Gå till innehåll

Tips på utrustning för ljudupptagning önskas


erikis

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har lyckats övertyga skolan jag går på att köpa in div utrustning för ljudupptagning och ljudläggning bättre än vad man uppnår med den inbyggda standardmikrofonen på dv-kameran. Vi arbetar enbart med dv-kameror och all redigering sker digitalt i datorer. Rätta mig om jag har fel nu men ett mixerbord är väl knappast nödvändigt. Jag har kollat igenom några trådar och en mikrofon som ofta nämns är Røde NT-3. Den verkar ju prisvärd och med dess inbyggda (batteridrivna) phantom-matning lämpar den sig bra tillsammans med våra dv-kameror som jag tvivlar på har phantom-matning. Sen pratas det om ifall man ska koppla mikrofonen direkt till kameran eller använda sig av en portabel DAT eller MD. Jag har tänkt mig att de fall det är möjligt koppla mikrofonen direkt till kameran för att slippa synkronisera bild med ljud i efterhand. En DAT verkar ju ligga i prisklasser runt 8000 kronor och då krävs det riktigt bra argument för att övertyga skolan kan jag säga. Läste även om en alternativ lösning för portabel ljudupptagning som gick ut på att man använder sig av en bärbar dator plus en annan modul som man kopplar ihop via fire-wire. Eftersom det finns fler laptops än elever på skolan låter det alternativet helt klart interssant om det blir billigare. Kanske kan man helt enkelt koppla mikrofonen till laptopens mic-ingång. Jag betvivlar dock att ljudkortet är särskilt bra. Jag vet att skolan har en mikrofon-förstärkare och en äldre mikrofon som man använt till att spela in tal med till presentationer mm. Ingen aning om hur bra den är. Hur fungerar Røde NT-3 att spela in speaker-röst med?

Det mesta vi gör på skolan i filmväg måste betraktas ligga på amatörnivå. Jag får bortförklara det med att linjen egentligen är en nv/industri-utbildning (något positivt är i alla fall att man kan göra en mikbom i verkstaden). Men eftersom jag är filmintresserad, även om jag inte kan så mkt, och vi ska ge oss på en lite mer seriös produktion inom kort vore det bra att ha grejer som man kan åstadkomma relativt bra resultat med.

 

Vi använder oss av program från Adobe, som Premiere och Audition.

Jag fick ingen budget och skolan har köpt in saker för hutlösa priser förr, men ju högre pris desto bättre argument kan man säga. Prisvärdhet klingar bra. Ge gärna lite olika förslag. Tänk bara på att nivån inte ligger högre än "oerhört seriösa amatörer". Att kränga nåt för 5000 är nog lungt.

 

Det jag efterfrågar är alltså tips på en bra grundutrustning för att spela in ljud. Övriga tips mottages givetvis också. Vi behöver spela in dialog, ambience-ljud(?), atmosfärljud, speaker-röst, ja det mesta. Räcker det med en mikrofon (tex en Røde NT-3) eller behövs det flera om man behöver spela in dialog samtidigt som ljud från omgivningen.

 

* Mikrofon? räcker en? spela in i mono och sedan panorera?

* DAT, MD eller laptop?

* bifoga gärna länkar till återförsäljare mm.

* Bild/ritning på mic-bom efterlyses.

* Tillverka en klappa?

 

Har du orkat läsa ända hit hoppas jag att du orkar skriva ett svar också. Är medveten om att inlägget blev ganska långt...

 

/ Marcus

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är komplett svatt oduglig på filmutrustning, men om du vill prova iden att sätta mic på ljudkortet i en dator har jag listat ut att det blir mycket bättre om man sätter har någon form av linjeanpassare och sätter micken på linje in istället för mickingången. Det verkar som de flesta ljudkorten har bättre elektronik på linje in än på mickingången.

 

(När jag mixtrade var det mycket i all enkelhet, typ jag hade en liten bärbar kassettbandspelare med mickingång och linjeutgång som jga kopplade till datorn linjeingång. Hör och häpna, det blev bättre än att använda micken direkt, så jag drog slutsatsen att linjeingången har bättre elektronik. Ta tipset för vad det är...)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker inte ni skall böka med att dra med en laptop ut på inspelningsplats och vara bunden till denna. Endel produktioner gör så men de har mer pengar och har råd att fixa ordentliga grejer, men ni tjänar ingenting på den iden..tror jag. Lägg då hellre pengarna på bra mikar.

