Gå till innehåll

Cameror från utlandet?


Hwagang

Recommended Posts

Hej.

Vi hörde talas om en kompis som köpt digitalkamera i USA och lyckats tjäna en god slant jämfört med att handla den i sverige. (Han reste dit). När jag kollade igenom pricerunner såg jag plötsligt länken "jämför priser i utlandet".

-jag är nog för feg för att handla där, men erkänn att det känns lockande. Finns det någon med erfarenheter av sånt?

 

http://store.tcscamera.com/canxl3ccdmin.html

(Canon XL2a för ett par tusen dollar)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå.. dom säljer ofta PAL också, vilka är lite dyrare än NTSC.. kolla efter beteckningen E på slutet.. typ VX2100E.. det var sjukt mycket billigare.. sen får man fundera på det här med tull/skatt/moms osv.. om man nu ska betala det..

 

Kolla dessutom upp butikerna noga innan du handlar.. jag hittade en butik i USA som hade jättebilliga priser.. sen hittade jag en sida som recenserar butiker och de visade sig vara värsta blufföretaget som lurade sina kunder rejält..

 

Men jag håller med.. det var mycket lockande, men jag köpte på Cyberphoto ändå :)

Länk till kommentar
Share on other sites

14 000:- låter lite för bra för att vara sant.

Kopierat lite från DVInfo.net:

 

"Ok, I am finding many, many sites where the GL2 is only about 1000-1500 dollars, and I wanted to know if these sites were legit (tcs, usaphotonation, infiniti, royal camera), because it just sounds too good to be true."

 

"Sorry, but offerings at $1000-1500 for the GL2 are 100% scams. You can check out an online merchant that you wonder about at relsellerratings.com.

 

Legit prices are no lower than the $1900 + range, and even at that level you will get pressure to buy accessories, and your refusal may be greeted with varying degress of rudeness leaving you feeling a bit uneasy."

 

"Post the price for an imaginary SKU that includes only the camera. Make that price unapproachable by even the most immense big box electronic store and let the phone calls begin. That's when you find out that in their world a battery, charger and warranty are not part of the standard issue. For that you have a price that represents something a bit more realistic in terms of what the manufacturer had in mind for the SKU being shipped."

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ronnie]14 000:- låter lite för bra för att vara sant.

Kopierat lite från DVInfo.net:

 

"Ok, I am finding many, many sites where the GL2 is only about 1000-1500 dollars, and I wanted to know if these sites were legit (tcs, usaphotonation, infiniti, royal camera), because it just sounds too good to be true."

 

"Sorry, but offerings at $1000-1500 for the GL2 are 100% scams. You can check out an online merchant that you wonder about at relsellerratings.com.

 

Legit prices are no lower than the $1900 + range, and even at that level you will get pressure to buy accessories, and your refusal may be greeted with varying degress of rudeness leaving you feeling a bit uneasy."

 

"Post the price for an imaginary SKU that includes only the camera. Make that price unapproachable by even the most immense big box electronic store and let the phone calls begin. That's when you find out that in their world a battery, charger and warranty are not part of the standard issue. For that you have a price that represents something a bit more realistic in terms of what the manufacturer had in mind for the SKU being shipped."[/citat]

 

...mao är det tur att man är lite feg...:)

Länk till kommentar
Share on other sites

om kameran fastnar i tullen så får du betala många tusen extra,

råkade ut för det när jag beställde en synth från USA...

Surt...

 

ÉDIT: Ett riktigt bra tips från mig är att köpa kamerorna från england på ebay, man kan spara massa tusenlappar på detta!

Kameran är PAL, du får rätt strömsladd + ingen risk för tull.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tar dom den i tullen s¨blir det cirka 3000kr tull på det.

Men köper du från USA så är kameran NTSC (troligast),

plus att den mest troligt inte kommer med en strömsladd som passar

i europa, så det måste du köpa till separat.

Det brukar ju vara sån där adapter till så det går ju iofs men blir onödigt.

