Gå till innehåll

One last drink


Recommended Posts

Nu har jag hunnit läsa.

 

På försättssidan ska även din kontaktinformation finnas. I övrigt finns inte så våldsamt mycket att protestera mot när det gäller formalia. Men tänk på att det är lättare att korrekturläsa pappersutskrift än datorskärm.

 

Vad värre är att jag undrar en sak. Vad är den litterära poängen?

 

Om du har svårt för att besvara den frågan så har jag ett förslag. Ändra så mycket att din berättelse kan sättas upp av en amatörteater. Under repetitionerna lär du få kommentarer från deltagarna.

 

Då du planerar att skriva fler korta manus så har jag ett råd. Läs vandringssägner/klintbergare. De är lagom långa för att bli några minuter om de filmas. Finns föga uppladdat på svenska men du hittar desto mer om du googlar

urban legends

eller ännu hellre

modern urban legends.

 

Jag har drygt 4,000 sådana i min dator. Mycket inspirerande.

 

Försök bli kompis med folk som spelar in. Så att du lär dig vad som fungerar i praktiken. Kontakta närmaste filmskaparförening. Erbjud dig att hjälpa till.

 

Erbjud dig gärna att skådespela eftersom du då tvingas lära dig förstå hur andra manusförfattare menar. Själv har jag skådespelat flitigt i mina nollbudgetfilmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Super tack att du tog din tid att läsa och tack för respons. Om jag tyder din fråga "Vad är den litterära poängen" korrekt så undrar du över varför jag skriver och isåfall vilket syfte ska textetna ha (film, teater osv)?

 

Jo, jag har som mål att skriva en långfilm på ca 90sidor. Men innan jag riktigt går så långt så vill jag göra korta sketcher/short-films, och ladda upp för kritik så att kan testa och se om det är något som jag kan förbättra. Sedan just i det här manuset så finns det ingenstans jag skulle vilja gå vidare med det.

 

Men du, jag har en fråga eller ja, typ två. Såg tidigare i andra inlägg att du har gjort sketcher? Skulle man kunna få läsa en sådan? Sedan, känner jag att jag hamnar i någon slags "loop" där endast använder väldigt få och korta adjektiv och gärna skriver t, ex " Simon går upp för trappan, in på sitt rum och lägger sig i sängen. O.S Simons mamma ropar från nedervåningen " Simon! Det är mat nu! ", Simon skyndar sig ned för trappen".

 

Som exempelet visar och för att förtydliga vad jag menar så är det jag använder namnet på karaktären alldeles för mycket. Hur ändrar sådana beteenden? (Kan skicka en slumpmässig sida från manuset för att visa)

Länk till kommentar
Share on other sites

Trevligt att du uppskattar det jag skrev.

 

Angående hur du ska bli kvitt dina brister. Träna, träna, träna. Spela in en minutfilm, kolla vad som blev bra respektive dåligt. Skriv nytt manus. Spela in. Osv.

 

Angående de manus jag skänker bort. Är det följande postning som ger dig problem :

 

"

Några personer har berättat att de ej kunnat ladda ner mitt dokument med manus.

 

Aktuell adress för dokumentet är

http://www.slowlifefilm.se/2015/05/14/ghi-johansson-2/

Bara klicka där det står "ladda ner". Fungerade när jag provade med en dator som har WinXP och Google Chrome.

 

Den som misslyckas med att ladda ner kan ge mig sin e-postadress så skickar jag manus som e-brev.

"

Länk till kommentar
Share on other sites

Oskriven regel när du skriver på engelska. Undvik -ng. Med andra ord istället för walkiNG - walks. Charlet walks in, Charlet enters the room.

 

Tack, kom på det jag också. Sedan också att det var många missade S som liftS, walkS, mm. Något jag får tänka på nästa gång :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var ett snyggt och välformaterat manus. Som sagt ovan på är det bättre att skriva "walks" än "is walking" och lite sånt.

Först saknade jag någon form av miljöbeskrivningar, men allteftersom jag läste så insåg jag att det inte behövdes för historien.

