Gå till innehåll

kortfilmstävling


ghijohansson

Recommended Posts

https://www.filminstitutet.se/sv/sok-stod/filminstitutets-stod/produktionsstod/stod-till-produktion-av-filmprojekt---2121/

SFI och SVT har gemensamt lovat pengar till kortfilmer som utspelar sig år 2121.

 

För att kunna söka ska man vara etablerad som filmare. Vilket i praktiken betyder att man ska ha tidigare filmer införda i filminstitutets databas. Då jag själv förgäves bett filminstitutet föra in mina långfilmer i databasen så vet jag att många filmer saknas där. Så många filmare som i praktiken är kvalificerade att söka, uppfyller likväl inte villkoren.

 

Alternativt ska man ha motsvarande meriter från annan konstart. Så en utomstående kan alltså anses mer meriterad än en person som faktiskt har relevant erfarenhet.

 

De som går filmutbildning får i praktiken ej deltaga i tävlingen. Det är märkligt eftersom filmelever ofta gör ambitiösa kortfilmer.

 

Stödet består av 700,000:- + 700,000:-. Dvs sammanlagt 1,4 MSEK per film, och varje film ska vara på max 8 minuter. Och 6 filmer får stöd. Dvs 8,4 MSEK utlovas. Det hade räckt till en långfilm samtidigt som kortfilmer generellt sett är hopplösa att sälja. Så jag undrar hur detta hänger ihop. Planerar SVT någon serie i 6 delar som handlar om livet om hundra år? Eller vad är det annars frågan om?

 

Tävlingen publicerades 4 juni. Senast 14 oktober ska ansökan vara inlämnad. 20 november meddelas vilka som får stöd. 1 december nästa år ska filmerna vara färdiga och skickade till filminstitutet. Man räknar alltså med att inspelning och redigering tar 3 gånger mer tid än manusskrivande. Det är märkligt. Det mest tidsödande brukar ju vara att fixa ett bra manus.

 

Det är märkligt att stödbeloppet är så högt. Nästan alla kortfilmer, i synnerhet de kortaste, tillkommer ju som nollbudgetfilmer. De personer som kan söka har därför erfarenhet av att filma betydligt billigare.

 

Då nästan alla kortfilmer görs som nollbudgetfilm så hade det varit enklast att be folk skicka in färdiga kortfilmer. Det är ju lättare att välja de bästa om man har färdiga filmer att välja mellan i stället för att man har manus att välja mellan.

 

Man önskar originell film. I praktiken får man alltså inte utgå från någon bra novell som någon annan skrivit.

 

Sökande ska kunna hävda att deras film har goda möjligheter att nå publik i hela landet. Det är mysko eftersom SVT i praktiken lovar distribution, så visning i hela landet är ju garanterad.

 

Man önskar film som har möjlighet att nå ut internationellt. Det är mysko eftersom det är hopplöst hitta distributör för kortfilm. Så den enda rimliga tolkningen blir då att filmen ska göras på engelska så att piratkopiering uppmuntras.

 

Det ska vara jämn könsfördelning bland dem som får bidragen. Det är mysko eftersom man valt ett ämne som i första hand intresserar män. Om jag minns rätt så är det 90 % män som läser science fiction.

 

Det står inget om vilken typ av berättelse som i första hand önskas. Men man kan ju gissa. Jag använde imdb advanced title search. Nästan all svensk science fiction från senare år är dyster, utom den minoritet som är för barn. Resultatet bör avspegla vad det är lättast få pengar till. Märkligt, romaner och noveller har ofta ett tonläge som är mer optimistiskt.

 

Skulle vara intressant att få veta vilka som ska bestämma vilka ansökningar som beviljas. Det finns ju ett antal historier om filmbolag som beslutat sig för att spela in science fiction, men beslutsfattarna har ej kunnat ämnet, varpå den tilltänkta publiken blivit missnöjd.

 

Förresten, det finns ju ett antal svenska organisationer för science fiction. Någon som har kontakt med dem? De bör ju ha åsikter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...