Gå till innehåll

Bästa svenska film


tomasz1985

Recommended Posts

Kanske inte hör hit men jag tål inte Vingar av glas. Det är en klysh-orgie.

 

Den svenska film jag gillar mest är Jägarna och då är thriller inte ens min favorit genre. Har inte sett alla svenska filmer men av dem jag sett kan jag bara komma på sånna som är OK.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomasz1985]Den svenska film jag gillar mest är Jägarna och då är thriller inte ens min favorit genre. Har inte sett alla svenska filmer men av dem jag sett kan jag bara komma på sånna som är OK.[/citat]

 

Har själv aldrig riktigt gillat svensk film. Jägarna är okej, men ingen favorit. Det verkar som om svenskarnas största problem är relationer mellan män och kvinnor, och inte är det skildrat som i fransk film t ex, utan det blir mest melodramatisk smörja. Väldigt deprimerande! Svensk mainstream suger! Det behöver livas upp lite. Och det är det som Moodysson och Vilgot Sjöman gör/gjorde.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Den jag tycker livar upp svensk film är Josef Fares.

 

För övrigt så är kocken väldigt bra.[/citat]

 

Visserligen har jag glömt nämna många bra filmskapare, men ja, även Fares livar upp. Och ifråga om Kocken så är det definitivt en film jag vill se. Tror den är rätt så bra faktiskt. Mitt sjätte sinne gör sig påmint.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fucking Åmål glömde jag bort. Det är rätt bra måste jag säga.

 

Ang. Kocken. Jag vill inte låta negativ men för mig är den ungefär lika bra som Vingar av glas.

 

Hyfsade svenska filmer jag sett på sistonde: Fjorton suger, Masjävlar, Så som i himmelen och Krama mig.

 

Två bra svenska dokumentärer är Gå loss och Under stjärnorna.

 

Kan någon rekomendera några bra svenska filmer från 90-05?

Länk till kommentar
Share on other sites

hmm jag tycker att nästan de enda filmerna som är bra här i sverige, kanske är det för att jag nästan är helt svensk och har svensk humor menmen.

ja Fares han är grym.

eller nu kom jag på att så inte är fallet det ska vara de flesta svenska NYA filmerna

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomasz1985]

Ang. Kocken. Jag vill inte låta negativ men för mig är den ungefär lika bra som Vingar av glas. [/citat]

 

Har också hört från en säker källa att den inte är all that! Men ibland räcker det med en rolig skådis som Kjell för att få det att funka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske ska förklara mig lite djupare vad gäller Kocken.

Nej, den är inte all that...

Och ja, ibland räcker med en skådis som Kjell i huvudrollen.

 

Kocken är så kallad "osvensk" och det var kul att se något sådant från Sverige för omväxlings skull, klarar inte av fler tragiska kärleks-filmer som handlar om hur jävla svårt alla har det.

 

Nu kommer den kända klyschan:

 

Kocken är bra "för att vara svensk".

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomasz1985]Jag vill se fler bra svenska filmer om folk som har det svårt.[/citat]

 

Så länge det inte är ytterligare rynkiga, medelålders gubbar och tanter som har svårt att samsas. Han är pedofil, hon nymfoman. Det sistnämnda var en symbolisk betraktelse...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Jag vill se bra svensk skräck, för jag vet att de finns potential här i landet. Bara det att de får aldrig chansen, och strandvaskaren minskade väl de chanserna ännu mer.[/citat]

 

Det vore svårt att skrämma mig med en svensk film. Passar skräck verkligen in i bilden av Sverige. Svensk film har alltid präglats av socialt missanpassade karaktärer... Att gå från det till Michael Myers eller The Shining kan vara rätt så skratterande. PS. Vad fan är det för fel på Mikael Håfström. Han hade ju kommit någonstans med Ondskan och så tog han ett steg tillbaka med Strandvaskaren. Vad tänkte han på? Det är ju samma historia Fredagen den 13e!!!! DS.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut][citat=_nemo_]Jag vill se bra svensk skräck, för jag vet att de finns potential här i landet. Bara det att de får aldrig chansen, och strandvaskaren minskade väl de chanserna ännu mer.[/citat]

 

Det vore svårt att skrämma mig med en svensk film. Passar skräck verkligen in i bilden av Sverige. Svensk film har alltid präglats av socialt missanpassade karaktärer... Att gå från det till Michael Myers eller The Shining kan vara rätt så skratterande. PS. Vad fan är det för fel på Mikael Håfström. Han hade ju kommit någonstans med Ondskan och så tog han ett steg tillbaka med Strandvaskaren. Vad tänkte han på? Det är ju samma historia Fredagen den 13e!!!! DS.[/citat]

 

Han spelade in Strandvaskaren INNAN ondskan.

Jag tror att skräck skulle passa utmärkt i Sverige, kanske inte splatter skräck....men skräck i stil med Dolt under ytan (som exempel).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]

Han spelade in Strandvaskaren INNAN ondskan.

Jag tror att skräck skulle passa utmärkt i Sverige, kanske inte splatter skräck....men skräck i stil med Dolt under ytan (som exempel).[/citat]

 

Nej, inte ytterligare svenska relationsproblem (Dolt under ytan).....

Däremot så är jag av annan åsikt ifråga om splatter. Sverige lämpar sig för antingen överdriven realism eller överdriven fiction as seen in splatter-filmerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Utöver filmer som ONDSKAN och DEN ENFALDIGE MÖRDAREN tycker jag att svensk film är bäst när den inte tar sig själv på alltför stort allvar. Syftar då på den "svenska synden" och dess kult- och kalkonfilmer från sen 60-tal och tidig 70-tal.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...