Gå till innehåll

"I två" - en liten snabb kladd-idé


UvenEye

Recommended Posts

Ja, altså detta har jag bara skrivit ner väldigt hastigt (10min), men snälla läs och bara säg mig om det verkar vara en bra idé.

 

Jag har länge funderat på en sådan här film.

 

Sen, eftersom jag inte vill vara för mycket "Fucking Åmål" ändrade jag det till två killar istället hehe, men ja, jag funderar ändå på tjejer. Snälla, ge mig lite feedback = )

 

Tack på förhand!

incognita.txt

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är en bra början. Det är lite Fucking Åmål-varning, men det behöver ju inte vara något negativt, eftersom det var en bra film. Om man jämför med Fucking Åmål så kanske den här historien saknar något mer utöver grundhistorien. Fucking Åmål hade t.ex. både homosexualitet och småstadstristess som tema, vilket jag tror var det som gjorde att den lyckades så bra. Om jag t.ex. hör om en film om homosexualitet så antar jag undermedvetet att det är någon sorts politiskt korrekt historia utan attityd, och det är jag nog inte ensam om.

 

Pröva att införa en parallellhistoria som handlar om något liknande, men ändå inte. Om temat för filmen är att göra det man känner, trots att andra tycker det är fel, så kan du lägga in en annan historia som också handlar om detta, men i något helt annat sammanhang, t.ex. att någon känner för att jobba som trubadur medan hans föräldrar tycker att han ska utbilda sig till jurist. Bara som ett exempel.

 

Ovanstående var lite lösa idéer som jag skrivit ner väldigt hastigt (10min). :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

hehe tack så mycket = ) var precis vad jag behövde höra, nu behöver jag bara höra något som jag inte vill höra..

 

o ja, jag kände också att den behövde en parallel historia, men sitter o gnager mig för vad det kan vara. Jag menar... "Christoffer" har det med sin familj, men Philip har inte direkt nåt riktigt att göra hehe...sen måste man ha in lite mer saker...men jaja, det tåls att gnaga på = )

 

tack iaf

 

p.s detta skrev jag på ungefär 2min, så ha förståelse... :p

Länk till kommentar
Share on other sites

Parallellhistorien behöver kanske inte beröra huvudpersonerna så mycket. Finns det någon annan i deras närhet som kan ha sin egen historia, som till och med kan vara en tydligare variant av huvudtemat? Det är inget jag har kommit på själv, utan den idén fick jag från en kolumn av Terry Rossio:

 

%2$s skrev:

Here's a clever technique that Robert Zemeckis and Bob Gale used in BACK TO THE FUTURE: let the sub-plot state the theme. Marty McFly's character issues find form in the movie through the sub-plot: the problems of his parents, who don't have the confidence to risk taking the action that is in their hearts.

Rather than load Marty down with a bunch of scenes to lay out the theme, Zemeckis and Gale covered that ground with Marty's father. This allowed the theme to be bluntly stated (by Marty himself, teaching his own father what he himself needed to learn), yet, because it was couched in sub-plot, it didn't land as too heavy-handed.

 

Back to the future har alltså lite samma tema som din film alltså. Läs hela kolumnen på http://www.wordplayer.com/columns/wp29.Deep.Thoughts.html. Förresten, läs alla hans kolumner på den sajten. Jag tycker de är skitbra.

 

En annan sak jag kom på nu är att historien saknar konflikt. Det är inte så att person A har ett mål som strider mot person B:s mål. De båda huvudpersonerna tycker lika hela tiden. Det är inte den ena som kämpar för att vinna den andras kärlek, utan de är ganska överens hela tiden. Det kanske inte blir så spännande eller intressant.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du ger goda råd och bra kommentarer Vilcans. Så nu behöver inte jag skriva ungefär samma sak. En sak bara. Att någon "känner för" att bli trubadur (som i ditt exempel) kanske inte räcker. I film bör man brinna för sitt mål, men det vet ju du också har jag förstått!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilcans tack så j*vla mycket = ) ska genast läsa det! Fan, jag borde snacka lite mer med daj, du ger mig verkligen orken att tänka mer på denna lilla historia. Oftast brukar jag tröttna på mina idéer och bara lägga ner, men ja, dina tips är inspirerande = )

