Gå till innehåll

framtidsfilm


ghijohansson

Recommended Posts

En person vill göra kortfilm som utspelar sig i framtiden.

 

Själv får jag i genomsnitt 3 idéer per vecka, som jag skriver ner. Skulle tippa att jag har skrivit ner 1,300 idéer. Varav en minoritet utspelar sig i framtiden. Så jag skickade tiotals idéer till honom.

 

Dessutom föreslog jag att han googlar

paleofuture

för att hitta en engelskspråkig hemsida med gamla felaktiga framtidsförutsägelser.

 

Angående gamla felaktiga framtidsförutsägelser så finns ju även böcker

http://libris.kb.se/subjecttree_node.jsp?code=Op

 

Jag har inte kunnat stå emot frestelsen att fundera vidare. Någon som vill diskutera?

 

För ett år sedan förekom ju tävling kring kortfilm som utspelar sig år 2121. Följande uppslag skickade jag då till ett antal personer. Vill någon mer använda dem, så varsågod.

 

1. När vår planet äntligen får världsregering så tycker utomjordingarna att det är dags att höra av sig. Tid och plats för landning bestäms. Jordens politiska ledning är på plats. Dessa mäktiga personer inser ej att det är utomjordingarnas kelsjuka sällskapsdjur som först lämnar rymdskeppet.

2. Föryngrande medicin skapas. Men den är fruktansvärt dyr. En av de få som har möjlighet att skaffa medicinen drabbas av placebo eftersom hens underlydande stjäl medicinen.

3. Åtalad nekar och hävdar att hen blev nedslagen på brottsplatsen av dem som begick brottet. Hen ber domstolen använda tidsmaskin för att verifiera. Åklagaren och domaren är dock överens om att bevisningen är så god att det är onödigt offra pengar på tidsresa. De har heller ingen lust att skjuta upp domslut tills tidsresande blivit billigare. Efter fällande dom får publiken klart för sig att domarens son och åklagarens son gemensamt utförde brottet.

4. Politiskt attentat resulterar i operation av skadade. Efteråt finns två politiska fiender i samma kropp.

5. Pga lagändring kan skuldsatta människor säljas som slav, varpå de anhöriga övertar återstående skulder. En fodringsägare inser dock för sent att det förekommer så mycket ingifte bland rika människor att hen själv hamnar bland de betalningsskyldiga.

6. Teleportationsmaskin har uppfunnits. Så man upptäcker ett annan universum där det mesta liknar vårt universum. En skillnad är dock att personen som i vårt universum uppfann teleportationsmaskinen i det andra universumet är en farlig galning.

7. Medelålders man blir arbetslös. Då dottern trivs med att jobba som astronaut så utbildar han sig till det. När han ska ut på praktik får han dottern som arbetsledare.

8. En astronaut försöker tjäna pengar på att smuggla med sig sällskapsdjur till Mars. Men sällskapsdjuren rymmer, så det gäller att hitta dem innan de biter sönder rymdskeppets kablar.

9. Jorden har fått gemensam regering, som dock vägrar åtgärda problemet att det finns så mycket rymdskrot i omloppsbana att det börjar bli trassel att använda satelliter. Varpå en bit rymdskrot faller ner, och kraschlandningen resulterar i en explosion som avslöjar statschefen i pinsam situation.

10. En person får tag i kokbok från 1900-talet. Hen vill prova den så inbjudningar skickas ut. De tilltänkta gästerna tycker idén är så motbjudande att ingen kommer.

11. Barn måste familjehemsplaceras. Placeringen blir i bostad där robot agerar förälder.

12. Familj är samtidigt bjuden på både bröllop och begravning. Familjen dubblerar sig genom att tillfälligt hyra robotar. Varpå halva familjen går på bröllopet och den andra halvan på begravningen.

13. Robot anlitar advokat för att få skilsmässa från människa efter att ha tvingats till giftermål.

14. Så lite konflikt mellan olika religioner att präst certifieras för att arbeta enligt flera helt olika samfunds tro.

15. Bostäder byggs så att renovering underlättas. Varpå dålig lukt uppstår i lägenhet. För att hitta felet demonteras bokstavligt talat hela lägenheten.

16. Parapsykologisk forskning har nått dithän att det blivit möjligt att kontakta de dödas andar. Beskedet blir att även i dödsriket kan man dö, och ingen vet vad som händer då.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Hej,

jag tänker skriva en kortfilm. Ser dina idéer och ett par  tycker jag om. 
Jag märker hur trög min idébank arbetar. Jobbar med att bli enkel att förstå, vara övertygande och lösa problem. Fel sida av hjärnan har tränats länge. Så jag tar ett par och skriver något. 
 

Tack för att du delar med dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...