Gå till innehåll

RÖk!!!!


wane be bra

Recommended Posts

Finns en tråd om det här nånstans där du nog kan hitta många vettiga försag. Men om jag var du skulle jag nog försöka få tag på en rök maskin, ända nackdelen är att du måste ha tillgång till el där du ska filma. Annars kan du köpa sån där "rök på burk" på teknikmagasinet.

 

http://www.pyrosmalandskrutbruk.se/ Harmassa olika pyrotekniska små underverkmed allt från rediga bomber tillsmå rök effekter. Lycka till;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste passa på att nämna en ap-tuff rök-spray vi hittade & använde flitigt under inspelningen av den kommande filmen Rana!

Det är en vanlig sketen sprayburk som innehåller en väldigt schysst men måhända lite flyktig rök som funkar MYCKET bra innomhus!

Jag TROR den kom från Teknikmagasinet, men Sir Flint här på forumet vet mer :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Broderbluff]ett bra billigt alternativ till rök är SOCKERKRUT, man blandar salpetersalt (finns i kryddhyllan) och socker, bra rök till dimma mm[/citat]

 

 

Funkade bra:) Men vet du hur mkt man ska ha av de olika grejorna (t. ex. 2/3salpeter och 1/3 socker)

 

finns de något bra sätt att färga röken förresten?:P:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan färga röken med ett organiskt färgämne tillsammans med kylande bikarbonat,

du ska först göra en färämnesblandning: blanda färgämnet med bikarbonat (proportioner 2+1)

 

sen ska du blanda 2 tredjedelar av din färgblandning med en tredjedel av din förbrännare (salpeter + socker)

Färgänet indigo funkar fint då får du blå rök men det är dyrt...

 

Egentligen ska förbrännaren bestå av kaliumklorat och svavel men det funkar nog fint ändå.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jontish][citat=Broderbluff]ett bra billigt alternativ till rök är SOCKERKRUT, man blandar salpetersalt (finns i kryddhyllan) och socker, bra rök till dimma mm[/citat]

 

 

Funkade bra:) Men vet du hur mkt man ska ha av de olika grejorna (t. ex. 2/3salpeter och 1/3 socker)

 

finns de något bra sätt att färga röken förresten?:P:)[/citat]

 

 

du ska ha isåfall 2/3 socker och 1/3 salpetersalt. man kan också smälta blandningen i en kastrull, svårt att tvätta bort, då blir brinner blandingen långsammare och avger mera rök, men som sagt inte att rekomendera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Rökvätska består av ett antal olika sorters alkoholer samt vatten. Om man bara behöver lite rök och el samt en spisplatta/värmekälla så kan man hälla lite glycerin (en av ingredienserna i rökvätska) i en kastrull och värma upp den ordentligt. Glycerinet kokar bort och blir rök/dimma. Man kan gå omkrng med det upphettade glycerinet och vifta med en kartongbit. Glycerinet blir dock varmare än kokande vatten så se upp!

Länk till kommentar
Share on other sites

min köpte jjag i vietnam för så där 600 kr, jag bor nämligen i vietnam nu mer och det är ett himmelrike för såna som är itreserade av vietnam kriget, och man kan ochså köpa mängder av utrustning från båda sidor ifall man skulle vilja det, ni skulle se min gadrob : )

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...