En av standardmikarna för filmproduktion är Sennheiser Mkh-50, den kräver dock fantommatning och kostar ny c:a 15000 kr. Budget alternativen är Nt-3 som jag endast använt i musikinspelningssyfte och där låter den bra, är mkt allround och funkar även mkt bra till röst. Och fördelen med den är ju att den går att driva med batteri. Ett annat förslag är Sennheiser K6 modul som man skruvar på olika kappsar på, Me-64 är vanlig njure karaktär, medans Me-66 är mer riktad. Dessa låter ok på amatörnivå, K6 ligger på c:a 3000 och varje kapsel lika mkt. K6 modulen går både på fantommatning men har även plats för AA batteri och kan drivas med detta.

En annan mik som också är lite standard är Mkh-416, en riktad mik som låter mkt bra, kan man få begangnad för kanske 8000. Men denna måste fantommatas.

 

Mixer bör ni ha med hyfsade preampar, mkt lättare att hantera nivåer och ni får bättre ljud eftersom preamparna i kameran oftast är sämre. Mixern bör ju kunna drivas med batteri och är ju bra om den har fantommatning också.

Sounddevices har en som låter ruggigt bra, och bra limiter i också så man kan typ inte misslyckas, tror den ligger på mellan 15 - 20 000 dock. Marenius gör hyfsade preampar och små mixers som går på batteri och har fantommatning. Vet inte riktigt vad dom kostar bara, men är nog inte lika dyra som sounddevices, låter inte lika bra heller.

 

Sounddevices

http://www.sounddevices.com/products/302master.htm

 

Sennheiser K6 + Me-66

http://www.sennheiser.com/sennheiser/icm.nsf/root/03284

 

Marenius mixer - vet dock ej om denna har mätare ?! Bör ni ha !!!

http://www.marenius.se/indexsv.htm

Länk till kommentar
Share on other sites

En mixer verkar ju vara rätt dyr. Är inte helt med på hur den fungerar heller. Kopplar man en mixer mellan mikrofonen/mikrofonerna och inspelningsapparaten och använder den till att ställa ljudnivåer med samt driva mikrofonen. Även om det inte låter särskilt aktuellt att lägga 15-20k på en sådan får ni gärna förklara hur den fungerar lite mer ingånde. Använder man tex en DAT också för att spela in? dvs. mic-> mixer-> DAT?

 

Om man istället spelar in ljudet med dv-kameran kan man koppla något instrument till hörlursutgången som mäter ljudnivåer så man kan slipper använda sig av kamerans autoinställning. Något billigare som man kanske kan koppla mellan kameran och hörlurarna.

 

Om man inte har möjlighet att koppla mikrofonen till kameran utan använder sig av annan inspelningsapparatur, billigare än en DAT för 10k, tex md, finns det då risk att ljudet låter annorlunda jmf med ljudet man spelar in med kameran? En lösning skulle väl vara att använda en annan dv för att spela in enbart ljud för att ljudet skall låta lika, även om det känns ganska tattaraktigt...

 

Jag är fortfarande lite inne på att spela in ljud med laptop och den modul jag skrev om i förra inlägget. Om det är ett billigare alternativ som är bättre än md, som verkar anses rätt värdelöst, så skulle det väl kunna vara intressant.

 

På dv-kamerorna (Panasonic NV-GS120EB) finns det en mikrofoningång som det står "plug-in-power" på. Är det detsamma som phantom-matning. I så fall möjliggör det ju användandet av en annan/bättre mic än NT-3:an.

 

Vidare ser ingången ut som en hörlursplugg modell mindre (sk 3.5 mm?). Använder man någon adapter/koppling mellan micen och kameran? Hur ser mikrofonens anslutningar ut?

 

Finns det inga billigare alternativ än DAT men som ändå håller hög klass?

Något billigt instrument att mäta nivåerna med?

 

Tack för svaren förresten.

