Gå till innehåll

Den Elektriska Stolen


Bilal

Recommended Posts

Läste bara som hastigast, så jag ska läsa vidare i morgon.

 

Som komiker är jag egentligen fel person att kommentera den typ av manus du skrivit, men två saker är tydliga. Dina scenanvisningar är på tok för långa. Även dina repliker blir ofta väl långa.

 

Får se vad jag vill lägga till när jag läst vidare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag hunnit läsa.

 

Formalia.

Titel ska bara nämnas en gång, på försättssidan.

Datum ska ej sättas ut.

 

Språkligt.

Det heter bödeln, inte avrättaren.

All meningar ska avslutas med punkt.

 

Allmänt.

Undvik att skriva kameravinklar.

 

Konstnärligt.

Jag ser ingen ordentlig slutpoäng.

 

Så där skulle jag lätt kunna fortsätta. Men ett generellare tips. Anslut dig till någon grupp som skapar film. Genom att deltaga i inspelningar så lär du dig vad som fungerar i praktiken. Enligt manuset finns du i Landskrona. Det finns en filmskaparförening i Helsingborg och en föreningsdriven lokal-TV-station i Malmö. Kontakta någon av dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Ursäkta att det tagit lite tid.

 

Titel-sidan, skriv inte ut version och absolut inte "grovmanus" om du ska lämna det vidare. Du ska visa upp det bästa du kan åstadkomma, och ett färdigt manus. Så här, i de här sammanhangen är det väl skapligt okej, men inte annars.

 

Om man tittar på första scenen så har jag följade synpunkter som går igenom i hela manuset.

* Du ger för många kameradirektiv. Beskriv kort vilket intryck man får av rummet, av personerna närvarande, typ i den ordning du vill att det ska filmas.

* Dela upp stycken med action-text mer, så att man får ett intryck av tempo. En sida är en minuts film. Jag skulle vilja ha åtminstone 30 sekunder innan han pratar, dvs en halv sida.

* Tala inte om hur skådespelaren ska prata om det inte är av yttersta vikt för historien - som t ex att man gapar i ett bibliotek, pratar med normal röst med någon bredvid under en gudstjänst eller liknande.

* När du presterar nya karaktärer, skriv ut namnet/benämningen direkt. Inte först MÄN och sedan AVRÄTTAREN. Skriv istället "AVRÄTTAREN står vid sidan om, välvårdad, i femtioårsåldern (om nu åldern är viktig).

 

Vilken tidsperiod utspelar sig denna?

Befälhavaren verkar vara en mesig man utan någon som helst pondus. Är detta avsikten? En man med pondus skulle ha sagt "Tystnad!" och salen hade blivit tyst. Han känns mer som en osäker skolfröken som försöker få tyst på en orolig klass.

Avrättningar följer alltid en ritual, formellt, korrekt. Det här känns som någon som ska hålla ett föredrag. Faktum är att det är osmakligt lättsamt alltihopa.

Varför skulle Bödeln bry sig om var fången befinner sig mentalt?

"du har blivit

dömd till döden av en jury av

dina kamrater, en dom införd av

en domare med god rykte i detta fängelse."

Känns som en dålig översättning av vad som sägs i Gröna Milen. "Jury of your peers" är inte jury av dina kamrater, det är jury av dina jämbördiga, typ. Dvs. Det är inte ett gäng överklassnubbar som dömt en underklasskille till döden. Och det är gott rykte i Staten inte Fängelset. Fängelset har inget med det hela att göra.

 

Varför skulle bödeln lysa med en glödlampa i ansiktet på honom? Hade inte fången en mask för ansiktet? Då syns väl inte ögonen?

 

Elektriska stolen är ingen maskin, lika lite som en glödlampa.

 

Det känns som att det skulle kunna vara en spännade historia, men den slutar helt obegripligt. Och denne avrättare som är ett riktigt svin, det känns inte trovärdigt om han inte hade personlig koppling till fången, och då skulle han inte fått hålla i avrättningen. Men framför allt att det inte leder någonstans. Okej, tjejen har magiska krafter och... hur ska hon rädda killen permanent? Och varför vill hon rädda honom?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...