Gå till innehåll

"inverterings" matte eller nåt.. finns detta? (AE)


virvelvinden

Recommended Posts

Om jag t.ex har ett klipp, där kameran står stilla och jag springer omkring lite framför, och sen en stillbild på bakgrunden, kan jag då på något sätt göra så att alla pixlar på filmklippet som är identiska med bakgrundsbilden blir transparenta? så att resultatet blir en perfekt frilagd mig som springer omkring...

 

vore ju skitlätt att klona isåfall!!

 

sen får man ju ta hänsyn till videobruset osv men jag tycker att detta borde gå att göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag misstänker att du kan få problem med antialiasing. De pixlar som innehåller data både från dig och från bakgrunden, dvs precis i din "kontur", kommer inte tas bort eftersom de inte är exakt lika som bakgrunden. De kommer alltså tros vara en del av bilden av dig. Men de kommer innehålla lite ljus och färg från bakgrunden, vilket orsakar en liten bruskant kring dig.

 

Tillägger att detta bara är en misstanke, idén som sådan låter ju helt ok. Antialiasing kanske inte ställer till det störande mycket.

 

Lycka till, och berätta gärna hur det går här på forumet!

Länk till kommentar
Share on other sites

Trodde att difference matte var vad jag var ute efter, men det blev inte som jag tänkt mig... får kolla hjälpfilen lite noggrannare!

 

Jo visst så kan väl AA ställa till det en del, har som sagt inte forskat så mkt inom detta område... Skittufft om man får det att fungera iaf

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...