Gå till innehåll

Söka vidare (?)


gimpy

Recommended Posts

jag går om ett par månader ut media, och funderar på att söka vidare. problemer är att jag inte kan hitta någon skola som kan erbjuda mig någon utbildning som verkar lockande.

jag undrar därför om det är någon som kan tipsa om någon skola att söka till.

där dom erbjuder djupgående utbildning inom, regiserings teknik, kamera teknik, film skapande (rent generelt) och redigering...

är tacksam för alla förslag

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Väldigt få av dessa täcker mina förväntingar. Det mesta är tv och video-inriktat. Utöver Kulturama, Stockholms filmskola, DI och Fridhems, vilka är inriktade speciellt på dramaturgi/regi och prduktion av film (ej tv)? Man skulle tänka att jag borde söka själv, men vad rekommenderar ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Som någon skrivit i andra trådar om liknande ämne. Ska man satsa på fotograf bör man se till att få erfarenhet av 16mm (Kulturama och Stockholm filmskola) sen såklart söka DI. Eftersom det verkar vara ett slags grundkrav för fotografeleverna på DI att kunna 16mm.

 

När det gäller övriga inriktningar och "förutbildningar" så är inte alltid lösningen Kulturama/Stockholm Filmskola. Jag har kompisar som gått dessa utbildningar och jag har hjälpt till på båda deras slutproduktioner. Resultaten är väldigt varierande eftersom det verkar finnas en hel del omotiverade elever där (Trots att det kostar skjortan). Vissa filmer ser grymmt bra ut men det beror nog mest på personkemi och talang hos gruppmedlemmar.

 

När det gäller resurser så är de ganska lika. Men mycket verkar trots allt handla om hur motivierade ens klasskamrater och du själv är.

 

Jag har själv gått Molkoms Videolinje och kan rekomendera den eftersom den ger stora möjligheter att experimentera och filma själv men även har många lärorika obligatoriska övningar, bland annat ett teoretiskt kameraprov, nattövning och deltagande i raketfilm i värmland.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut]Utöver Kulturama, Stockholms filmskola, DI och Fridhems, vilka är inriktade speciellt på dramaturgi/regi och prduktion av film (ej tv)? Man skulle tänka att jag borde söka själv, men vad rekommenderar ni?[/citat]

 

"Ren produktion". Pratar du juridiken, ekonomin osv..? eller?

Filmhögskolan i Gbg, har en inriktning på Regi.

 

Högskolan i Trollhättan har en helt ok, producentutbildning.

http://www.htu.se

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...