 

/ Marcus

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle nog itne påstå att det blir dåligt ljud med en md-spelare iaf. Jag vet att tex. SR använder sådana i vissa fall så dåligt ljud kan det absolut itne bli :)

 

Sen angående en mixer så har du fattat det helt rätt. Man använder den främst för att se till att ljudnivån är korrekt och samma, men dels för andra ljudinställningar om man så vill. Jag skulle itne kuna tänka mig längre att spela in ljud utan mixer...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren. Som det verkar nu lutar det åt att köpa någon mixer och ett par mikrofoner. Laptops har vi och någon md borde gå att skramla ihop.

 

Kanske fortsätter på tråden vad det lider. Ska övertyga rektorn och sedan kanske jag kommer med ett förslag på inköpslista.

 

// Marcus

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag föredrar MKH-60, 70 eller 416, men för budgetprduktioner så har Röde NT-3 tjänat mig väl & troget!

Den har ett kallare ljud utan nån direkt botten, men med mycket god tydlighet på röster!

Jag har en väl utvecklad allergi mot MiniDisc, dom är komprimerade, lågfrekventa (32KHz), otäcka saker. Föredrar DAT som rent minimum, helst en Fostex Field-Recorder! *dräggel*

Den har uppåt 24 bitar ner på kort eller hårddisk!

Har spelat in mycket fältljud på laptop, men det är ganska otympligt. En laptop kutar mana inte precis omkring med, utan den måste mer eller mindre stå still.

 

Sen mixer behövs inte nödvändigtvis. Jag använder mycket hellre en ren, portabel mick-pre-amp med phantommatning. Alla extra kretsar lägger till på brusnivån, & spela in gör man i praktiken aldrig mer än en mick, max två för stereo.

 

Jag skulle påstå att det är meningslöst att ta ambiance & dialog samtidigt. Satsa hellre på en ensam mick & ta ambiancen helt för sig, blir jobbigt att mixa annars. Att spela in i stereo överhuvudtaget på dialog är INTE att rekomendera, stereo passar bäst på ambiancer & bakgrunder i stora hela. Annat om man verkligen vet vad man gör & varför.

 

Lycka till oavsett vilket! Du får berätta vad det blitt sen :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har spelat in mycket fältljud på laptop, men det är ganska otympligt. En laptop kutar mana inte precis omkring med, utan den måste mer eller mindre stå still.

 

En DAT springer man väl heller inte runt med, de är ju både tyngre och otympligare än en liten laptop. Inte så jättestor skillnad men DAT är ju besvärligare att bära med sig iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker du DAT:ar är otympliga? Den jag har hemma just nu får lätt & ledigt plats i fickan & en Fostex PD4 väger bara 3.2 kilo & är lätt att ha runt halsen :-)

Arbetat mycket med den & är väldigt nöjd!

Orsaken att jag slutade med laptop efter första försöket är att när jag tar ljud på fältet så måste jag kunna röra mig obehindrat & ha direkt tillgång till alla kontrollerna. Med laptopen så var jag tvungen att låta den ligga & kuta fram till den varje gång jag skulle justera något. Tog en hel del onödig extra tid.

Visserligen så hade jag ju fördelen att kunna spela in i 32 bitar, men vad jag vann i ljudkvalitet förlorade jag big time i tidsförlust & frustration. Med en Fostex FR-2 däremot så kommer jag få det bästa från båda delarna :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har kollat lite på Sennheiser MKE-300. Pris inkl moms: 2249 SEK

 

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/sennheiser/mke300.php

 

Det ska ju vara en videomikrofon. Dessutom har den batteridriven matning. Kommentarer på den?

 

Problemet skulle kanske vara om man vill fästa den på en bom då den har fäste för kameran. Men det kanske går att lösa?

 

Är den prisvärd?

 

Antagligen blir det en sådan. Om ni inte har några invändningar av större vikt. Eller har bättre förslag.

 

Just det, såg en annan mikrofon där man köpte en grundstomme och på den hade möjlighet att montera olika mikrofonmoduler så som rundupptagande och riktad. Kommer dock inte ihåg namnet. Märket var i alla fall Sennheiser även här och priset låg lite högre än det andra.

Är det något att satsa på? Att kunna ändra karaktäristiken? Eller klarar man sig med den billigare riktade för att spela in dialog, effektljud atmosfärsljud mm, förutsatt att man gör det separat?

 

Tack för de föregående svaren!

 

// Marcus

Länk till kommentar
Share on other sites

Mkt möjligt. En K6 verkar ju bra med antingen en 64-, eller 66-kapsel som Luzer skrev. Vill man ha en riktad eller en shotgun om huvudsyftet är att spela in dialog på ett par meters avstånd?

