Gå till innehåll

Förvandla novell till långfilm


Recommended Posts

Tror ni andra att det går att övertala något svenskt filmbolag att spela in nedanstående novell? Jag har gott om anteckningar för ytterligare scener. Och jag tar gärna emot förslag på förbättringar.

 

För filmversionen har jag tänkt mig att en student somnar under vetenskapshistorisk föreläsning, och drömmer. Samt att lillpigan är huvudperson, inte brevskriverskan.

 

Novellen är en pastisch som skulle ha varit trovärdig kring år 1900. Inspiration hämtade jag från Edgar Rice Burroughs' romaner om John Carter på Mars.

-

UTOMJORDISK LILLPIGA

 

torsdag 10 december 1896

 

Kära syster

 

Jag ska gifta om mig, med kyrkoherden. Låt mig förklara varför.

 

I augusti hände något otroligt. Min lillpiga Jenny skrek när hon höll på att brinna inne. Sedan blev det tyst. Varpå hon dök upp ur tomma intet, utomhus. Ytterligare en likadan flicka kom, och nästan likadant klädd. Jenny var förvånad och lättad. Den andra flickan var enbart förvånad. Hon försvann. Jenny försvann men kom tillbaka. Ytterligare två flickor kom, Jennys avbilder, och nästan likadant klädda. Alla försvann. Jenny kom tillbaka chockad.

 

Hon berättade. När det börjat brinna så hade hon önskat sig bort. Då försvann hon till en märklig plats. Där såg hon den första flickan. Förvånad hade hon backat flera meter och önskat sig därifrån. Då kom hon tillbaka hit. Flickan kom efter. Hon blev förvånad så hon önskade sig bort, och hamnade hos den sista flickan. Förvånad försvann Jenny dit. Sedan kom de hit. Den sista flickan stack förvånad tillbaka hem. De andra följde efter. Varpå Jenny erinrade sig sina plikter.

 

Brandsläckningen misslyckades så jag kontaktade försäkringsbolaget.

 

Sedan gick jag till kyrkoherden. Djävulens bländverk, svarade han. Flickorna bevisade att de troget ber sina böner. Så han skrev till en professor i Lund.

 

I tre veckor brevväxlade vi med professorerna i Lund. Flickorna for fram och tillbaka, varpå kyrkoherden skrev ner allt de berättade om de två platser där de två andra flickorna hör hemma. Professorerna fick intrycket att den ena bor på Venus och den andra på Mars. Flickorna fick tydligen förmågan till astral projicering när de första gången "var på kvinnors vis".

 

Professorerna uppmuntrade oss att experimentera. Flickorna flyttade saker mellan planeterna.

 

Jenny var inte längre lika lydig eftersom hon fått förmågan att lämna mig och dessutom hade stöd av de andra flickorna.

 

Professorerna erbjöd ett vad. Tjugo kronor för att ta med Jenny och visa att det inte är fusk. Vi besökte Lund. Jag vann vadet.

 

Efter besöket i Lund kom drivor med post. Flickorna for fram och tillbaka med brev mellan planeterna. Pengarna jag fick behövdes eftersom försäkringsbolaget slöade.

 

Sedan ny resa till Lund, mot betalning. Flickorna flyttade många lådor.

 

Efteråt berättade professorerna. Flickorna flyttade recept på läkemedel. På Venus finns botemedel mot "fransosen". Botemedlet vill professorerna börja tillverka här på Jorden. Det var så skamlöst att jag avskedade Jenny. Otroligt nog anställde kyrkoherden henne trots att hon blivit uppkäftig.

 

Angående branden. Försäkringsbolaget vägrade betala. De ansåg att det var mitt fel eftersom jag druckit vin. Så oförskämt. Jag anlitade advokat inne i stan.

 

Kyrkoherden ville köpa sankmarken vid ån. Jag sålde eftersom jag behövde pengarna. Sedan fick jag veta hur allt hänger ihop. På Venus finns ett välsmakande sädesslag som liknar ris och här på Jorden växer vilt i norra Amerika. Det ville kyrkoherden odla och sälja. Varpå han var så fräck att han lejde mina drängar och pigor. Utan arbetskraft blev jag tvungen att sälja allt till kyrkoherden.

 

Vi skrev kontrakt på banken. Jag fick löfte om betalt om en månad, med ränta under tiden. Kyrkoherden hade fått ihop pengar genom banken, med marken som garanti.

