Gå till innehåll

Åtgärder att ta till vid planerad filminspelning? ( corona )


Recommended Posts

Hej! Jag undersöker vad man kan använda sig av för åtgärder för att minska smittspridning av Corona under filminspelning och då menar jag inte bara '' tvätta händer '' eller hålla avstånd.

Söker någon som kan tänka outside the box och komma med smarta knep för hur man kan fortsätta göra arbetet säkert för skådespelare & team.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tror inte det går att planera bort smittorisken då viruset är så lätt och litet att det kan distribueras via luftströmmar. Det är nog i första hand därför som så många i tätbefolkade områden i världen blivit sjuka. Tänk shopping gallerior, bussar, tunnelbana, skolsalar etc etc. Det kan tydligen fara så lågnt som upp till 4 meter med hjälp av luften och kan ta upp till 14 dagar att fatta att man är smittad och man är smittbärare hela tiden. Utöver den tisken så har du kontakt och dropp smitta. Det finns heller ingen säker info att hitta om vi verkligen blir imuna så resonemanget om flockimunitet kanske inte stämmer.

 

Kort sagt jag tror man ska låta bli att samlas överhuvudtaget till vi vet mer. Jag snackade med folk från england, holland och usa igår kväll och det är inte skoj där. Över 100 000 döda ovanpå alla annan vanlig sjukdom på bara några månader pekar på att det är riktigt seriöst farligt det här och speciellt för äldre multisjuka så även om man själv överlever så kan man ha ihjäl nån annan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyvärr, de enda råd som finns är så triviala att de hjälper föga.

 

Planera så att antalet personer på inspelningsplatsen minimeras. Exempelvis göra mer i redigeringsdatorn efteråt.

 

Välj inspelningsplats så att deltagarna slipper använda kollektivtrafik för att ta sig dit.

 

Och liknande triviala råd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då det var ett tag sedan jag senast använde min trickfilmningsdräkt så glömde jag först bort den. Sådana dräkter täcker ju hela kroppen. Kostar inte många hundralappar. Du kan fundera på om din situation är sådan att det skulle passa dig att be samtliga deltagare att iföra sig sådan dräkt. Själv har jag funderat på att ta på dräkten och sedan intervjua folk ute på stan om viruspaniken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...