 

Men, jag förstår inte historien. Jag har läst igenom manuset två gånger nu utan att riktigt få någon ordning på det.

Hon kommer hem, hör ett skott och hittar sin man död genom självmord i sovrummet. Okej. Hon blir förtvivlad.

Mitt i utskvätt blod, hjärna och skallben så hittar hon en flaska champange under honom? Med en penisformad kork... Eh... Hennes reaktion tyder på att hon tror att Markus skojar med henne, eftersom hon tar flaskan, korkar upp och dricker. Fast hur skulle hon kunna tro det, när halva hjärnan är bortskjuten? Men hennes reaktion tyder på att hon tror det är ett skämt.

Sen kommer Markus hem! Vem f**n är det då som ligger död i deras sovrum och som Markus inte är ett dugg beskymrad över?

 

Som jag ser det, gör klart om det är ett tragikomiskt manus eller en skräckhistoria. Är det ett spöke som kommer, eller är det någon annan som dött i deras sovrum.

 

OM hon tror att Markus verkligen är död och dricker champage, krypandes runt i en blodig säng, visa på det absurda i hennes agerande, som att påpeka att allt blir blodigt, utan att hon tycks märka det.

Om hon tror att Markus skämtar skulle hon säkert inte vilja söla ner sig.

 

Och seröst, vad är det för en sinnesrubbad människa som plockar upp en skallbit? Få det inte att låta naturligt, snälla. Det är det inte. Är det del av något absurt, visa på det absurda.

 

Om du bara ser till att pinpointa genre och minskar förvirringen, tror jag att du kan ha något riktigt bra på gång här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var ett snyggt och välformaterat manus. Som sagt ovan på är det bättre att skriva "walks" än "is walking" och lite sånt.

Först saknade jag någon form av miljöbeskrivningar, men allteftersom jag läste så insåg jag att det inte behövdes för historien.

 

Men, jag förstår inte historien. Jag har läst igenom manuset två gånger nu utan att riktigt få någon ordning på det.

Hon kommer hem, hör ett skott och hittar sin man död genom självmord i sovrummet. Okej. Hon blir förtvivlad.

Mitt i utskvätt blod, hjärna och skallben så hittar hon en flaska champange under honom? Med en penisformad kork... Eh... Hennes reaktion tyder på att hon tror att Markus skojar med henne, eftersom hon tar flaskan, korkar upp och dricker. Fast hur skulle hon kunna tro det, när halva hjärnan är bortskjuten? Men hennes reaktion tyder på att hon tror det är ett skämt.

Sen kommer Markus hem! Vem f**n är det då som ligger död i deras sovrum och som Markus inte är ett dugg beskymrad över?

 

Som jag ser det, gör klart om det är ett tragikomiskt manus eller en skräckhistoria. Är det ett spöke som kommer, eller är det någon annan som dött i deras sovrum.

 

OM hon tror att Markus verkligen är död och dricker champage, krypandes runt i en blodig säng, visa på det absurda i hennes agerande, som att påpeka att allt blir blodigt, utan att hon tycks märka det.

Om hon tror att Markus skämtar skulle hon säkert inte vilja söla ner sig.

 

Och seröst, vad är det för en sinnesrubbad människa som plockar upp en skallbit? Få det inte att låta naturligt, snälla. Det är det inte. Är det del av något absurt, visa på det absurda.

 

Om du bara ser till att pinpointa genre och minskar förvirringen, tror jag att du kan ha något riktigt bra på gång här.

 

Super tack för feedback. Haha, låg och vänta på att någon skulle kommentera på historien. Grattis btw på filmmanuset du skriver, lät väldigt intressant. Så, Charlet har schizofreni där hon i vissa stunder i livet inbillar (hallucinationer och paranoia) sig att hon har en "man" som tog livet av sig. Men ser nu att det kanske kan gå att göra om denna till en någon form av en psycho-thriller. Något som kan vara intressant, med tanke på set-upen jag har just nu så kan jag i stort sett bara backa bandet och ta från några dagar innan samt ändra om climaxen lite.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...