 

En vecka senare var bankens och försäkringsbolagets direktörer försvunna. Konkurs, så bröderna stack efter att ha hjälpt varandra att luras. Jag lär inte få några pengar. Efter försäljningen har jag bara kvar mina personliga tillhörigheter.

 

Eftersom advokaten förvaltar bankens konkursbo så måste kyrkoherden bums återbetala lånet. Kyrkoherden tvingades sälja marken till advokaten.

 

Sedan kom katastrofen. Genom att flytta saker mellan planeter så anses Jenny ha gjort sig skyldig till både smuggling och olaga postbefodran. Hon har begått brotten på uppdrag av sin arbetsgivare. Så jag skriver medan jag och kyrkoherden sitter häktade.

 

Advokaten hade anmält oss. Samtidigt bad han kunglig majestät om att få bli generalkonsul för Venus och Mars, så kan han lagligt flytta vad han.

 

Landshövdingen agerade mellanhand. Majestätet gjorde torpardottern till generalkonsul. Landshövdingen berättade för Jenny att visst är hennes pappa hennes förmyndare. Dessutom måste hon lyda sin husbonde. Men då måste de sluta blanda ihop flickorna. Det kan de inte.

 

Advokaten blev snopen. Dessutom är Landshövdingens ynkrygg till son två år äldre än torpardottern. Ett snyggt framtida par.

 

Tyvärr har det gått lika lyckosamt för de två andra flickorna.

 

Den ende advokat som finns att tillgå är han som anmälde oss. Han räknar med att vi har svårt för att betala. Så han åtog sig fallet under förutsättning att jag gifter mig med kyrkoherden. Då blir det ju bara ett fall. Kyrkoherden är änkling så man kan ju säga att vi befinner oss i samma situation. Därför hoppas jag att du kan komma till häktet på lördag 19 december, som bröllopsvittne. Var snäll tag med fem kronor till advokaträkningen.

 

Angående mina framtida "äktenskapliga plikter". Kyrkoherden är villig att vänta tills han botats från "fransosen".

 

Din tillgivna syster

Länk till kommentar
Share on other sites

Är svårläst. Tom. bara första sidan formaterat + logline, skulle vara lättare, om att ge en halv-pålitlig kommentar. Generellt, tror jag du skall förankra det i Sverige och undvika Hollywoodspektakel om det skall ha chans att produceras i Sverige. Speciellt om det behöver en större budget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för kommentarer.

 

Logline. Visst. Vad tror du om följande?

"Vad skulle din mormors mormor ha gjort om hon kunnat besöka andra planeter och där hitta sin dubbelgångare?"

 

Angående svårläst. Menar du att jag skulle vänta med att nämna lillpigans ökande respektlöshet till slutet? Respektive vänta med att nämna försäkringsbolagets ovilja att betala?

 

Formatering. Var snäll utveckla. Jag skrev novellen som ett brev just för att det skulle bli så kort som möjligt.

 

Hollywood. Jag förstår ej vad du menar. Specialeffekter är ju numera billiga så jag hade tänkt mig en mycket liten budget. Med min bakgrund som inspelare av nollbudgetlångfilmer så är jag van vid att minimera kostnaderna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gärna. Loglines förväntas skrivas på ett speciellt sätt. Din är nu vad dom kallar en Tag-line.

 

Generellt skall du skriva så att läsaren ser bilder framför sig. Då funkar det. I Hollywood är pengar allt. I Sverige ser du högst upp på Filminstitutets sida att dom stödjer VÄRDEFULL film. Det betyder vad det betyder. Berättelser förankrade i det Svenska samhället?

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst, jag kan ändra till :

"Tänk dig att din mormors mormor hade kunnat besöka andra planeter. Där hittar hon sin dubbelgångare."

 

Värdefull film som betyder att spegla dagens samhälle. Jodå, jag anar vad du menar. Men även barnfilm är prioriterat.

 

I övrigt blir du nog tvungen att "skriva mig på näsan" vad du menar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då jag är osäker på vad du menar att jag bör ändra så skrev jag en ny version. Varsågod och berätta om det blivit bättre eller sämre.

-

UTOMJORDISK LILLPIGA

 

torsdag 10 december 1896

 

Kära syster

 

Jag ska gifta om mig, med kyrkoherden. Låt mig förklara varför.

