Gå till innehåll

Passande videoredigeringsprogram för reportage och egna youtube projekt?


Stenivo

Recommended Posts

Redigeringsprogram

 

Vi är en daglig verksamhet som ger ut en tidning i både tryckt format och webb version.

Planerna är att börja sända intervjuer och reportage på video också.?Det skall också användas till deltagare med egna projekt.

 

Det är ett stort spann på deltagare när det gäller erfarenhet.

De som skapat video, för youtube till de som aldrig gjort det förr, men som har förmåga.

 

Vi kommer att använda "Windos" men det är bra om programmen funkar för Mac OS.

 

Har kollat en hel del på webben, det finns många förslag och många idéer, djungel. Därför skulle det vara tacksamt att höra vad ni rekommenderar.

 

Vi tänkte börja med att filma intervjuer inomhus i vår s.k. studio.

Med tiden vill vi även gå ut och göra reportage.

 

Vi kommer att ha 2 kraftfulla ”Windos” datorer. ?Så vi kan använda program som kräver kraft.

Men vi behöver också förslag program som kan användas på mindre starka datorer och har ett bra pris. Detta för att deltagare också skall kunna jobba hemma med sina projekt.

 

Vi behöver inga overkill programm men samtidigt tillräckligt bra för ändamålen.

Det kanske inte räcker med ett program för att täcka in behovet.

 

Program som vi har tittat lite på

Filmora

Movavi

Da vinci

Adobe Premiere Pro

Även iMovie och Final cut Pro (som jag har använt tidigare, Mac)

Länk till kommentar
Share on other sites

Da Vinci Resolve Lite är gratis, men inte särskilt lätt att lära sig.

 

Adobe Premiere Elements är lillebror till Pro, och kostar runt tusenlappen. Finns för både Windows och Mac. Mycket kompetent. Jag har använt det för att skapa flera TV-serier, och nu senast även tre långfilmer. Det är gjort för att vara lätt att lära sig.

 

Obs en viktig detalj. Det finns många olika tekniska standarder för videoformat. Du måste kolla att det redigeringsprogram du väljer kan hantera de videofiler som din kamera levererar. Har du redan valt videokamera så gör du så här. Stoppa in videofiler i datorn. Ladda ner provversion av det betalprogram du tänkt köpa. Kolla att allt fungerar. Fungerar det så köper du sedan programmet på Skiva. Skivan behöver du nämligen om något går galet.

 

Dessutom kan du tvingas uppdatera drivrutiner på datorn för att programmet ska fungera smärtfritt.

 

Enklast om du besöker någon filmskaparorganisation, exempelvis föreningsdriven lokal-TV-station. Där finns många som befinner sig i motsvarande situation.

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis sån här tråd jag letade efter.

Jag funderade lite på Windows movie maker, är ju gratis, men vet ju inte om det är tillräckligt bra för att man ska sätta sig o lära sig det programmet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående Windows moviemaker. Det är lättast att lära sig ett redigeringsprogram om du tidigare lärt dig ett annat. Och det är lättast att lära sig det program som är klenast. Så jag kan se en poäng med att först lära sig det triviala Windows moviemaker, och först därefter betala för Adobe Premiere Elements, eller något annat.

 

Angående hur kraftig hårdvara som behövs. Jag redigerar på laptop, och den enda begränsningen är hårddiskens hastighet. Jag har en hårddisk i två partitioner, vilket inte är roligt. Men jag har likväl kunnat göra häftiga trickfilmningseffekter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...