Gå till innehåll

Skådespelerikurs Meisnerteknik i Uppsala


Elinhilläng

Recommended Posts

Hej!

 

Jag vill dela med mig av att jag håller i en skådespelerikurs i Meisnerteknik i Uppsala för vuxna som börjar 26/2 2020, med sista anmälningsdag 20/2 2020. Under kursens gång tränar upp våra instrument (=oss, vårt känsloliv, reaktioner, impulser etc) samt lär oss olika verktyg som en skådespelare behöver (att verkligen kunna lyssna på sin motspelare, att fokusera på hen istället för sig själv, att göra allt man gör sanningsenligt, samt emotionell preparation - att ta sig från ett emotionellt läge till ett annat i början av en scen). Vi applicerar sedan alla verktyg vi har lärt oss på en slutscen. Om man väljer att fortsätta termin 2 kommer vi fortsätta lära oss verktyg, som relationer till våra medspelare, handlingar, som om/som när och igen applicera allt på en slutscen.

 

Mer info och anmälan till den här kursen finns på:

https://www.studieframjandet.se/uppsala-lan/gustav-arrangemang/kurser/2020/februari/teaterkurs-for-vuxna---nyborjare-som-fortsattare/

 

Är lite missvisande att det står "teater" egentligen då det vi tränar på fungerar precis lika bra för film.

 

Lite om mig:

Jag fastnade i skådespeleriets fantastiska värld som tonåring.

Valde att utbilda mig inom teater i 2 år på folkhögskola.

2016 flyttade jag till New York för att utbilda mig inom filmskådespeleri på The New York Conservatory for Dramatic Arts

2018-2019 jobbade jag i New York som skådespelare (samt lite modell-jobb)

2019 flyttade jag tillbaka till Sverige och har sedan dess börjat undervisa i skådespeleri (Meisnerteknik) samtidigt som jag själv vidareutbildar mig genom att ta kurser vid Studio Meisner i Stockholm samt börjat lära mig filmskapande vid Göteborgs Universitet (distanskurs) och börjat knyta an till filmskapare i Stockholm tack vare en workshop jag tog på Cinnemantrix i Stockholm.

 

Jag är tränad i flera olika skådespeleritekniker: Stanislavski, Grotowski, Uta Hagen etc, men har fastnat för Meisnerteknik då jag tycker att den har öppnat upp mig som skådespelare och har tydliga övningar som steg för steg bygger upp en skådespelare från grunden, samt kan användas kontinuerligt för att fortsätta hålla igång/finslipa skådespelarens egenskaper.

 

Att få undervisa och dela med mig av det jag är passionerad om är fantastiskt.

 

Hör gärna av dig vid tankar/funderingar/frågor. Jag svarar mer än gärna :)

 

Allt gott,

Elin Hilläng

elinhillang@gmail.com

http://www.elinhillang.net

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...