Gå till innehåll

Söker en billig liten 1080p full HD-videokamera


rockbabe

Recommended Posts

Ska iväg på en kortare utlandsresa om en knapp månad och söker lite snabbt en mindre kompakt (begagnad) videokamera som filmar i 1080p Full HD. Har kollat på:

 

Canon LEGRIA HF R67

Sony HDR-CX450

 

Samt även Canon LEGRIA HF G10 men den lär väl ligga i en något högre prisklass.

 

Några tips?

 

Önskar er alla en skön sommar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du finner det relevant så tror jag att du lätt hittar företag som hyr ut kamera.

 

Dessutom, vad har du för krav på ljudkvalitet? Att spela in med kamerans inbyggda mikrofon ger knappast bra ljud. Bättre att koppla mikrofon till 3,5 mm telekontakt. Och ännu bättre att koppla professionell mikrofon till en kamera som har XLR-kontakt (finns en del sådana begagnade kameror)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du finner det relevant så tror jag att du lätt hittar företag som hyr ut kamera.

Eftersom hyrföretagen tar ut sådana hutlösa summor och på det lägger moms så är det inte aktuellt. Priserna på begagnad elektronik/foto sjunker ju nästan lika snabbt som priserna på begagnade datorer och bilar. Och det är ju bra för oss som nöjer oss med begagnade prylar.

 

Dessutom, vad har du för krav på ljudkvalitet? Att spela in med kamerans inbyggda mikrofon ger knappast bra ljud. Bättre att koppla mikrofon till 3,5 mm telekontakt. Och ännu bättre att koppla professionell mikrofon till en kamera som har XLR-kontakt (finns en del sådana begagnade kameror)

Att videokamerans inbyggda mikrofon oftast är dålig vet jag om. Jag fick pappas gamla Canon XM2 för några år sedan med tillhörande Sennheiser MKE400 och det gjorde ju ljudet avsevärt mycket bättre. Micken var annars bra i XM2:an. Men ljudet var superbra på Sennheisermicken. Undrar bara om dagens lågprisvideokameror som jag söker verkligen har ingång för 3,5 mm stereo mini jack. I så fall kan jag använda min gamla mik.

 

Tänkte mest filma djur- och natur för övrigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående mikrofoningång på billiga kameror. Senast jag kollade var det så att vissa modeller har mikrofoningång, andra har det inte. Men om du köper begagnat så är det ju bara att ta med mikrofon och hörlurar till säljaren, spela in tio sekunder, och provlyssna på inspelningen innan du bestämmer om du vill betala.

 

Och på tal om begagnat. Jag hoppas du vet att postorderföretag säljer ut demoobjekt och inbyten, med ett antal månaders garanti. Själv köpte jag demoobjekt från postorderföretag och instruktionsboken var det enda som gav intryck av att vara använt. Den kameran har jag nu använt i drygt 5 år utan problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...