Gå till innehåll

Manusdoktorer


ghijohansson

Recommended Posts

I en bok om manusförfattande så namngavs en manusdoktor i Hollywood som sades vara påfallande skicklig. På hans hemsida fann jag att han rentav har ett gratiserbjudande. Skicka logline så berättar han gratis om förslaget är bra eller dåligt. Så jag skickade följande förslag på komedi :

 

In the near future USA goes bankrupt, so the president has 24 hours to decide if he accepts a solution which is offered on the condition that USA in the future behaves like Sweden.

 

Tji fick jag för han svarade inte.

 

Är det någon som känner till någon kunnig person som gärna ger synpunkter på andras idéer? Jag menar utan att begära betalt. Helst någon person här i Sverige eftersom flertalet av mina idéer utspelar sig här.

 

När jag i våras senast sorterade upp mina idéer så hade jag ungefär 1,000 stycken, men i praktiken är det bara för en liten del som det skulle vara relevant att fråga om min reklamfras skulle passa för långfilm.

 

Alternativt, om ni andra vill läsa så kan jag ladda upp här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Tegelhuve, du är som vanligt hjälpsam.

 

Faktum är att jag i går eftermiddag var inne på det kommundelsbibliotek som ligger 100 meter från min bostad. I fönstret finns en affisch för att locka tonåringar till skrivarcirkel. Så jag tog upp ämnet med bibliotekschefen. Kommunens kultur- och fritidsförvaltning ordnar skrivarcirklar för barn, medan studieförbunden ordnar skrivarcirklar för vuxna. Till hösten hoppas jag hitta folk som kan ge kommentarer (nu under sommaren är det ju lågsässong för skrivarcirklar).

Länk till kommentar
Share on other sites

Swip, nu har jag hunnit läsa hemsidan om loglines. Jag nöjde mig med att göra ungefär 15 rader anteckningar eftersom jag redan tidigare läst en del om loglines. Uppfattat, lägga till att så snart tidsfristen går ut så kommer de som ogillar presidentens beslut att visa sin ilska, och oavsett vad han väljer så blir vissa arga, så han är verkligen i knipa.

 

Desirée, jag diskuterar gärna mina manus med andra här på Voodoofilm, men när jag tidigare postat om mitt manusförfattande så har gensvaret varit begränsat.

 

Tillägg. Jag erinrade mig en sak. Sedan 1990-talet har det blivit populärt att publicera böcker som ska hjälpa nybörjare att skriva bra manus. Så allt fler personer försöker lära sig skriva manus genom att läsa sådana böcker. Om böckerna var användbara så skulle man förvänta sig att Hollywood köpte allt fler manus från oprövade förmågor. Men det har blivit tvärtom. Så jag började undra om det paradoxalt nog kan vara så att bästa sättet att lära sig skriva långfilmsmanus är att inte göra som försigpåarna föreslår

Länk till kommentar
Share on other sites

Tillägg. Jag erinrade mig en sak. Sedan 1990-talet har det blivit populärt att publicera böcker som ska hjälpa nybörjare att skriva bra manus. Så allt fler personer försöker lära sig skriva manus genom att läsa sådana böcker. Om böckerna var användbara så skulle man förvänta sig att Hollywood köpte allt fler manus från oprövade förmågor. Men det har blivit tvärtom. Så jag började undra om det paradoxalt nog kan vara så att bästa sättet att lära sig skriva långfilmsmanus är att inte göra som försigpåarna föreslår

 

Det är en intressant tanke. Jag hoppas ju och tror att det beror på att det är säkra pengar i en känd karaktär och uppföljare, medan en ny historia är en större risk. Men det ska ju sägas att när de stora filmerna följer "mallen" som lärs ut, så känns det inte som de andra filmerna gör det riktigt på samma sätt. Det där får jag ta och fundera över.

Länk till kommentar
Share on other sites

Swip, nu har jag hunnit läsa hemsidan om loglines. Jag nöjde mig med att göra ungefär 15 rader anteckningar eftersom jag redan tidigare läst en del om loglines. Uppfattat, lägga till att så snart tidsfristen går ut så kommer de som ogillar presidentens beslut att visa sin ilska, och oavsett vad han väljer så blir vissa arga, så han är verkligen i knipa.

 

Kul att det gav något!

Jag läser gärna din nya version i sin helhet.

Det är det första testet för din filmidé och verkar som ett diagnostiseringsverktyg för hela din story. Ett utmärkt "första stopp" på resan mot ett bättre manus.

En riktigt bra logline är, i min mening, ett fullkomligt essentiellt verktyg i författarprocessen.

Dock, är det bland det svåraste att skriva, så det får gärna ta ett par extra vändor.

 

 

Tillägg. Jag erinrade mig en sak. Sedan 1990-talet har det blivit populärt att publicera böcker som ska hjälpa nybörjare att skriva bra manus. Så allt fler personer försöker lära sig skriva manus genom att läsa sådana böcker. Om böckerna var användbara så skulle man förvänta sig att Hollywood köpte allt fler manus från oprövade förmågor. Men det har blivit tvärtom. Så jag började undra om det paradoxalt nog kan vara så att bästa sättet att lära sig skriva långfilmsmanus är att inte göra som försigpåarna föreslår

 

För andra att göra egna analyser och publicera olika metoder för författande har varit närvarande sedan Aristoteles, så jag skulle råda till att inte använda det fenomenet som underlag till ett antagande om nyttan av dem. Inte heller skulle jag råda till att använda sagda fenomen till grund av ett antagande kring den interna Amerikanska filmpolitiken.

Som Desireé är lite inne på, så är det mer en fråga om trender i medium och frågeställningar kring vad som är den tryggaste investeringen, baserat på en rad faktorer som en extern och relativt ytlig analys inte klarar av att göra rättvisa.

Saxat från amerikansk branschlitteratur:

 

"Risk aversion has really paid off, and studios and production companies have noticed this," said Walt Hickey, a pop culture expert at FiveThirtyEight. "Recently the industry has seen a solid string of success born out of rebooting or upgrading content from the past. This is a risk-averse strategy. You bank on content where people already have a sense of the characters, they have a sense of what the plot is, what the story is."

 

Jag tror att ett nyttigt förhållningssätt är att betrakta författandet som ett hantverk fullt av etablerade principer. Notera att jag använde just ordet "principer" och inte "regler". Principer är okej att bryta mot, däremot förutsätter det att man vet vilken princip man bryter mot, varför samt vilken effekt det har.

Det är kunskap du kan få genom att läsa böcker och initialt göra som "förståsigpåarna" föreslår, för att efter det individualisera och hitta din egen röst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...