Gå till innehåll

Fråga manusförbättring


ghijohansson

Recommended Posts

Jag är inte nöjd med de tre långfilmsmanus som jag först skrivit och sedan spelat in som nollbudgetfilm. Därför önskar jag kommentarer.

 

Finns det någon filmutbildning som skulle vilja gå igenom mina manus? Jag menar givetvis till hösten eftersom alla utbildningar har sommarlov nu.

 

Även om jag själv inte gått filmutbildning så har jag uppfattat det som att det är populärt att på filmutbildning låta eleverna läsa långfilmsmanus för att lära sig. Så jag tänkte att filmelever skulle göra sitt bästa för att hitta de fel som jag missat. Då många gillar min humor så blir uppgiften lättsam.

Länk till kommentar
Share on other sites

Desirée, jag har skickat pm till dig. Du behöver ju min e-postadress för att jag ska kunna skicka manuset.

 

Swip, angående att betala dramaturg. Om en kompetent dramaturg anser mig vara en lovande författare så tycker hen nog att det är lönsammare att samarbeta med mig än att be om betalt för konsultation. Och om en dramaturg tvärtom inte anser mig lovande så räcker det nog med att personen offrar 10 minuter på mina tidigare filmer för att hen ska anse det bäst att be mig träna vidare innan hen ger en omfattande konsultation.

Länk till kommentar
Share on other sites

Swip, angående att betala dramaturg. Om en kompetent dramaturg anser mig vara en lovande författare så tycker hen nog att det är lönsammare att samarbeta med mig än att be om betalt för konsultation. Och om en dramaturg tvärtom inte anser mig lovande så räcker det nog med att personen offrar 10 minuter på mina tidigare filmer för att hen ska anse det bäst att be mig träna vidare innan hen ger en omfattande konsultation.

 

Det är ett intressant perspektiv.

Applicerar du den principen när det kommer till tjänster kring andra sorters hantverk också?

På vilket sätt menar du att hen skulle tycka att det vore lönsammare att ge dig en gratis konsultation än att ta betalt för den?

 

Hjälp mig förstå hur du tänker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är det för fel du tror att du har missat? Är det formatreglerna du syftar på eller hur du berättar storyn? Om det är berättandet så är det feedback du är ute efter. Feedback är bra och ett manus kan bara bli bättre om man skriver om dem saker som man inte gillar.

 

Du noterar i titeln av inlägget att du inte är nöjd med dina 3 långfilmsmanus. Då är frågan vad är du inte nöjd med och vad skulle du vilja göra för att förbättra det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Swip, angående hur jag resonerar. En kompetent manusförfattare, det är i praktiken en person som alltid letar fel i sina egna manus, för att få dem bättre. Om en annan manusförfattare skulle anse mig kompetent så kan jag mycket väl tänka mig att personen kommer med förslaget "Göran, om du hjälper mig att hitta fel i mina manus så hjälper jag dig att hitta fel i dina". Och nej, jag applicerar inte den typen av resonemang på alla hantverk. För några timmar sedan besökte jag frisör, och betalade utan att föreslå utbyte av tjänster.

 

Bylundjonas, mina manus har för mycket dialog och för lite rörelse. Den typen av fel försöker jag avhjälpa gradvis. Dessutom har jag fått kommentarer om att det är svårt att hänga med trots att jag gjort vad jag kunnat för att mina historier ska vara lättbegripliga, och när det gäller den typen av kritik så har jag svårare för att avgöra hur jag ska få mina manus bättre. Så har du fått lite detaljer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Swip, angående hur jag resonerar. En kompetent manusförfattare, det är i praktiken en person som alltid letar fel i sina egna manus, för att få dem bättre. Om en annan manusförfattare skulle anse mig kompetent så kan jag mycket väl tänka mig att personen kommer med förslaget "Göran, om du hjälper mig att hitta fel i mina manus så hjälper jag dig att hitta fel i dina". Och nej, jag applicerar inte den typen av resonemang på alla hantverk. För några timmar sedan besökte jag frisör, och betalade utan att föreslå utbyte av tjänster.

 

 

Då förstår jag tänket.

Jag antog att du ville ha feedback från en yrkesverksam dramaturg som arbetar med att feedbacka på finansierade produktioner, och inser nu att du och jag har olika definition på kompetens.

Då kan jag inte annat än att önska dig lycka till i jakten på den sortens samarbete, och hoppas att du hittar det du letar efter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Swip, tack för lyckönskningar, och jag beklagar missförstånd.

 

Tillägg angående böcker om att lära sig skriva. Än så länge har jag bara läst ett begränsat antal böcker och hemsidor om manusförfattande men mitt intryck är att de flesta manusförfattare delar ett stort problem med mig. Jag har alltså fått intrycket att 90 % av alla blivande manusförfattare skulle behöva en lärobok som till 90 % handlar om hur man fyller akt 2 på bästa sätt.

 

Någon som vet någon bok eller hemsida som prioriterar hur man fyller akt 2 på bästa sätt?

 

Om jag bortser från dem som fuskar sig förbi problemet så föreslår handboksförfattarna snarast som följer.

