Gå till innehåll

Början av mitt första manus: "drömmer"


Ecclipse

Recommended Posts

Det är bra att du har börjat skriva. Fortsätt med det. Skriv så mycket du kan och hinner. Det är också viktigt att du, som Jolle skriver, läser andra manus. Så många som möjligt. På så sätt får du mer känsla för strukturen och vad som behövs skrivas ner i ett manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett tips är att skaffa ett program för manusskrivande eller en manusmall för Word. Det är jobbigt att läsa när formatet är så konstigt (varför punktlistor och kursiv stil?). När det gäller formatet så ska man inte ha en egen stil utan hålla sig till Hollywoodstandarden.

 

En annan sak att tänka på är att i manuset ska det stå vad som händer, alltså exakt det vi ser och hör som åskådare till filmen. Jag har hört tipset att låtsas att man ser den färdiga filmen och skriver ner vad man ser och hör när man skriver ett manus. Det kanske funkar.

 

Jag tänker t.ex. på "när inte Erik har rest sig efter 5 minuter blir Per lite orolig". Du menar väl inte att publiken ska sitta och titta på den liggande Erik i fem minuter? Hur visar du att det har gått fem minuter på filmspråk?

 

Det är också bra om du första gången en karaktär dyker upp talar om lite info som åtminstone ålder och gärna lite utseende och karaktär. Om du bara skriver Erik så tolkar jag det som en 26-årig man, vilket blev fel när det visade sig att han gick i sjuan. :-)

 

När det gäller innehållet har jag inga kommentarer eftersom det är så kort.

Länk till kommentar
Share on other sites

INT. TORRBOLL - DAG

 

Om man skriver manus med avsikt att skicka in det eller göra "seriösa" försök så är ju Hollywood-mall perfekt! Men generellt så hänger JAG inte upp mig på om nån skriver:

 

Niklas (skriker): Vilka inskränkta jävlar!

 

i stället för

 

NIKLAS

Vilka inskränkta jävlar.

 

Men det är klart, ska man vara seriös så ska man använda de tråkiga formatregler som finns, med typsnitt, storlek, radbrytningar + bjäffs.

 

=)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyvärr så hänger vissa andra upp sig på det, exempelvis jag själv ;)

Det är betydligt lättare att läsa det när man använder sig av standardmallen, det blir mer överskådligt. Men visst, om det bara är du själv och ett par kompisar som inte har några högre ambitioner så spelar det väl egentligen ingen roll.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kanske verkar oviktigt, men om man vill att andra ska läsa det man har skrivit så kan man ju ha den vänligheten att göra det så lätt som möjligt för dem. Formatreglerna finns just för att man inte ska behöva tolka nya skrivsätt varje gång. Det är ingen jättehög tröskel, men lite mer svårläst blir det alltid. Och vad finns det för skäl att inte följa reglerna?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej man behöver inte bryta mot reglerna om man kan dom, men kan dom inte reglerna så kan dom inte och Då ska dom självklart lära sig.. in time. Men det finns många ambitiösa personer som gör film som ej använder sig av alla regler till fullo - precis som det finns personer som inte har ett barr att berätta som gör "formatriktiga" manus. Ja det finns alla typer de.

 

Men det är rätt, ska man ge bort manuset till en annan regissör så blir han nog inte glad om det står exakt vilka vinklar som ska användas o. dyl. Men ska man köra själv å inte posta det på "Kolla mitt manus" så kan man nog bryta mot LITE regler?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...