Gå till innehåll

Sveket - synopsis & manus


it2nyan

Recommended Posts

Hej.

 

Vi håller på att göra en film som en del av en 5 poängskurs. Filmen är tänkt att bli runt 5 minuter lång. Vi har skrivit ihop en synopsis och ett manus som vi vore väldigt tacksamma om vi kunde få lite (eller mycket) konstruktiv kritik på! Censurera inte era åsikter, vi kan ta det ,-)

 

mycket nöje /Andreas

 

Ps. storyboard kommer snart. Vi kommer även att behöva skådespelare till denna filmen, så är du runt 25år och bor i Göteborgstrakten, hör gärna av dig

 

--------------------------------------------------------------------

 

Synopsis

 

Filmen beskriver en bilfärd. I bilen befinner sig en man och en kvinna som uppenbarligen är tillsammans. Genom flashbacks får betraktaren under resans gång insikt i deras förhållande som till synes är helt perfekt. De är ömma och kärleksfulla mot varandra. Flashbacksen skildrar planeringen av den resa de just nu genomför. Längre fram på vägen står ett fordon och man förstår att det snart kommer at ske en olycka. Mannens telefon ringer. Det är hans vän som ringer för att påminna om något. En bild på vännen klipps snabbt in under telefonsamtalet. När olycka inträffar har betraktaren fått ta del av intima scener av närhet mellan mannen och kvinnan. Kvinnan omkommer och man får se mannen sörjandes på en kyrkogård. Mannens vän (som ringde tidigare) finns med och tröstar mannen. Genom en sista flashback så får man se den intima scenen mellan mannen och kvinnan, nu ser man dock att det är vännen som är med kvinnan.

Sveket.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

En risk när man gör en film med flashbacks är att publiken inte fattar i vilken ordning saker händer (d.v.s. vad som är flashbacks). Det är något som jag märkte i ett manus jag skrev för en tid sedan. Det byggde på massor av flashbacks och flash forwards, men jag förenklade det innan vi filmade den, vilket jag tror var tur.

 

Nu är inte ditt manus så komplext på det sättet, men har du funderat på hur filmen skulle se ut om du berättade den nästan helt kronologiskt? Kanske att det börjar med sexscenen (men utan att man ser vem mannen är), följt av väskpackningen, olyckan och begravningen. Och därefter avsluta filmen med en flashback till sexscenen där man ser att det är Erik.

 

Du kanske tycker en sån förändring förstör hela filmen, men du kan ju alltid testa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, det är inte en dum ide...Det kanske skulle bli bättre... Vi har kanske kört fast lite i att göra en flashback-driven film... Tack för kommentaren.

 

Kan för övrigt skriva att iden kommer från texten till 'Last Kiss' som bla Pearl Jam har gjort, det finns dock inte så mycket kvar av historien i den texten.

Länk till kommentar
Share on other sites

För att göra tillbakablikarna enklare att förstå finns det ganska många knep man kan använda sig av, bl.a svartvitt som du säger, med en flash i övergången till klippet, annan ljussättning, olika filter mm...fantasin sätter gränserna....

 

Men vi är inte helt nöjda med det, det är något som inte känns rätt. Helst skulle vi vilja att det inte är någon dialog alls i filmen, men vi har inte kommit på ett bra sätt att introducera den 2 mannen (Erik) på ett bra sätt utan dialog. Vi vill ju visa att han är Johans nära kamrat men samtidigt inte få publiken misstänksam att han har en nyckelroll i handlingnen.

Länk till kommentar
Share on other sites

För att göra tillbakablikarna enklare att förstå finns det ganska många knep man kan använda sig av, bl.a svartvitt som du säger, med en flash i övergången till klippet, annan ljussättning, olika filter mm...fantasin sätter gränserna....

 

Men vi är inte helt nöjda med det, det är något som inte känns rätt. Helst skulle vi vilja att det inte är någon dialog alls i filmen, men vi har inte kommit på ett bra sätt att introducera den 2 mannen (Erik) på ett bra sätt utan dialog. Vi vill ju visa att han är Johans nära kamrat men samtidigt inte få publiken misstänksam att han har en nyckelroll i handlingnen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja jag tycker att den är ltie vitsig. För att upprepa; lite rörigt med flashback överallt.

 

Kanske bara är jag, men det känns som om de första som handlar om deras "underbara" förhållande och de senare som inkluderar en mer intim relation är eller bör vara skilda. Bortsett från att båda kallas flashback känns det inte bekvämt att låta dem se likadana ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

En sak till som jag kom att tänka på: Varför måste Johan och tjejen åka till Erik över huvud taget? Jag antar att Erik har Johans MD-spelare för att han ska ha en anledning att ringa, men jag tror inte det behövs. Det kan ju räcka att han ringer för att snacka lite innan de åker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är den scenen där dom pratar i telefon vi inte är helt nöjda med...Vi håller på att tänka ut ett annat alternativ till att presentera Erik. Kom gärna med förslag!

 

Skickar med en uppdaterad version av manuset. kyrkogårdsscenen är lite förtydligad...

Sveket.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...