 

I augusti hände något otroligt. Min lillpiga Jenny skrek när hon höll på att brinna inne. Sedan blev det tyst. Varpå hon dök upp ur tomma intet, utomhus. Ytterligare en likadan flicka kom, och nästan likadant klädd. Jenny var förvånad och lättad. Den andra flickan var enbart förvånad. Hon försvann. Jenny försvann men kom tillbaka. Ytterligare två flickor kom, Jennys avbilder, och nästan likadant klädda. Alla försvann. Jenny kom tillbaka chockad.

 

Hon berättade. När det börjat brinna så hade hon önskat sig bort. Då försvann hon till en märklig plats. Där såg hon den första flickan. Förvånad hade hon backat flera meter och önskat sig därifrån. Då kom hon tillbaka hit. Flickan kom efter. Hon blev förvånad så hon önskade sig bort, och hamnade hos den sista flickan. Förvånad försvann Jenny dit. Sedan kom de hit. Den sista flickan stack förvånad tillbaka hem. De andra följde efter. Varpå Jenny erinrade sig sina plikter.

 

Jag frågade kyrkoherden. Djävulens bländverk, svarade han. Flickorna bevisade att de troget ber sina böner. Så han skrev till en professor i Lund.

 

I tre veckor brevväxlade vi med professorerna i Lund. Flickorna for fram och tillbaka, varpå kyrkoherden skrev ner allt de berättade om de två platser där de två andra flickorna hör hemma. Professorerna fick intrycket att den ena bor på Venus och den andra på Mars. Flickorna fick tydligen förmågan till astral projicering när de första gången "var på kvinnors vis".

 

Professorerna uppmuntrade oss att experimentera. Flickorna flyttade saker mellan planeterna. Jag erbjöds ett vad. Tjugo kronor för att ta med Jenny och visa att det inte är fusk. Vi besökte Lund. Jag vann vadet.

 

Efter besöket i Lund kom drivor med post. Flickorna for fram och tillbaka med brev mellan planeterna. Sedan ny resa till Lund, mot betalning. Flickorna flyttade många lådor. Efteråt berättade professorerna. Flickorna flyttade recept på läkemedel. På Venus finns botemedel mot "fransosen". Botemedlet vill professorerna börja tillverka här på Jorden. Det var så skamlöst att jag avskedade Jenny. Otroligt nog anställde kyrkoherden henne.

 

Varpå kyrkoherden ville köpa sankmarken vid ån. Jag sålde eftersom jag behövde pengarna. Sedan fick jag veta hur allt hänger ihop. På Venus finns ett välsmakande sädesslag som liknar ris och här på Jorden växer vilt i norra Amerika. Det ville kyrkoherden odla och sälja. Varpå han var så fräck att han lejde mina drängar och pigor. Utan arbetskraft blev jag tvungen att sälja allt till kyrkoherden.

 

Vi skrev kontrakt på banken. Jag fick löfte om betalt om en månad, med ränta under tiden. Kyrkoherden hade fått ihop pengar genom banken, med marken som garanti.

 

Handpenningen använde jag för att leja advokaten inne i stan. Försäkringsbolaget vägrade nämligen betala för branden. De ansåg att det var mitt fel eftersom jag druckit vin. Så oförskämt.

 

En vecka senare var bankens och försäkringsbolagets direktörer försvunna. Konkurs, så bröderna stack efter att ha hjälpt varandra att luras. Jag lär inte få några pengar. Efter försäljningen har jag bara kvar mina personliga tillhörigheter.

 

Eftersom advokaten förvaltar bankens konkursbo så måste kyrkoherden bums återbetala lånet. Kyrkoherden tvingades sälja marken till advokaten.

 

Sedan kom katastrofen. Genom att flytta saker mellan planeter så anses Jenny ha gjort sig skyldig till både smuggling och olaga postbefodran. Hon har begått brotten på uppdrag av sin arbetsgivare. Så jag skriver medan jag och kyrkoherden sitter häktade.

 

Advokaten hade anmält oss. Samtidigt bad han kunglig majestät om att få bli generalkonsul för Venus och Mars, så kan han lagligt flytta vad han.

