Gå till innehåll

Bästa svenska film


tomasz1985

Recommended Posts

den nyare Wallander serien!

allvarligt? den nya serien tycker jag själv var inge vidare men jag är inte själv så mycke för Svenska deckare. fast Beck är faktiskt helt okej, så väll som gamla och nya avsnitt.

Wallander med Rolf Lassgård, okej, med Henriksson, nja, värt och fundera på.

 

//Johannes

Länk till kommentar
Share on other sites

Min Personliga favoriter måste nog vara

 

Körkarlen - det var jsut ett väldigt roligt tillfäle jag såg den vid, det var utomhus på en mörk och rening höst natt, med levande elektronisk musik till, så det gjorde ju upplevelsen bara bättre, sen tycker jag den är väldigt skrämmande och ändå väldigt vacker, körkarlen tycker jag det har lyckats rejält emd för att vara så gammal, den håller än idag

 

sen så blir det nog

 

Viskningar och Rop - Den är verkligen vacker och hesmk på samma gång, väldigt duktiga skådespelare, väldigt snyggt med de röda bakgrunden, torligt hemsk skriven manus och dialog. det gör den till min personliga favorit Bergman film, för av dem jag har sett så fick den här mig att må sämst efteråt

 

och till sist

 

Så som i himmelen - Den här såg jag under julafton, och jag vet inte varför jag gillade den så mycket som jag gjorde, den liksom lös igenom hela filmen, kanske för det är helt andra förrhållande än vad jag växte upp med jag vet itne riktigt men väldigt bra tyckte jag då att den var

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...

Har nu kollat igenom hela tråden och inte sett någon som nämnt Dunderklumpen (inkl mig själv). Den är ju så jävla bra så det finns inte. Kollade på den och blev fan tårögd ibland för att det var så bra och fint, kan dock bero på alla nostalgikänslor.

 

"En-dum-en tror att det brinner. Va vare jag sa, det brann! Nu sticker vi å badar!"

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nu kollat igenom hela tråden och inte sett någon som nämnt Dunderklumpen (inkl mig själv). Den är ju så jävla bra så det finns inte. Kollade på den och blev fan tårögd ibland för att det var så bra och fint, kan dock bero på alla nostalgikänslor.

 

"En-dum-en tror att det brinner. Va vare jag sa, det brann! Nu sticker vi å badar!"

 

Ha ha. Det händer att jag letar efter mina brallor stressiga mornar och då brukar jag alltid muttra; -"Utan mina brallor är jag värdelös". Bevingat utttyck. Fantastisk film.

Länk till kommentar
Share on other sites

fem bästa svenska filmer enligt mig

 

1. Besökarna (älskar skräck och när det är svenskt kan det ju inte bli bättre, försöker dock att glömma bort frostbiten).

 

2. Mitt liv som hund (fantastiskt bra)

 

3. Ondskan (dock så är boken bättre, men är helt klart en av de bättre moderna svenska filmer).

 

4. Kops (många tycker väll att jag har fel om jag nämner kops, men den är faktiskt för jävla rolig, förkänner en plats enligt mig iaf.)

 

5. Sjunde inseglet (trodde att den inte skulle vara något vidare, men efter att jag beställde den från lovefilm så insåg jag att Bergman är en konstnär, Sjunde inseglet var faktiskt den 4 bergman filmen jag såg :D, gillade även Fanny och Alexander)

 

ja, det var min lilla lista på svenska favorit filmer, men sånt varierar ju.

om ett halv år kanske listan är Ommöblerad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nu kollat igenom hela tråden och inte sett någon som nämnt Dunderklumpen (inkl mig själv). Den är ju så jävla bra så det finns inte. Kollade på den och blev fan tårögd ibland för att det var så bra och fint, kan dock bero på alla nostalgikänslor.

 

"En-dum-en tror att det brinner. Va vare jag sa, det brann! Nu sticker vi å badar!"

 

en-dum-en är askul man skrattar arslet av sig :D

 

Bästa svenska film: Populärmusik från vittula :) (min farsa är från tornedalen ;) )

Länk till kommentar
Share on other sites

Om Offret räknas som svensk så är den nog fan bästaste (Rysk regisör, men inspelad i Sverige med mest svenska skådisar). Annars får jag väll säga Som andra varit inne på 7 : e inseglet. Eller möjligen Höstsonaten. Eller kanske Ett anständigt liv. fan det har gjorts sjukt mycket bra svensk film trotsallt

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 1 år senare...

Här är några som inte är nämnda:

 

Livet är en schlager (jonas karlsson visar att han är en av sveriges bästa skådisar),

 

Hundtricket (alex skarsgård är kung, och Kjell Bergqvist briljerar det lilla som han är med),

 

Bert den sista oskulden (finns inte en tråkig replik),

 

Att angöra en brygga (humor a la hasse och tage, jävligt rolig med bara bra skådisar, gösta ekman, monica zetterlund etc),

 

Morrhår och Ärtor (underbar klassiker med ekman),

 

Tjenare Kungen (rikigt bra rulle med bra skådisar och underbar story)

 

Känd Från TV (Johan Rheborg briljerar),

 

Stockholm Boogie (inte en tråkig replik, riktig feelgood film som kryllar av underskattade skådisar)

 

Black Jack (också en mysig feelgood rulle med grymma skådisar i unga åldrar)

 

Sökarna (Kultfilm och Thorsten Flinck i sitt esse.)

 

Sen har vi ju "Leo", Fares fares senaste pärla från 2007, jävligt underskattad.

 

Som Man Bäddar (mysig rulle också, äslkar deras låt som spelar i bandet)

 

Festival (en kultrulle enligt mig, helt underbar!)

 

Vinterviken (kultrulle med Haber, underbart. Samt ser man henrik dorsin som statist, de gillar vi!)

 

Ha ett underbart liv (kjell bergqivst briljerar, som vanligt)

 

Jack (bergqvist igen, kung!)

 

Tusenbröder (säsong 3) som är som en långfilm

 

När Mörkret Faller (dåligt skådespeleri stundtals, men fan vilken story, grym film som inte liknar nåt annat)

 

 

Annars är väl de flesta bra nämnda?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Bergman gjorde dom bästa rullarna tycker jag, smultronstället, Persona, Fanny... men även scener ur ett äktenskap O.S.V.

 

Men mest underhållande svenska filmen tror jag är Smala Sussie, Ulf Malmros karaktärer i den är oförskämt bra gjorda och framförda självklart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...