 

Nåt sätt man kan få snacka mer me daj, som t ex msn...om du har lust asså... ;)

 

jaja, tack iaf...jag sitter o funderar litta grann nu på lovet me detta = ) ska snakka mer farsan åsså

 

gracie!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack, kul att du uppskattar det. Ja, tyvärr är jag bättre på att komma på ändringar i det andra skrivit än att skriva något bra själv. :-)

 

Jag märkte att du försökte adda mig på ICQ, men jag fattade inte vem det var. Försök igen, även om jag har lite taskigt med tid, så det är inte alltid jag kan snacka så mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Vilcans:

Hej, du gav mig rådet att kanske lägga in en till sid-historia i manuset som har lite med huvudämnet att göra. Jag tänkte kanske en mobbad lillebror eller nåt. Och sen även att "Daniel", den typ populära av dom, har en pappa som ställer väldigt höga krav på honom.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst "blame it on the man"-kliché. Karaktärerna som jag uppfattar dem är köttsäckar med noll motivation/karaktär (dom vimsar runt). JAG ser ingen mening med denna film... men det är min åsikt. Jag vet vad ni tycker... så ni behöver inte svara på mitt meddelande =)

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst "blame it on the man"-kliché. Karaktärerna som jag uppfattar dem är köttsäckar med noll motivation/karaktär (dom vimsar runt). JAG ser ingen mening med denna film... men det är min åsikt. Jag vet vad ni tycker... så ni behöver inte svara på mitt meddelande =)

 

Länk till kommentar
Share on other sites

well, som sagt...detta var bara en snabb idé...! Men nu har jag kommit en mini-bit fram i utvecklingen. EN FRÅGA

 

hur kan jag försöka visa hur en kille, den typen av kille som vi alla typ trodde hade det perfekta livet; snygg, rik, populär o bra i d mesta, o få han att vara smygbög. Alltså han är homo, men försöker dölja det så mycket som möjligt, eftersom hans farsa är emot allt som verkar onormalt och vill att hans son ska vara "perfekt"?

 

tack på förhand tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är stor risk att det blir förutsägbart hur du än gör. Antingen är han övermacho och då misstänker man genast att han är bög, men inte vill erkänna det ens för sig själv. Eller också är han antingen inte intresserad eller överintresserad av tjejer, även det genomskådar man lätt. Är han en "vanlig" kille och tar homosexuella i försvar - samma sak, man fattar direkt. Eftersom alla är medvetna och tänker i de banorna idag.

 

Så min fråga är: Varför måste det vara hemligt?. De två kan väl veta vad de känner, men de vågar inte visa det för kompisar och föräldrar. Att du tar den problematiken istället. Så blir det mindre Fucking Åmål-varning också.

Länk till kommentar
Share on other sites

jo...har fått höra många som sagt samma. men ja, jag vill ändå försöka få me det lilla "problemet" med hans farsa. hur han alltid måste vara perfekt i hans ögon o så. o få han att riktigt lida pga det...

 

men jaja...klurigt som fan för jag vill inte få Fucking Åmål stämpeln, som tyvärr ligger o trycker lite...inte för att jag har nåt emot FÅ..men ja..mmm hehe

 

ha d haj

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju det jag menar, KONFLIKT med pappan, inte ett "litet problem" dock. Det handlar om olika sätt att se på världen och hur man ska leva.

 

Om han och kompisen vet vad de känner och har accepterat det, hindrar ju det absolut inte konflikten med farsan. Tvärtom, och att publiken redan vet att grabben är bög, gör det i mitt tycke ännu mer spännande.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, båda är bög. en av dom e redan klar över att han e det o e okej med det. han andra, som då har konflikten me farsan, vill vara me han andra, men kan inte. han kan inte acceptera det riktigt, för han har bilden att det e fel, som han andra inte har. så vi får se hur han kämpar me sig själv och me sin pappa o hans åsikter.

 

e vi klara över det då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...