 

Landshövdingen agerade mellanhand. Majestätet gjorde torpardottern till generalkonsul. Landshövdingen berättade för Jenny att visst är hennes pappa hennes förmyndare. Dessutom måste hon lyda sin husbonde. Men då måste de sluta blanda ihop flickorna. Det kan de inte.

 

Advokaten blev snopen. Dessutom är Landshövdingens ynkrygg till son två år äldre än torpardottern. Ett snyggt framtida par eftersom hon blivit uppkäftig sedan hon fick förmågan till astral projicering. Tyvärr har det gått lika lyckosamt för de två andra flickorna.

 

Den ende advokat som finns att tillgå är han som anmälde oss. Han räknar med att vi har svårt för att betala. Så han åtog sig fallet under förutsättning att jag gifter mig med kyrkoherden. Då blir det ju bara ett fall. Kyrkoherden är änkling så man kan ju säga att vi befinner oss i samma situation. Därför hoppas jag att du kan komma till häktet på lördag 19 december, som bröllopsvittne. Var snäll tag med fem kronor till advokaträkningen.

 

Angående mina framtida "äktenskapliga plikter". Kyrkoherden är villig att vänta tills han botats från "fransosen".

 

Din tillgivna syster

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag menade att det finns en viss konkurens, som även du kommer att möta när du skickar in något. Först förväntas du använda logline och synopsis, vilket du nu vägrar. Sedan kan det löna sig att skriva för liten budjet och icke kommersiellt. Fortfarande när jag läser din text finner jag mig själv mest bara skaka på huvudet "vad är detta?", säger min inre röst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Beklagar missförstånd. Jag vägrar inte alls att följa dina råd, för jag vet att du försöker vara hjälpsam. Men jag förstår inte vad du menar.

 

Logline. Föreslå gärna något bättre än det som jag skrev ihop.

 

Synopsis. Vilken längd är populärast hos svenska filmbolag?

 

Visst inser jag konkurrensen. Novellen tillkom därför att det ovanliga inträffade att inspirationen flödade. Så jag skrev det jag kom på. Hade inspirationen inte flödat så hade jag i stället utgått från någon av de idéer som jag räknade med skulle bli lättast att sälja in.

 

Angående hur jag skrivit. Jag försökte helt enkelt skriva på det sätt som jag räknade med skulle göra det lättast att få med händelsekedjan på det mest kortfattade sättet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Beklagar missförstånd. Jag vägrar inte alls att följa dina råd, för jag vet att du försöker vara hjälpsam. Men jag förstår inte vad du menar.

 

Logline. Föreslå gärna något bättre än det som jag skrev ihop.

 

Synopsis. Vilken längd är populärast hos svenska filmbolag?

 

Visst inser jag konkurrensen. Novellen tillkom därför att det ovanliga inträffade att inspirationen flödade. Så jag skrev det jag kom på. Hade inspirationen inte flödat så hade jag i stället utgått från någon av de idéer som jag räknade med skulle bli lättast att sälja in.

 

Angående hur jag skrivit. Jag försökte helt enkelt skriva på det sätt som jag räknade med skulle göra det lättast att få med händelsekedjan på det mest kortfattade sättet.

 

Hej. En logline beskriver filmens kärna av manuset och brukar oftast sträcka sig till max en mening. Synopsis kan vara på 1-2 sidor MAX och där skriver man bara det allra viktigaste om hur filmen börjar, exposition, vad som får karaktären att agera med mera.

 

Det brukar oftast vara så att man skriver 1. Logline. 2. Premiss. 3. Synopsis. 4. Outline och 5. Manuset. En logline brukar oftast beskriva vad karaktären är för något, exempel vis en privat agent som måste besegra något för annars förlorar dem något som vi kallar för stakes. Logline: Karaktär + Goal + Stake, men den ska helst också beskrivas så att det blir en kort historia och ska helst toucha med genre om möjligt, vi tar baksmällan som exempel.

 

Logline: Three buddies wake up from a bachelor party in Las Vegas, with no memory of the previous night and the bachelor missing.

Now they must put together the pieces of the night before and get him to the altar before it’s too late. (The Hangover.)

 

Du har en hel guide här om hur man skriver en logline som jag tyckte var väldigt bra. Du kan även söka via den sidan hur man skriver ett synopsis. https://www.scriptreaderpro.com/script-logline/

 

När det kommer till outline så är det easy cake, du ska skriva scenerna om hur de ska vara uppradade i manuset, men finns säkert en guide där också.