 

Ska lägga fram K6-micen och MKE-300 som förslag så får vi se vilken det blir.

 

// Marcus

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast ett par meters avstånd...du får nog bättre ljud än om du sätter miken på kameran. Men räkna inte med att få bra signal-brus förhållande på ett par meters avstånd. Har du en hypernjure typ 816 eller möjligtvis mkh-70 så kanske det kan funka. Men då måste man ju träffa feträtt också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte för att vara petig, men MKH-70 är iof inte hypernjure, den är Lobar. Men anyway, indeed, en shotgun kan ha perfekt upptagning uppåt en tre-fyra meter beroende på modell. En Sennheiser MKH, minns inte riktigt vilken modell, som jag använde förra sommaren i ett project funkade över huvud taget inte inom 1 meter.

Får mig dessutom att tänka på en annan kul mick jag testade för ett tag sen! Kommer inte ihåg vad tekniken hette, men fanskapet kunde ta ljudet med extremt god kvalitet & briljans från närmare 20-30 meter!

Vill minnas den såg ut som en skum parabol, & är verkligen inte vanliga, men använd framför allt inom sport-journalistik & liknande när dom vill ha ljudet av bolen som misshandlas å det grövsta ;-)

 

Sen för att återgå till ämnet, jag har inte testat den så jag vet inte hur den låter, men kan du undvika så är det att rekomendera att inte sätta micken direkt på kameran.

Kan bli mycket strul om man har otur, men om du inte har nåt val, så är det bästa råd jag kan ge dig att seta den på din lokala mick-krängare & se vad du tycker själv!

Plocka mä nån som försökskanin :-)

 

Måste nämna en annan mick som låter äckligt bra! Föredetta AKG CK1, då kapsel till modul-micken CK451, numer kort & gott CK451, ,men med samma kapsel!

En mycket kul men möjligen lite kall mick som går att använda till mycket som inte kräver bas!

Länk till kommentar
Share on other sites

Parabolmikar är coola, jag har aldrig haft nöjet att prova någon men vet att dom används mycket även i naturfilmer etc. Och briljans kan jag tänka mig att det är deras andra namn. Inte mycket bas men skall man ta fågelkvitter så är det ju inte så jätteviktigt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

om du vill ha multipla mickar eller så är det väl bäst med en laptop med ett hyggligt ljudkort med flera ingångar. att skaffa sådan utrustning är hästlängder billigare och smidigare än bandare och mixer. lägg sedan upp alla ingångar som spår i t.ex cubase och voilá: lätt, smidig och bra inspelning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Några nackdelar med dator då, om man inte har en hyffsad budget så man kan ha en rejäl pirra med alla prylar.

 

En laptop är inte byggd för att tåla väder och vind, fukt och regn. Du har ruggigt dålig batteritid, och det är meck att släpa runt på, du har den inte över axeln direkt. Den är även mycket krashvänligare än en dat som är anpassad till att ha ute på fältet :>

Och i ljudläggningen vill du inte ha en massa kanaler bara "för att du kunde ta upp så mkt ljud". Att bara ha 2 kanaler är guld vid ljudläggning just för att du har bara det nödvändigaste. Klart att det är jättekäckt att kunna mygga varje skådespelare, köra 2 bommar + några gömmen och du är lätt uppe i 8 kanaler. Men om allt går att plocka på en bom och den låter bäst så räcker det. Och du måste likförbannat ha en mixer emellan, skall du in å åka på reglar med musen när du mixar? Och hur bra är preamparna i det fw ljudkort som du antagligen måste ha. Nae tänk en eller två gånger extra innan ni drar med en laptop ut på fältet. Det används ibland i större produktioner, men skulle aldrig rekomendera att börja att spela in på det viset när det gäller filminspelning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Även i stora produktioner så är laptop sällsynt. Händer på produktioner av alla storlekar, men är ganska otympligt & det finns mycket bättre alternativ för den som har råd.

 

Sen skulle jag absolut inte rekomendera en mixer om man kan undvika. Varje extra komponent i signalkedjan genererar brus, så för att slippa sånt så långt som möjligt så är det bättre att använda en vanlig enkel portabel mikrofonförstärkare med monitorutgång.

