Gå till innehåll

Hur mycket blir en manussida?


ghijohansson

Recommended Posts

Det brukar ju sägas att en sida manus i genomsnitt blir en minut film.

 

Bredvid mig just nu har jag boken Creative producing from A to Z, skriven av Myrl A. Schreibman. På sidan 66 anges det att en av Hitchcocks medarbetare beräknade att det blir i genomsnitt 47 sekunder film av en sida manus. Redan tidigare läste jag att 120 sidor manus ger 100 minuter film. Det läste jag i Elements of Screenwriting, skriven av Irwin R. Blacker.

 

Vilket är rätt?

 

Ja, jag vet att det är populärt att vid långfilmsmanus avvika från manus, så att beräkningar blir missvisande.

 

Och jag vet att folk är benägna att skriva så att de får med så mycket som möjligt på en sida eftersom studiofolk avskyr långa manus.

 

Nej, jag vet ej om Hitchcock skrev manus på det moderna sättet. En gång laddade jag ner ett manus från 1950-talet, och det var inte uppställt på det moderna sättet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Klassiska exemplet i detta temat är filmen All Is Lost. Den blev 1h 46min med ett manus som var 31 sidor. Varför? För att det inte fanns dialog.

 

Detta visar hur stor skillnaden kan vara. En van producent ser genast detta. Tittar han lite nogrannare kan han även gissa hur mycket dialog klipparen kommer att lämna bort. När han sen tittar hur många sidor manuset har, kan han uppskatta rätt pålitligt hur lång filmen skulle bli. Här är minut per sida principen mycket hjälpsam.

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter att ha läst svaren så googlade jag. Det tycks bli ungefär en minut per sida om mängden prat är någorlunda genomsnittlig. Jag menar om man bara räknar de sidor som faktiskt kommer med i den färdiga filmen.

 

Men visst, skillnaderna mellan olika filmer är noterbara. Så jag kan samtidigt förstå att det är svårt att ange ett genomsnitt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...