 

Premissen är som en uttökad logline, du kan lära dig den här: https://www.writermag.com/improve-your-writing/fiction/how-to-structure-a-premise-for-stronger-stories/

Premisen brukar oftast bara beskrivas med dem här elementen nedanför.

 

Den goda:

Den onda:

When: Something makes the character to act, what motivates, provokes or drives the character?

The problem:

Goal:

Stakes:

Resultat/Outcome: What does it lead to? Example shark: Force towns folks to allow them to get out and kill

the shark.

 

Ett tips är att inte hoppa på manuset direkt, det bästa är faktiskt att gå igenom dem här logline, premiss och synopsis momenten innan man sätter sig med manuset för då har man mer koll på sin story, man vet vad kärnan är och det blir lättare att berätta. Jag har gjort det misstaget i flera år och var ganska ignorant och ville inte lyssna till andra för jag trodde att jag visste bäst själv och tänkte oftast att om jag bara skriver ett 90 sidors manus och skickar in så kommer det säkert gå bra, men det gick det inte.

Sen jag började göra dem här 3 sakerna som kan ta lite tid men det är värt det så har det hjälpt mig enormt mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag glömde. Du skrev 1-2 sidor för synopsis. Menar du dubbelt radavstånd och 12 punkters typstorlek så att det blir 2 kilobyte per sida?

 

Angående mitt manus. Jag kontaktade två teatrar där jag är känd. Det som är lättast att sälja är det som är lättsamt och för barn. Och jag kan lätt förvandla berättelsen till pjäs. Jag menar att pjäsen utspelar sig på slutet av novellen. Advokaten kallar brevskriverskan och kyrkoherden till möte, varpå de blir överraskade när de får klart för sig läget.

 

Därtill ska jag leta adresser till dem som sysslar med science fiction i Sverige, för att få novellen publicerad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan inte riktigt se framför mig hur den korta text du skrivit ska bli en långfilm. Visserligen har en hel del av Stephen Kings noveller blivit långfilmer, men hans noveller är betydligt längre, ofta kortare romaner. Du vill göra en långfilm på ett brev?

 

En historia har en början, en mitten och ett slut. Jag kan inte riktigt följa historien i brevet.

 

Om du vill kontakta filmbolag behöver du ett manus. Om du inte är etablerad manusförfattare så behöver du visa vad du har att erbjuda. Logline och synopsis behöver du när du kontaktar filmbolaget men när de svarar att de är intresserade vill de se manus och de förväntar sig att du har det klart.

 

Mitt förslag är att du börjar med att skriva manuset till långfilmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ytterligare kommentar.

 

Ja, jag förstår vad som menas med att färdigt manus bör finnas när filmbolag kontaktas. Vissa har sålt in idé. och sedan misslyckats med att gå från logline till manus. Andra har skrivit manus efter ha sålt in sig, varpå filmbolagets situation hunnit ändras så mycket att det ej längre fanns intresse för att köpa.

 

Angående att novellen är så kort. Jag har tidigare skrivit långa manus efter att ha utgått från betydligt kortare anteckningar.

 

Jag pratade med en bekant som är van vid att ha kontakt med manusförfattare. Han var så översvallande vänlig att det var lätt gissa att han försökte säga "Göran, idén duger ej men jag vill att du ska känna dig välkommen när du i framtiden får en bättre idé".

 

Jag förmodar att många av er andra känner igen situationen.

 

Så just nu lutar det åt att jag i nästa vecka skriver en kort sketch, en sammanfattning att arkivera så att jag lätt hittar i framtiden. Då det är samma typ av humor i alla mina manus så är jag benägen att återanvända sådant som jag skrivit tidigare.

 

Och snälla någon, är den första eller den senare versionen av novellen att föredra?

 

Ja, jag förstår. Idén bör läggas till handlingarna. Påminner mig om en sak jag läste. Andelen bra respektive dåliga idéer är ungefär lika stor för både framgångsrika och misslyckade människor, men de framgångsrika inser vilka av deras egna idéer som är tillräckligt bra.

 

Så jag ska gå igenom mina andra idéer. När jag för ett år sedan senast sorterade upp så hade jag bokstavligt talat runt 1,000 uppslag, och jag har nog lagt till drygt 100 sedan dess.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...