hunnit ut och filmat nå´t än, det regnade hela dagen igår, nu ser det ut att klarna upp. Ska försöka få med mig flickvännen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, ja här regnade det en del i helgen men jag var i alla fall ut en sväng och filmade, men det blev ingen succe! Jag glömde trycka i en bit papper i rören så det blev bara en "astmatisk suck" istället för en häftig puff. Jag ska försöka hinna ut en sväng i nästa helg!

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan tänka mig att ett annat billigare alternativ är Samarin. Bubblar ordentligt om det när man häller i det i vattnet. Så kör man ner ett par påsar lär det blev tryck ;) vet inte om det funkar men nån kan ju testa!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tryckluft, som någon nämnde, är ett vanligt alternativ till pyroteknik. Själv använder jag ofta en CO2 tank från att paintboll gevär (något liknande altenativ finns säkert) när jag behöver simulera enklare kulträffar som den gamla goda skott-i-huvudet-blodstänk-på-vägg effekten. Det är dyrt att köpa och konstruera "infrastrukturen" till tryckluft men när man väl har sakerna så kan man återanvända det i all oändlighet. Min tank kostar hundralappen att fylla på och räcker länge länge. Pris per skott blir då i längden väldigt mycket lägre än pyro. (Och troligtvis samarin...)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...