Men ska du köpa så borde du köpa från england, de kamerorna är PAL och om du får med alla originaltillbehör så följer det med en svensk/finsk strömsladd till adaptern också.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

har också tänkt tanken att köpa från det stora landet i väst. kollade lite länkar från pricerunner och hittade pal kameror till ortroligt bra priser. kollade därefter med frakt, tull, moms och avgifter. priset gick helt plötsligt upp ganska kraftigt men det var fortfarande billigt!

en tanke som slog mig var att passa på att köpa en kamera i USA när man är där! då borde det gå att ta med den hem utan att behöva betala skatter, tullar, moms m.m! för tullen kan ju inte direkt bevisa att jag köpt kameran under den resan, eller kan de det?

 

Bleckert

Länk till kommentar
Share on other sites

på tullverkets hemsida klipper jag följande om nordamerika, under avdelningen för införsel (av sprit och tobak ser det ut som):

"Det finns ingen mängdbegränsning för införsel av snus eller öl för eget bruk. Det finns dock ett maximalt värde på 1700 kr som inte får överstigas utan att tull och skatt måste betalas. I detta belopp ingår samtliga varor som införskaffats under resan."

 

Men menar de bara sprit och snus? Men på tullverkets hemsida, frågor och svar klipper jag ut följande:

 

"Fråga: Jag ska åka till Japan och köpa en videokamera där, är det fritt att ta med den hem till Sverige?

 

Svar: Tänk på att du bara får ta med dig varor för ett värde av upp till 1.700 kr utöver din resanderanson av sprit och tobak avgiftsfritt till Sverige då du ankommer från ett icke EU-land."

 

Du fär väl slänga kvitton och garantier... Fast det är väl inte många kameror man får för det priset...

Länk till kommentar
Share on other sites

en annan sak som slog mig var att jag kommer flyga via tyskland och där lastar de ju bara om väskorna utan att koll dem. så jag för ju egentligen kamrean från tyskland in i sverige altså tullfritt! dessutom skulle jag inte tro att de kollar väskorna, har hitills aldrig blivit kollad i tullen! men det är klart att risken finns ju!

 

annars har jag hittat en sida (via pricerunner) som har en avdelning med PAL kemeror till grymma priser! http://www.amphotoworld.com heter den men jag kan inte garentera att de är seriösa! den ser väldigt seriös ut men jag vet inte!

 

tror nog att jag kommer försöka "suggla" in en kamera i alla fall när jag är där!

 

/bleckert

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Bleckert]...flyga via tyskland och där lastar de ju bara om väskorna utan att koll dem....från tyskland in i sverige altså tullfritt!...[/citat] Mjae, transit räknas inte. Fast jag tro du kan ganska lugnt köpa en kamera i alla fall.

[citat=Bleckert]...dessutom skulle jag inte tro att de kollar väskorna...[/citat] Ta inte kameran i väskan. De kollar, jag lovar. Om inte tullarn gör det så gör säkerhetsfolket det, och om inte de tar kameran så tar tjuvarna kameran. Ta kameran i handbagaget. Och det kan vara så illa att personalen på flyget är samma personer som tjyvarna och du står där som en fiollåda och ingen ersätter dig, varken flygbolaget (som hänvisar till hemförsäkringen) eller hemförsäkringen som tycker du var en idiot som får skylla dig själv. Om det är personalen som är tjyvar så tänk på att de behöver inte rota i väskan för att hitta kameran, då de har utmärkt utrustning för att genomlysa väskan på alla flygplatser.

Länk till kommentar
Share on other sites

inte säker men kanske en dvcam, sonys pd-170 vore inte fel, den ska ha ganska fina färdigheter. jobbar i ett projekt nu med en proffsigare modell, sonys 250p som är dvcam och den är otroligt rolig! pd-170 får man ge ca 40 000 för i sverige medan man på vissa sidor från usa hittar den för hälften, med PAL! annars kan det bli en vx2100E eller en hdv kamera! kommer titta närmare på det i höst!

 

/Blekert

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...