Gå till innehåll

Jag har skrivit ett manus, nu då?


Shelly

Recommended Posts

(Ganska säker på att jag har klagat i en liknande tråd tidigare men det är säkert 10 år sedan... så sorgligt)

 

Det finns många tips på hur man skriver manus men inte så många tips på vad man gör med sitt manus, annat än att man kan filma det själv. Men alla av oss är inte filmare.

 

X antal år sedan skrev jag till X antal produktionbolag etc och frågade vad man ska göra då man skrivit manus och dom få som svarade hänvisade till olika manus utbildningar men jag känner att även om det är bra att utbilda sig och lära känna folk så kanske det inte är det bästa nästa steget för all. I teorin så skulle jag ju kunna ha ett bra manus redo att filma, även om man är en amatör

 

Låt oss säg att jag skrivit (Detta är hypotetiskt)

* ett filmmanus

* ett pilot avsnitt till en TV serie

* en kortfilm

 

Vad händer här näst? Vart vänder man sig? Ska man vara framåt och pitcha till productionsbolag? (Jag är fullt medvete om att vårat lilla land är annorlunda från Hollywood) Kan vi samla ihop tips på vad vi bör göra med våra färdiga alster?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. Det lär vara så att ett färdigt spec-manus största nytta är när man använder det som arbetsprov. Det vill säga, man visar det och övertygar rätt person, som inte köper manuset, utan istället anställer dig att skriva nånting annat för dom. Detta kan alltså ge en impuls om vad man skriver och vem man visar det.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Tror också på att ha manuset som arbetsprov. Alt försöka få ihop ett team som vill göra din film. Finns gott om bidrag för mindre till större produktioner att söka på nätet och forum som denna att söka filmarbetare till ditt projekt! ????

Vet också att manusutbildningar i Sverige är i regel väldigt bra och kan ge jobb till 95% inom 6 månader (Manusförfattarutbildningen Yrgo i Göteborg). Säger som den kända entreprenören och poddaren Alexander Pärleros, "För att få något du aldrig har haft, måste du göra något du aldrig har gjort"!

Läs/lyssna även på Alex Ferrari "Rise of the Filmtrepreneur" på t.ex. Audible! ????

https://yrgo.se/utbildningar/manusforfattare/

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Ett problem är att det inte finns pengar i kortfilm och piloter. Det finns Facebookgrupper för filmarbetare i Stockholm. Jag skulle försöka hitta folk där som kan göra filmen. Skicka den till filmfestivaler och TV etc. Om du vinner pris på bra filmfestivaler, får in den på TV etc blir det lättare att sälja in sig hos producenter och SFI nästa gång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...