Med tanke på att alla rymdljud normalt tas off-location, så är en monoförstärkare & dito mick allt som behövs.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har behov av att spela in filmljud på fältet; en mikrofon på bom och separat inspelningsapparat i någon form. Har hittills använt den inbyggda miken i Canon XM1 men är inte nöjd. Tyvärr är investeringsbudgeten ynklig så det gäller att försöka optimera pris/prestanda.

 

Jag vill inte släpa runt på en laptop. Funderade ett tag på en Marantz PMD660, men när man kollar recensionerna på nätet så får den väldigt mycket kritik för brusiga mik-förstärkare. Gäller detta också för PMD670? Vet någon var i Sverige kan man handla dessa grejer till bästa pris?

 

Nu har det kommit ut en PMD671 som tydligen ska vara bättre, men den hamnar troligtvis lite utanför min budget. Roland har sin Edirol R-1 som är billigare, men den verkar mer som en leksak. Finns det någon billig portabel DAT med bra mik-förstärkare? Eller dito MD? Vad ska man köpa egentligen?

 

/Vilsen wannabe

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyvärr så är det inte ens säkert att en halvdyr DAT har speciellt bra förstärkare. Själv har jag lånat Fostex PD4 med mycket gott resultat, men en sån kostar i runda slängar en 45-50.000:-.

Personligen har jag fått bättre ljud ur dom DVCam-cameror jag använt, mestadels PD-170 & liknande, än vad jag lyckats kräma ur en MD, men vill du verkligen ha riktigt bra ljud så rekomenderar jag att lägga en liten peng på att hyra exempelvis en Fostex PD4 (DAT), Fostex FR-2 (fieldrecorder/hårddisksystem) eller motsvarande.

 

Önskade jag kunde säga nåt om Marantz, mer än att jag haft en CD från dom som funkade lite si & så. Kan iof förmodligen mest bero på att det var därför jag fick den & att den valsade på sista refrängen i vilket fall.

 

Just nu jag är smärtsamt påmind om vad som händer om man inte tar ljudet på allvar direkt på plats. I flera produktioner jag gjort så har vi varit tvugna att i värsta fall byta ut precis hela ljudspåret i efterhand. Sånt tar tid.

Ska ni bara göra nåt att leka med för att det är kul så må det vara hänt, alltid bäst resultat med bästa möjliga ljud, men vill ni göra något att visa upp på festivaler & försöka komma nånstans med så rekomenderar jag VARMT att lägga lite på att hyra in riktigt bra saker.

Det är lätt att underskatta ljudets betydelse i film, & det kan få katastrofala följder om man har otur.

 

Anyway, good luck!

Länk till kommentar
Share on other sites

Fräckt, den där apparaten har jag aldrig hört talas om.

http://www.easternelectronics.co.uk/pmd660.htm

 

Den har ju iaf xlr ingångar och +48V matning. Men mikförstärkarna kanske man ska akta sig för. Men man kan ju ändå använda den som media. Spelade ju in på flashkort väl eller microdrives. Får se till att man har tillräckligt med utrymme då bara så att man klarar sig. Och hoppas att wave formatet är okomprimerat.

ALC´n skall man nog akta sig för, jag vet bara en aparat där den fungerar ok, faktiskt överaskande bra (vilket inte betyder att jag använder den) och det är på Dvc-pro kamerorna.

Att hyra in en pd4´a kostar c:a 800:- om dagen, och kanske 2000 i veckan. Så det är endel pengar om man inte har någon budget.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Spela in i Stereo! Det blir jätteskillnad om man jämför med panorerade monoinspelningar.

 

MD är inte att rekomendera, tyvärr, det snålkodar.

 

Det finns ett jättebilligt stereopar från Behringer som kostar 900:- från tyskland. på http://www.thomann.de/

 

Paret heter Behringer C2

 

Vi testade paret i studion idag(!) och det lät väldigt bra järmfört med dem bästa mickarna vi har som referens (AKG480).

 

Priset kanske är lite avskräckande för den som inte hört dem.. men jag kan säga som så här.. inom ljudteknik får man nästan aldrig vad man betalar för.. det finns så jävla mycket skit.

 

Köp dem och spela in med laptop.. det är mitt tips!

 

Detta är njurar. Jag är ingen expert på riktade mikrofoner eftersom jag jobbar i (musik)studio.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...