Gå till innehåll

Copyright text??


cchunter

Recommended Posts

Ja det var ju just det som ersätts med blabla som jag var ute efter, givetvis kan man ju kopiera direkt från någon film men då vet manju inte om det är en text dom låtit en advokat formulera och då har man u genast brutit mot det man själv står för.

 

Min förhoppning var att det fanns en standardtext man borde använda.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=cchunter]Ja det var ju just det som ersätts med blabla som jag var ute efter[/citat]

eh, ditt namn eller firma?

 

%2$s skrev:
Min förhoppning var att det fanns en standardtext man borde använda.

det finns det som sagt: "copyright 2005 blabla. all rights reserved". vill du säga något mer får du berätta vad så kan jag hjälpa dig. det finns naturligtvis ingen standardtext som täcker alla distributionsformer i alla territorier på alla tänkbara sätt. det är till exempel stor skillnad på köp och hyr.

 

angående att sno copyrighttexter så är de fria att använda då de nästan per definition inte uppnår verkshöjd. annars skulle ingen någonsin mer få skriva "inte uppnår verkshöjd" för att jag nyss gjorde det.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Anledningen till att man har "copyrighttexter" är ofta för att påpeka eller tydliggöra redan befintliga upphovsrättslagar. Men det är totalt meningslöst.

 

Därför är dessa texter enbart användbara om du har avvikelser till upphovsrätten, eftersom du annars inte behöver skriva någonting (du har automatiskt upphovsrätt för ditt verk).

 

Så, precis som mattsand skrev, ingen distributionsform är densamma och därför finns det ingen standardtext. Om du enbart ska distribuera filmen till trollkarlar i vita hattar så skriver du det i början. Annars låter du bli. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Pace

 

Att du kom på min målgrupp direkt var lite imponerande! :-)

 

Men på mina kommande produktioner som inte är till Trollkarlar är det bra att veta att jag inte bhöver någon speciell textutan gör som nämts ovan då;

 

© 2005 , företag , all rights reserved

 

Tack för hjälpen

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Vad spelar det för roll om man skriver © eller ©? Man har ju likförbannat rätten på sin sida även om man inte skriver nåt alls?[/citat]

javisst, men med den logiken behöver man ju inte skriva något alls. nu antar vi dock att man vill skriva något eftersom det var vad man skulle skriva som frågan gällde. © betyder inte copyright i juridisk mening så har du inte symbolen i ditt teckensnitt ska du skriva ut hela ordet om det ska vara rätt. that's all.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jontish]Fettkassafilmerproductions copryrighted ©©©©©!!1

 

För att göra "©" håller du in "Alt" och trycker på "num 8" 4 ggr[/citat]

 

Nej, håll in allt ALT och knappa in siffrorna 0169, släpp ALT.

I Windows iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Timpa][citat=Jontish]Fettkassafilmerproductions copryrighted ©©©©©!!1

 

För att göra "©" håller du in "Alt" och trycker på "num 8" 4 ggr[/citat]

 

Nej, håll in allt ALT och knappa in siffrorna 0169, släpp ALT.

I Windows iaf.[/citat]

 

 

vadå nej?

båda sätten funkar ju lika bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

[citat=Christian van Caine]Vad spelar det för roll om man skriver © eller ©? Man har ju likförbannat rätten på sin sida även om man inte skriver nåt alls?[/citat]

 

Det är skillnad i Sverige och USA. Här har du automagiskt upphovsrätten, men i USA måste © stå med.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=henrikp]Det är skillnad i Sverige och USA. Här har du automagiskt upphovsrätten, men i USA måste © stå med.[/citat]

 

nej, inte ens där sedan något decennium tillbaka eller så. fast det bär mig emot att säga emot någon som använder ordet automagiskt. svenskans vackraste ord.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mattsand][citat=henrikp]Det är skillnad i Sverige och USA. Här har du automagiskt upphovsrätten, men i USA måste © stå med.[/citat]

 

nej, inte ens där sedan något decennium tillbaka eller så. fast det bär mig emot att säga emot någon som använder ordet automagiskt. svenskans vackraste ord.

 

/mattias[/citat]

 

automagiskt är egentligen gammal IT-slang och tillhör såvitt jag vet inte svenska språket - än.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=vetgirig]automagiskt är egentligen gammal IT-slang[/citat]

jag vet. jag var ju internetpionjär en gång i tiden. :-)

 

%2$s skrev:
och tillhör såvitt jag vet inte svenska språket

jodå, svenska språket definieras som det som talas av svenskar. slang ingår, liksom låneord. chat är det roligaste eftersom det uttalas shat på svenska, vilket betyder bajsade på engelska. ;-)

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...