 

- Skriv först den svåraste delen eftersom du omöjligen kan skriva färdigt om du misslyckas med den biten.

 

- Gå igenom framgångsrika filmer för att lära av dem.

 

- Framgångsrika filmer följer samma struktur, så kolla vilka delar av strukturen som saknas i det manus du själv skriver.

 

Då manusförfattare likväl har problem så vore det nog bra med bättre råd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Swip, tack för lyckönskningar, och jag beklagar missförstånd.

 

Tillägg angående böcker om att lära sig skriva. Än så länge har jag bara läst ett begränsat antal böcker och hemsidor om manusförfattande men mitt intryck är att de flesta manusförfattare delar ett stort problem med mig. Jag har alltså fått intrycket att 90 % av alla blivande manusförfattare skulle behöva en lärobok som till 90 % handlar om hur man fyller akt 2 på bästa sätt.

 

Någon som vet någon bok eller hemsida som prioriterar hur man fyller akt 2 på bästa sätt?

 

 

Då manusförfattare likväl har problem så vore det nog bra med bättre råd.

 

Har du kikat på Blake Snyders beat sheet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ytterligare kommentarer.

 

Tegelhuve, angående din länk till John Truby. Jag noterade att han skrev att förståsigpåarna ej kan förutsäga vilka manus som kommer att sälja bra, vilket är talande.

 

Angående min motivering. Jag har god rutin på att läsa stora volymer facklitteratur snabbt, och plocka ut väsentligheterna. Och jag har tillgång till gratis fjärrlån. Så jag är på sätt och vis rätt person för att lära av förståsigpåarnas böcker.

 

Swip, jag gick igenom Blake Snyders "beats" för några veckor sedan i en annan tråd efter att ha läst boken.

 

Jag har funderat vidare. Professor Dean Simonton har skrivit boken Great Flicks där han undersökt varför vissa filmer är bättre än andra. Så vitt jag kan se så gjorde jag inga anteckningar när jag för några år sedan läste boken men om min minnesbild är rätt så poängterade han att man bör samarbeta med rätt personer.

 

Så jag började fundera. Genom att skapa nollbudgetfilmer har jag lärt mig en hel del. Men vid nollbudgetfilmande är det viktigaste att bli färdig. Så jag har lärt mig att undvika problem. Det betyder att jag omedvetet tar med för lite problem när jag skriver manus. Den enklaste lösning för en person i min situation bör då vara att skaffa medförfattare som ej filmar. Skaffar medförfattare som inte drar sig för att stoppa in problem för att få manuset så bra som möjligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så jag började fundera. Genom att skapa nollbudgetfilmer har jag lärt mig en hel del. Men vid nollbudgetfilmande är det viktigaste att bli färdig. Så jag har lärt mig att undvika problem. Det betyder att jag omedvetet tar med för lite problem när jag skriver manus. Den enklaste lösning för en person i min situation bör då vara att skaffa medförfattare som ej filmar. Skaffar medförfattare som inte drar sig för att stoppa in problem för att få manuset så bra som möjligt.

 

 

Hahahaha! Precis!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag erinrade mig en sak som jag glömde anteckna när jag hade en viss handbok hos mig. Manusdoktorn skrev att journalister har svårt för att lära sig skriva långfilmsmanus. Man skriver nämligen på motsatt sätt.

 

En bra långfilm behöver normalt sett B-historia och enstaka C-historier utöver A-historien. Att samtidigt ha flera historier som griper i varandra, det är ett skrivsätt som snarast är ett helgerån för den som skriver facklitteratur. Så jag förstår varför den som är van vid att skriva fakta har svårt för att vänja sig vid att skriva långfilmsmanus. Och omvänt.

 

Tror ni andra det kan vara ett av de största problemen för folk som försöker lära sig skriva långfilmsmanus? Man har fått lära oss att skriva "rätlinjigt och tydligt" men trots att detta kan passa bra för kortfilm så är det inte så långfilm ska berättas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Swip och Tegelhuve, tack för era senaste kommentarer.

 

Då ni håller med får jag väl utgå från att jag är på rätt väg.

 

Jodå, forskarna vet att vi människor är fruktansvärt benägna att göra som vi är vana vid. Så jag börjar ana hur man ska få dem som är vana vid att skriva annat att vänja sig vid att skriva långfilmsmanus. "Du ska följa den röda tråden, men det är förändringarna inombords som är den röda tråden, inte händelserna i sig själva." Så blir det förhoppningsvis lättbegripligare för den som är van vid annat skrivande.

 

Jag har funderat vidare angående att fylla akt 2. Ett vanligt råd är att byta perspektiv. Varpå jag insåg en sak. Film visar händelsekedja, men det viktiga är förmedlingen av en känsla. Så jag började misstänka att rådet om att byta perspektiv handlar om att påminna sig själv om att en film handlar om 3 saker. Händelsekedjan, hur människors känslor ändras, och att huvudpersonen växer andligt. Tre olika saker, vilket är lätt att glömma bort när skrivandet handlar om händelsekedjan. Det som händer inombords är ju knappast nämnt i scenbeskrivningar eller dialog.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...